Salto Jenaplanschool Hanevoet
Oldengaarde 1 B
5655 CP Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
27.61
Spreiding
7.12

De schoolweging van Hanevoet is 27,61 , met een spreiding van 7,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs voor kansrijke leerlingen, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is de tweeledige focus: 11,5% praktijkonderwijs (vergeleken met 1,0% regio) gecombineerd met 23,1% vwo-advies (landelijk 18,6%). De school serveert hiermee zowel praktisch als theoretisch ingestelde leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHanevoetGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

SALTO-school Hanevoet werkt op een opbrengst- en handelingsgerichte manier aan de kerndoelen van het basisonderwijs. Wij geven dit vorm aan de hand van ons jenaplanonderwijs: kring, spel, werken en vieren. Handelingsgericht werken (HGW) is onze systematische manier van werken, waarbij het aanbod wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Dit doen wij om de kwaliteit van ons onderwijs en de optimale begeleiding van leerlingen te verbeteren met een open, creatieve en veranderingsgezinde houding. Om doelmatig in te kunnen spelen op speciale onderwijsbehoeften van leerlingen maken we gebruik van de volgende aanpak: · waarnemen; · begrijpen; · onderwijsbehoeften formuleren; · plannen maken en realiseren; · evalueren + eventueel bijstellen en daarbij hoge, haalbare doelen blijven stellen. Bij deze aanpak kan de leerkracht een beroep doen op meerdere professionals (collega, IB-er, RT-er, ambulant begeleider of andere externe partners). Wij reflecteren regelmatig op ons handelen, waarvan minimaal drie keer per jaar op groeps- en schoolniveau (herfst, januari en juni) aan de hand van groepsplannen. Na analyse stellen wij in ons nieuwe groepsplan hoge doelen op voor het kind. Leerlingen die iets extra's nodig hebben krijgen een kortdurend of langdurend handelingsplan, waarbij zij hulp ontvangen van de eigen leerkracht of onze onderwijsassistent. Leerlingen met extra onderwijsbehoeften krijgen dit tot en met groep 5 in hun eigen groep aangeboden. Deze extra ondersteuning staat beschreven in het groepsplan. Mocht na groep 5 de extra ondersteuning nog steeds nodig zijn, stellen wij vanaf groep 6 een eigen ontwikkelperspectief (OPP) voor hen op. Hierin beschrijven we de te bieden ondersteuning en begeleiding en - indien aan de orde - de afwijkingen van het (reguliere) onderwijsprogramma en de verwachte uitstroombestemming. Onze onderwijsaanpak wordt altijd met ouders besproken. Dit zorgt voor onderling begrip en steun vanuit de thuissituatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks zit 68,4% op adviesniveau, wat aansluit bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Pesten is niet voor iedereen hetzelfde en daarom ook niet volledig buiten te sluiten. Er zullen zich altijd situaties voor blijven doen waarbij iemand zich gepest voelt. Het enige antwoord daarop is: bewustwording. Bewustwording van je eigen gedrag en het effect daarvan op een ander. Kinderen hebben daarvoor volwassenen nodig die hen helpen tot die bewustwording te komen. Die met hen de reconstructie maken en ze daarna zo snel mogelijk in een situatie te brengen om het anders te kunnen doen. En dat niet pas doen wanneer het op het rooster staat maar direct wanneer het zich voordoet. Signalen serieus nemen en meteen handelen voordat het zo groot wordt dat het bijna niet meer te begeleiden is. Werken aan relaties tussen kinderen onderling en tussen de stamgroepleider en de leerlingen is een kerntaak van iedere stamgroepleider en voorwaardelijk om een veilige sfeer te creëren in de groep waarbinnen kinderen zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen. LEES MINDER

samen werken

Leren van elkaar

communicatie

Wat is de werkwijze van Salto Jenaplanschool Hanevoet voor sociale ontwikkeling?

Bij Salto Jenaplanschool Hanevoet is het gesprek de basis van veel activiteiten, waarbij gedachten, gevoelens, ervaringen en standpunten worden uitgewisseld. Er wordt aandacht besteed aan luisteren naar elkaar, het onder woorden brengen van gedachten, het uiten van gevoelens, het geven van meningen en kritisch luisteren naar andermans mening. Daarnaast wordt er tijdens andere basisactiviteiten gewerkt aan het voorkomen van pesten, bijvoorbeeld door rollenspellen, het maken van spelafspraken, samenwerken tijdens het stilwerkuur, het schrijven van teksten over pesten en het bespreken van verschillende inzichten en aanpakken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Salto Jenaplanschool Hanevoet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Salto Jenaplanschool Hanevoet gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en een eigen protocol sociale veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.