Rapenland

De resultaten van Rapenland in Eindhoven

Current section: resultaten
Generaal Boreelpad 29
5623 JZ Eindhoven

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rapenland, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Rapenland

Schoolweging
33.24
Spreiding
6.84

De schoolweging van Rapenland is 33,24 , met een spreiding van 6,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Rapenland bij jullie?

Ontdek hoe goed Rapenland bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

96,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 93,9%. Dit benadrukt dat Rapenland basisvaardigheden consistent waarborgt, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%, wat wijst op effectieve differentiatie. De hoge schoolweging maakt deze prestatie extra opmerkelijk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rapenland?

De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische routes: 21,95% vmbo-(g)t en 12,2% havo/vwo-advies. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (9,76%) voor een school met deze weging – landelijk is dit 18,61% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), in tegenstelling tot regionale cijfers (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRapenlandGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Als eerste bepalen de leerkrachten samen met de kinderen hoe er aan de leerdoelen van de verschillende methodes gewerkt gaat worden. Leerlingen krijgen tijdens en na de instructies feedback op de doelen. Hier wordt ook de toets van methode voor gebruikt. Kinderen beschrijven in overleg met de leerkracht ook eigen doelen die ze willen behalen. Ook in overleg wordt dan bepaald hoe hierop succes kan worden vastgesteld. De tussenresultaten in de groepen 3 t/m 8 worden daarnaast twee keer per jaar gemeten met een landelijke toets. Deze landelijke toetsen worden gemaakt door IEP (het bedrijf dat ook onze eindtoets voor groep 8 heeft gemaakt). Deze resultaten van deze toetsen worden op individueel, groep en schoolniveau geanalyseerd. Vervolgens wordt bepaald wat dit betekent voor het vervolg De ontwikkeling van de kinderen van de groepen 1/2 wordt gevolgd met de observatielijsten van IEP. Dit maakt dat we op dezelfde manier kijken naar de ontwikkeling van kinderen en dat een goede overdracht mogelijk is.

Zitten de oud-leerlingen van Rapenland in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,22% van de leerlingen presteert onder advies – hoger dan landelijk (11,81%). Mogelijk houdt dit verband met de complexe populatie. Toch stroomt 13,04% boven advies door, wat aansluit bij de gedetailleerde adviesprocedure met twee voorlopige adviesmomenten. De meeste leerlingen (71,74%) blijven op adviesniveau.

Sociale ontwikkeling

De bovengenoemde drie kernwaarden kunnen we toelichten met onderstaande voorbeelden. Kinderen leren eigen gevoelens inschatten en kunnen het perspectief van ander innemen. Kinderen leren samenwerken met andere kinderen en leren omgaan met conflicten. Kinderen leren omgaan met hun emoties en leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag. We hebben te maken met kinderen die een verschillende achtergrond hebben. Ze groeien op in verschillende culturen en omgevingen. We benadrukken op school dat voor iedereen de schoolcultuur geldt. Dat betekent als eerste kennis hebben van en respecteren van onderstaande vijf schoolregels. Wij doen en zeggen dingen die fijn zijn voor de ander. Wij zorgen goed voor ons materiaal en de omgeving. Wij luisteren naar elkaar. Wij praten met elkaar en niet over elkaar. Wij wandelen en praten zacht op de gang. Voor sommige kinderen zijn deze schoolregels anders dan de regels thuis of de regels buiten op straat. Dat weten en respecteren we. We vinden dat leerlingen zich op school veilig en fijn moeten voelen. Daarvoor doen we niet alleen alles, maar we peilen dat ook twee keer per jaar bij de leerlingen. De resultaten van de peilingen worden met de leerlingen in de groep en in de school met het team besproken. LEES MINDER

Besef van jezelf en de ander

Relaties kunnen hanteren

Keuzes maken/zelfmanagement

Wat is de aanpak van Rapenland voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Rapenland hanteert duidelijke schoolregels die positief zijn geformuleerd. Teamleden complimenteren kinderen wanneer ze positief gedrag vertonen en bespreken het wanneer dit niet lukt. Er wordt geoefend met gedrag dat bij de schoolregels hoort. Kwink wordt gebruikt als hulpmiddel om met kinderen in gesprek te gaan over sociaal gedrag, een aanpak die bewezen effectief is. Alle groepen werken met dezelfde aanpak en gebruiken dezelfde woorden. Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn de consequenties van het overtreden van de schoolregels helder beschreven. In gesprekken met kinderen en ouders wordt deze visie van positieve pedagogiek uitgedragen, waarbij het gewenste gedrag wordt benadrukt.

Welke registratievormen gebruikt Rapenland om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rapenland gebruikt Kijk! en Hart en Handen (IEP) om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rapenland?

Rapenland gebruikt de Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren.