
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Vijfkamp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ontwikkelingsperspectief In het SBO stelt de orthopedagoog voor elke leerling een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. De voordelen van het werken met een ontwikkelingsperspectief zijn: In een OPP is zichtbaar welke einddoelen voor een bepaalde uitstroombestemming (het Voortgezet Onderwijs) behaald moeten worden. De te verwachten tussendoelen worden per schooljaar vastgesteld. Op basis van de geplande uitstroombestemming komen zo beredeneerde keuzes tot stand voor doelen en aanbod. Met het OPP betrekt de school de leerling actief bij zijn of haar ontwikkeling en bij de doelen die je samen wilt bereiken. Er vindt afstemming en samenwerking met de ouders plaats. Met behulp van het Ontwikkelingsperspectief maakt de leerkracht een periodeplanning die zichtbaar is in het groepsplan. Met de ouders evalueren we twee keer per jaar het OPP. Het plan wordt besproken, afspraken worden gemaakt en het document wordt vervolgens gezamenlijk getekend. Systematisch en planmatig werken De Vijfkamp maakt gebruik van een leerlingvolgsysteem (ParnasSys) om de vorderingen van alle kinderen te registreren en te volgen. Ook worden twee keer per jaar de toetsen van het leerlingvolgsysteem CITO Leerling in Beeld afgenomen en maken de schoolverlaters de ROUTE 8 doorstroomtoets. Ook worden de methodegebonden toetsen gebruikt om de voortgang van de kinderen te monitoren en vervolgens het aanbod in de groep en aan individuele leerlingen op aan te passen. Alle kinderen worden conform hun uitstroomniveau getoetst en deze gegevens worden gebruikt om het ontwikkelingsperspectief te evalueren en te bespreken met ouders. Dit gebeurt twee keer per jaar. Voor alle vakgebieden zijn er drie arrangementen beschreven en staat in het ontwikkelingsperspectief beschreven wat de verwachtingen en doelstelling zijn. Dit kunnen de volgende arrangementen zijn: Een intensief arrangement voor kinderen die een uitstroomprofiel Praktijkonderwijs hebben Een basisarrangement voor kinderen die als uitstroomprofiel VMBO-Basis of VMBO-Kader hebben. Een verdiept arrangement voor kinderen met een uitstroomprofiel van VMBO T of HAVO. Overgang naar een andere groep Aan het einde van elk schooljaar delen we de kinderen opnieuw in en vormen we nieuwe groepen voor het volgende schooljaar. Waar een kind geplaatst wordt, is afhankelijk van diverse factoren: leeftijd didactische ontwikkeling, afgestemd op onderwijs aanbod uitstroombestemming afstemming werkstijl kind en leerkracht, jongen of meisje, vriendjes en vriendinnen, beïnvloeding van kinderen op elkaar, plaatsbare aantallen, aantal nieuwe kinderen. De uiteindelijke verantwoordelijkheid en besluitvorming blijft bij de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
We werken doelgericht aan sociale vaardigheden. Per arrangement (gekoppeld aan uitstroomniveau) werkt het kind aan specifieke doelen. De leerkracht evalueert met behulp van ZIEN! of de doelen zijn behaald. De gegevens worden twee keer per jaar verwerkt in de evaluatie van het ontwikkelingsperspectief en besproken met ouders. Er is dagelijks aandacht voor ontwikkeling op sociaal emotioneel gebied en kinderen worden betrokken bij de doelen die zij de komende periode willen gaan halen. Ook gebruiken we de methode Kwink voor sociaal emotioneel leren. Indien nodig wordt er voor individuele leerlingen extra begeleiding ingezet als blijkt dat de ontwikkeling hierin stagneert of er zorgen zijn. LEES MINDER
Toegankelijk
Talentvol
Toekomstgericht
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Bij ons staat een veilige leeromgeving voorop. Basisgedachte is dat de totale school een plek moet zijn waar kinderen zich thuis voelen, waar een open sfeer hangt, die aansluit bij hun beleving. Een school waar warmte, veiligheid en rust voorop staan. Een school waar kinderen zich ontspannen voelen en waar meer aandacht is voor wat ze wél dan wat ze niet kunnen. Er heerst een klimaat dat gekenmerkt wordt door vertrouwen, ondersteuning en uitdaging. We vinden dat respect voor jezelf en respect voor de ander(en) centraal moet staan. We verwachten dit van alle medewerkers, maar ook van ouders en kinderen. Onze leerlingen moeten zich veilig voelen en geaccepteerd worden met al hun sterke kanten en beperkingen. We werken met groepen waarin elk kind maximale kansen krijgt en de kinderen ook van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Wij gebruiken de methode Kwink. Deze methode geeft ons handvatten op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling. Er is een doorlopende lijn binnen onze school in de klas, buiten op het schoolplein en tijdens de gymlessen. Naast de methode werkt de leerkracht specifiek met de leerlingen aan de doelen die opgesteld zijn vanuit de arrangementen. Kinderen ervaren eigenaarschap en doelen zijn zichtbaar voor leerling, leerkracht en ook ouders. Gezamenlijk kunnen we kinderen begeleiden om zich positief te ontwikkelen. Deze ontwikkeling meten we met ZIEN!. Dit is een leerlingvolgsysteem gericht op sociaal emotioneel leren. Twee keer per jaar wordt er ingezoomd op de ontwikkeling van kinderen met behulp van observatielijsten. Op deze manier wordt ontwikkeling gemeten en zichtbaar.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien