Fellenoord
Hemelrijken 310
5612 WS Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
35.33
Spreiding
6.38

De schoolweging van Fellenoord is 35,33 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat basisvaardigheden structureel worden geborgd, ondanks complexere uitgangsposities.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen tweezijdige ambitie: 37,5% havo en 12,5% vwo (samen 50%) tegenover 12,5% vmbo-b. Dit overtreft regionale benchmarks (totaal 36,5% havo/vwo). De combinatie van praktijkonderwijs (9 leerlingen) en theoretische doorstroom onderstreept maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFellenoordGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken planmatig om het onderwijs zo goed mogelijk aan te passen aan de mogelijkheden van elk individueel kind. Tot die planmatige aanpak behoort het zo nauwkeurig mogelijk volgen van de ontwikkeling van elk kind. Een ontwikkeling die niet alleen op individueel, maar juist ook op groeps- en schoolniveau gevolgd wordt. De onderwijsaanpak wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. De groepsleerkracht heeft regelmatig (gepland) overleg met de intern begeleider over de onderwijsaanpak in de groep. In de kleutergroepen speelt het observeren met behulp van het observatiesysteem “KIJK!” een belangrijke rol. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met behulp van ontwikkelingslijnen t.o.v. hun leeftijd. Hiermee wordt zowel de cognitieve als sociaal-emotionele als motorische ontwikkeling gevolgd. In de hogere groepen werken we met ZIEN!, een leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Leerkrachten en leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen een vragenlijst in waaruit een beeld komt van de groep en van individuele kinderen. Beide beelden kunnen naast elkaar gelegd worden, zodat leerkrachten hun pedagogisch handelen hier op af kunnen stemmen. De cognitieve ontwikkeling wordt gevolgd door observaties en formatieve en summatieve toetsen. Een voorbeeld van formatieve toetsen zijn groepsopdrachten, presentaties en projecten die beoordeeld worden. Een voorbeeld van summatieve toetsen op onze school zijn de methode-gebonden toetsen en de Cito toetsen. Cito biedt een totaalpakket aan toetsen voor de basisvaardigheden (lezen, taal, rekenen). De resultaten worden per kind vastgelegd in een individueel didactisch profiel, waarmee de ontwikkeling gedurende de hele schoolperiode gevolgd kan worden. Middels de rapporten en oudergesprekken krijgt u zicht op de meest recente ontwikkeling van uw kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 15% boven verwachting scoort. Dit wijst op zorgvuldige advisering en passende doorstroom, zoals beschreven in het leerlingvolgsysteemprotocol.

Sociale ontwikkeling

De leerlingen op Fellenoord geven aan dat het leefklimaat op school en in de groep voldoende is. Ze voelen zich aanvaard en hun welbevinden en zelfvertrouwen is voldoende. Als school vinden we dit erg belangrijk. Daarom meten we jaarlijks sociale veiligheidsbeleving van de leerlingen in de bovenbouw. We gaan ook in gesprek met de leerlingen, het team en de ouders over de uitkomsten van de onderzoeken: welke tips hebben zij voor ons? Mocht een kind desondanks een vervelende ervaring hebben in het kader van veiligheid/ pesten, dan vinden we het belangrijk dat zij terecht kunnen bij mensen op school. In eerste instantie bij de eigen leerkracht, maar ook bij onze vertrouwenspersoon of anti-pest coördinator. Fellenoord wil een fijne en veilige school zijn voor alle kinderen, waar iedereen telt en zichzelf mag zijn. We hebben met elkaar afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat Fellenoord voor iedereen een fijne en veilige school is en blijft. LEES MINDER

Respect - Kennis - Zelf

Fijn schoolklimaat

Wat is de werkwijze van Fellenoord voor sociale ontwikkeling?

Fellenoord beschikt over een schoolveiligheidsplan en een anti-pestprotocol. Aan het begin van het schooljaar zijn er 'gouden weken' gericht op groepsvorming. Wekelijks wordt aandacht besteed aan sociale vraagstukken met de methode Bikkels. Twee keer per jaar worden sociale vaardigheden en talenten van kinderen geregistreerd via leerlingvolgsysteem IEP. Kinderen uit groep 5-8 vullen in het voorjaar de sociale veiligheidsmonitor WMK in.

Welke registratievorm(en) gebruikt Fellenoord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Fellenoord gebruikt IEP en de Sociale veiligheidsmonitor WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Fellenoord?

Fellenoord gebruikt de methode Bikkels voor sociaal-emotioneel leren.