
De resultaten van Fellenoord in Eindhoven
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Fellenoord, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Fellenoord bij jullie?
Ontdek hoe goed Fellenoord bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Fellenoord
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht met een doorstroomtoets, cruciaal voor een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een benchmark waar alle basisscholen, inclusief Fellenoord, aan getoetst worden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Fellenoord
Het streefniveau gaat verder dan de basis en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te behalen aan het einde van groep acht. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken, wat bijdraagt aan hun verdere ontwikkeling. Voor elke basisschool, waaronder Fellenoord, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast. Deze waarde is gebaseerd op de unieke samenstelling van de leerlingpopulatie, waardoor het een gepersonaliseerde prestatiemaatstaf is.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Fellenoord?
Ontdek het schooladvies voor basisschool Fellenoord in Eindhoven. Aan het einde van de basisschool periode ontvangen leerlingen en hun ouders een belangrijk advies voor het vervolgonderwijs. Dit advies is gebaseerd op de individuele capaciteiten en behaalde leerresultaten. In groep 7 krijgen leerlingen een voorlopig advies, gevolgd door een definitief advies in groep 8. Dit advies wordt zorgvuldig samengesteld door een adviescommissie. Deze commissie bestaat uit de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleiders, de schoolleiding en een leerkracht uit de onderbouw. De commissie bespreekt elke leerling grondig en stelt een gezamenlijk voorlopig advies op in januari. In februari leggen de leerlingen een doorstroomtoets af. Het definitieve schooladvies, inclusief de resultaten van deze toets, wordt gedeeld met de door de ouders gekozen school voor voortgezet onderwijs. Dit basisschooladvies is cruciaal voor de uiteindelijke inschrijving. Leerlingen van Fellenoord stromen door naar alle niveaus binnen het voortgezet onderwijs, wat de brede ontwikkeling en voorbereiding op de middelbare school onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool Fellenoord
Op Basisschool Fellenoord in Eindhoven hechten we enorm veel waarde aan het sociale welzijn en de persoonlijke groei van elke leerling. Onze leerlingen geven aan zich voldoende geaccepteerd te voelen en ervaren een positief schoolklimaat, wat essentieel is voor hun zelfvertrouwen en algehele ontwikkeling. Jaarlijks meten we de sociale veiligheidsbeleving bij leerlingen in de bovenbouw om dit te waarborgen. We betrekken leerlingen, het team en ouders actief bij de uitkomsten van deze metingen. Hun input is cruciaal voor het verder verbeteren van ons beleid. Mocht een kind toch een negatieve ervaring hebben, zoals pesten, dan zorgen wij voor laagdrempelige ondersteuning. Leerlingen kunnen terecht bij hun eigen leerkracht, onze toegewijde vertrouwenspersoon of onze anti-pest coördinator. Fellenoord streeft ernaar een veilige en prettige leeromgeving te zijn waar elk kind zichzelf kan zijn en zich gewaardeerd voelt. Door gezamenlijke afspraken creëren we een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt en we samen bouwen aan een positieve schoolcultuur.
Respect, Kennis, Samenwerken en Plezier vormen onze kernwaarden.
Wij streven naar een fijn en veilig schoolklimaat voor iedereen.
Hoe bevordert Fellenoord de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Fellenoord hanteert een proactief beleid voor sociale ontwikkeling, vastgelegd in een schoolveiligheidsplan en een anti-pestprotocol. We starten het schooljaar met de 'gouden weken', gericht op optimale groepsvorming. Wekelijks besteden we aandacht aan sociale vraagstukken met de methode 'Bikkels'. De sociale vaardigheden en talenten van kinderen worden tweemaal per jaar systematisch geregistreerd middels het leerlingvolgsysteem IEP (hart & handen). Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 vullen daarnaast in het voorjaar de sociale veiligheidsmonitor WMK in, wat ons waardevolle inzichten geeft.
Welke methoden en registraties worden gebruikt voor sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en het bevorderen van sociaal-emotioneel leren, maakt Basisschool Fellenoord gebruik van specifieke methoden en registraties:
- Registratie via leerlingvolgsysteem IEP (hart & handen) voor het bijhouden van sociale vaardigheden en talenten.
- De Sociale Veiligheidsmonitor WMK, ingevuld door leerlingen uit groep 5-8, voor een actueel beeld van de sociale veiligheid.
- De sociaal-emotionele leermethode 'Bikkels' wordt wekelijks toegepast om sociale competenties te versterken.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet Fellenoord in?
Basisschool Fellenoord zet de methode 'Bikkels' in voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode wordt wekelijks gebruikt om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld.
Inspectierapport Kindcentrum Fellenoord: Kwaliteit en Verbeterpunten
De Onderwijsinspectie heeft op 5 februari 2024 een onaangekondigd en op 14 maart 2024 een aangekondigd kwaliteitsonderzoek uitgevoerd bij Kindcentrum Fellenoord in Eindhoven. Deze school neemt deel aan een landelijke steekproef om de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs te beoordelen. Een pilot met onaangekondigd toezicht werd voorafgaand aan het formele onderzoek uitgevoerd, als onderdeel van een bredere evaluatie van onaangekondigde bezoeken. De school scoort op de onderzochte onderdelen 'Voldoende'. Kindcentrum Fellenoord biedt een rijk en breed leeraanbod, dat vaak reikt tot na schooltijd. Leraren volgen de ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig en geven heldere instructies. Het team deelt een gemeenschappelijke visie op onderwijs, communiceert open en stimuleert gezamenlijk leren. De directie stuurt effectief op onderwijskundige aspecten, wat bijdraagt aan de ontwikkelingskansen van leerlingen. Het pedagogisch klimaat wordt geprezen als 'een oase van rust'. De school behaalt sterke eindresultaten, vergelijkbaar met scholen met een soortgelijke leerlingenpopulatie. De integrale en samenhangende aanpak van burgerschapsonderwijs is een inspiratiebron voor andere scholen. Verbeterpunten liggen met name op het gebied van didactisch handelen en vakdidactiek. De schoolleiding erkent dit en streeft naar een betere balans tussen pedagogisch en didactisch handelen. Er zijn op diverse standaarden mogelijkheden voor verdere ontwikkeling, passend binnen de ambities van Kindcentrum Fellenoord. Vanuit wettelijke eisen zijn er geen directe verbeterpunten geïdentificeerd die onmiddellijke actie vereisen. De algehele onderwijskwaliteit is beoordeeld als 'Voldoende', waardoor Kindcentrum Fellenoord onder regulier toezicht blijft vallen. Voor de volledige details, raadpleeg het bijgevoegde inspectierapport.