
Schoolweging
De schoolweging van De Driestam is 28,60 , met een spreiding van 7,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,09% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, mede gezien de complexere populatie (schoolweging 28,6).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 51,56% behaalde streefniveaus overschrijdt de school haar inspectiedoel (48,6%). Toch ligt dit 9% onder vergelijkbare scholen (60,5%), wat aansluit bij de relatief brede leerlingenpopulatie. Het jenaplanonderwijs met heterogene groepen draagt mogelijk bij aan deze uitdaging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school toont een tweespalt: enerzijds 42,86% havo/vwo-advies (21,43% vwo, 19,64% havo, 12,5% havo/vwo) dat ruim boven regio-gemiddelden ligt, anderzijds 5,36% vmbo-b-advies. Dit reflecteert zowel de cognitieve potentie als de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie. De focus op adaptieve eindtoetsen (Route 8) draagt bij aan deze precisie in advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Driestam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
216.8 | 202.5 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken met CITO LOVS. Naar aanleiding van de tussentoetsen wordt er een data analyse gemaakt. Deze analyse wordt op groeps- en leerlingniveau besproken tussen stamgroepleiders en interne begeleiding. Naar aanleiding van deze gesprekken worden benodigde acties uitgezet. Deze acties worden indien nodig vastgelegd in ParnasSys (administratie systeem) d.m.v. individueel handelingsplan of ontwikkelingspersperctief. Op basis daarvan kan betreffende leerling verder begeleid worden in de ontwikkeling. Hierbij sluiten wij aan bij de zone van de naaste ontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,17% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Het hoge percentage boven-advisers (29,17%) benadrukt de terughoudendheid in advisering. De school hanteert hiervoor een uniek 'ontwikkelvolgmodel' met leerlinggesprekken, zoals beschreven in het pedagogisch plan.
Sociale ontwikkeling
Voor ons betekent samen leren leven, dat we een Spilcentrum willen zijn, waar we van en met elkaar leren de wereld om ons heen steeds beter te begrijpen. In deze sterke gemeenschap waarin we elkaar uitdagen en aanmoedigen om het beste te laten zien, elkaar steunen als het soms moeilijk is en troosten als het een keer niet lukt. Een plaats waar je fouten mag, misschien wel moet, maken om van te leren. Het leren en ontwikkelen gebeurt in het echte leven. We willen graag ons spilcentrum verbinden met de wereld om ons heen. Samen met de kinderen ontdekken hoe mooi, bijzonder, boeiend en ingewikkeld die wereld is en deze steeds beter begrijpen. Dat is de kern van ons onderwijs en opvoeding. Tijdens deze zoektocht werken we aan het verhogen van de kennis over deze wereld en aan de vorming van persoonlijkheden van de kinderen en aan de rol van ouders en medewerkers. Door deze houding creëren we een plek waar we samen leren leven en leren samenleven! (Uit de visie Driestam) De medewerkers van de Driestam willen dit bevorderen door het scheppen van een veilig klimaat in en om de school en een sfeer in de klas die veiligheid en vertrouwen waarborgt. LEES MINDER
Samenwerken
Zorg voor elkaar
Leren van elkaar
Wat is de werkwijze van Salto Jenaplanschool De Driestam voor sociale ontwikkeling?
Salto Jenaplanschool De Driestam hanteert gedragsregels en afspraken voor kinderen, medewerkers en ouders, gebaseerd op respect, positieve communicatie, ondersteuning, veiligheid, goede omgangsvormen en verantwoordelijkheid voor het welzijn van anderen. Afspraken omvatten het opgeruimd houden van de school, aanspreken op ongewenst gedrag, naleven van afspraken over sociale media en een respectvolle bejegening van leerkrachten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Salto Jenaplanschool De Driestam om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Salto Jenaplanschool De Driestam gebruikt Mijn Kleutergroep en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Salto Jenaplanschool De Driestam?
Salto Jenaplanschool De Driestam gebruikt de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.