De Springplank
Aldendriel 38
5653 PK Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
30.98
Spreiding
8.14

De schoolweging van De Springplank Eindhoven is 30,98 , met een spreiding van 8,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt De Springplank ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score blijft consistent over alle jaarlagen heen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8. Dit reflecteert de sterke focus op cognitieve ontwikkeling, vooral in de hogere leerjaren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een duale focus: 27,27% vmbo-(g)t/havo en 22,73% vwo-advies (regionaal gemiddeld 10,34% en 18,61%). Opvallend is het complete ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, tegenover 1,01% in de regio. De brede adviesrange sluit aan bij de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Springplank EindhovenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsen worden afgenomen om de leerlingen te kunnen volgen in hun ontwikkeling. We maken hiervoor gebruik van methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen (het leerlingvolgsysteem IEP). Naar aanleiding van de resultaten wordt bepaald of bijsturing nodig is. De toetsresultaten en de talentenkaart kunt u op de rapporten aflezen. De methode gebonden toetsen zijn gekoppeld aan de methodes die wij op school hanteren. Naast het afnemen van de toetsen worden de leerlingen ook geobserveerd op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en speel- en leertaakgedrag. Wij gebruiken hiervoor de observatie instrumenten van IEP en KIJK! In de kleutergroepen observeren de leerkrachten alle kleuters middels het observatiesysteem KIJK! Aan de hand van de observaties plannen de leerkrachten hun onderwijs, zodat dit zo goed mogelijk aansluit bij de leerbehoeftes van de kinderen uit de klas. Middels dit observatiesysteem wordt de gehele ontwikkeling van een kleuter in beeld gebracht. Daarnaast volgen we het protocol preventie leesproblemen. Naast de observatiesystemen worden er vanaf groep 3 voor alle hoofdvakgebieden IEP-toetsen afgenomen. In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets van IEP. In de groepen 5-8 wordt het welbevinden gemeten door middel van vragenlijsten van WMK - sociale veiligheid.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies - significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit kan wijzen op een risicoavers adviesbeleid. Tegelijkertijd scoort 70% op advies, wat aansluit bij de zorgvuldige monitoring die in het schoolprofiel wordt beschreven.

Sociale ontwikkeling

De aandacht voor sociale en emotionele ontwikkeling van het kind loopt als een herkenbare rode draad door ons onderwijs. Wij vinden het belangrijk dat kinderen goede contactuele eigenschappen ontwikkelen, zich leren uiten, actief en assertief te zijn, initiatieven te nemen en om te gaan met hun gevoelens.

Leren met en van elkaar

Samenwerken

Fijn schoolklimaat

Wat is de werkwijze van De Springplank voor sociale ontwikkeling??

De Springplank hanteert een duidelijke aanpak met betrekking tot fijn sociaal gedrag, dat regelmatig wordt besproken en geoefend. De school gebruikt Kwink als hulpmiddel om met kinderen in gesprek te gaan over sociaal gedrag. Alle groepen werken met dezelfde aanpak en gebruiken dezelfde woorden, wat het te verwachten gedrag duidelijk maakt. De school draagt een visie van positieve pedagogiek uit. De sociale veiligheid wordt jaarlijks gemeten in de groepen 5-8 door middel van een vragenlijst. Het welbevinden van de leerlingen wordt gemonitord en opgevolgd.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Springplank gebruikt Kijk!, Zien en sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Springplank?

De Springplank gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.