
Schoolweging
De schoolweging van De Wildemaet is 28,65 , met een spreiding van 5,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.96% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat sluit aan bij de beschreven focus op basisvaardigheden en het gebruik van het intensieve leerlingvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve lesprogramma, waarbij leerlingen op eigen niveau werken aan verrijkingsstof.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend hoog percentage havo-adviezen (31.25% vs. 16.07% bij vergelijkbare scholen) en dubbele vmbo-(g)t/havo-adviezen (12.5% vs. 10.34% regio). Tegelijkertijd ontvangt 18.75% van de leerlingen een vwo-advies, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. De brede adviesrange weerspiegelt zowel de mogelijkheden voor excellentie als extra ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wildemaet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de De Wildemaet maken we gebruik van verschillende toetsen om de resultaten van de leerlingen te meten en de ontwikkeling van de individuele leerling in beeld te houden.Vanaf schooljaar 2023-2024 worden in de groepen 3 t/m 7 onafhankelijke toetsen van Leerling in beeld afgenomen. Ieder half jaar worden de toetsen afgenomen. In groep 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen. De leerlingen uit groep 1 en 2 volgen wij in hun ontwikkeling middels gerichte observaties, welke worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem Onderbouwd. Tussenopbrengsten worden geanalyseerd en samen doorgesproken met de IB tijdens groepsgesprekken. Indien nodig worden interventies op groeps- en individueel niveau ingezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Relatief hoog percentage onderadvisering: 26.09% t.o.v. 11.81% landelijk. Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.65). Positief is wel dat 60.87% van de leerlingen exact op advies presteert, wat aansluit bij de transparante communicatie over verwachtingen zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
U mag van onze school verwachten verwacht dat wij beleid voeren dat gericht is op de veiligheid van leerlingen en dat wij dit monitoren. Op De Wildemaet werken wij met een eigen anti-pest protocol. Het protocol kunt u inzien op school. Scholen hebben in dit verband een zorgplicht. De schoolleiding zorgt er voor dat de beleving van de sociale veiligheid door leerlingen in kaart wordt gebracht en dat -indien nodig- verbetermaatregelen worden genomen. Het bestuur van De Meent blijft eindverantwoordelijk. De scholen van De Meent voldoen aan de wettelijke verplichting om de monitoringsgegevens betreffende het gemiddelde beeld van de sociale veiligheid binnen de school beschikbaar te stellen aan de Inspectie van het Onderwijs. Deze ziet toe op de naleving van de wettelijke voorschriften. Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een 2x per jaar de Kanvasvragenlijsten af bij leerlingen. Deze vragenlijsten bestaan uit: de sociale vragenlijst, de leerlingvragenlijst en de docentvragenlijst. Naast deze vragenlijsten worden ouders 1x in de 2 jaar middels een tevredenheidsvragenlijst geënquêteerd via WMK. Eén keer per jaar wordt er een peiling onder leerlingen leerkrachten uitgezet. LEES MINDER
Samenwerken/groei
Veiligheid/respect
verantwoordelijk/plezier
Wat is de werkwijze van PCBS De Wildemaet voor sociale ontwikkeling?
PCBS De Wildemaet besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De school wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke burgers die goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met anderen. De ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen wordt besproken tijdens groepsbesprekingen. PCBS De Wildemaet gebruikt een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling (Kanjertraining) en een leerlingvolgsysteem (LVS) voor sociaal-emotionele ontwikkeling (KanVas), en hanteert de Kanjerregels.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS De Wildemaet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBS De Wildemaet gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBS De Wildemaet?
PCBS De Wildemaet gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.