
Schoolweging
De schoolweging van De Korenaar Eindhoven is 31,86 , met een spreiding van 7,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het streefniveau wordt door 53,11% van de leerlingen gehaald, wat significant boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Opvallend is dat de school hiermee slechts marginaal onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53,43%) presteert, mogelijk verklaard door de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
94,07% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (94,82%). De focus op basisvaardigheden werpt duidelijk vruchten af, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 21,3% havo/vwo en 19,1% vwo-advies in 2023-2024, tegenover respectievelijk 17,0% en 6,4% voor zuiver havo en vwo. Tegelijkertijd is het aandeel praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) met 19,1% hoger dan het regionaal gemiddelde (ca. 15%), wat aansluit bij de diverse populatie. De brede adviesrange onderstreept het adaptieve karakter van de begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Korenaar Eindhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 3 t/m 8 werken we met de Dia-toetsen. Van elke groep en elke leerling kunnen wij de ontwikkeling bijhouden en volgen in de Dia groeiwijzer. In de groepen 3 nemen wij M(edio)-toetsen af in de periode februari/maart en de E(ind)-toetsen in de periode mei/juni In de groepen 4 t/m 7 nemen wij de B(egin)-toetsen af in de periode september/oktober en de M(edio)-toetsen in de periode februari/maart. In de groepen 8 nemen wij de B(egin)-toetsen af in de periode oktober/november. De uitslagen en de analyses van deze toetsen gebruiken wij om leerlingen verder te helpen in hun ontwikkeling. De analyses laten ons zien wat leerlingen al beheersen en wat ze nog moeten leren. Zo kunnen wij steeds de volgende stap (de zone van de naaste ontwikkeling) voor elke leerling bepalen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 6,38% tegenover 11,81% landelijk. Maar liefst 27,66% van de leerlingen stroomt door naar een hoger niveau dan geadviseerd, wat het vertrouwen in het doorstroombeleid bevestigt. Deze resultaten sluiten aan bij de in het schoolondersteuningsprofiel beschreven individuele ontwikkelingsplannen.
Sociale ontwikkeling
Visie op het pedagogisch handelen Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen zijn tussen leerlingen. In de benadering van onze leerlingen houden we hier rekening mee. Dit betekent dat de leerkrachten, verbonden aan de Korenaar, bijzondere pedagogische kwaliteiten moeten bezitten. Deze krijgen een extra accent doordat alle leerkrachten bekend zijn met mediërend leren en doordat nieuwe leerkrachten de opleiding ML moeten volgen. Zij scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten van onze leerkrachten zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen bij onze kinderen. In ons onderwijs stellen wij de behoeftes van onze leerlingen voorop. De pedagogische kwaliteiten van de leerkracht worden zichtbaar in de wijze waarop de interactie tussen leerlingen en leerkrachten gestalte krijgt. Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. Tegelijkertijd houdt de leerkracht rekening met de eigen manier waarop, en het eigen tempo waarin, kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind. Samen zorgen de leerkrachten ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren. LEES MINDER
Jij mag er zijn
Aandacht en zorg voor elkaar
Samen met ouders
Hoe bevordert De Korenaar de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Korenaar maakt gebruik van de methode Leefstijl, een programma voor gezond en redzaam gedrag. Leerlingen leren sociale, emotionele en gezondheidsvaardigheden. Ze leren zich bewust te worden van hun eigen gedrag, zichzelf en anderen te respecteren, en zich in te leven in anderen. Vaardigheden om goed met elkaar om te gaan en ruzies op te lossen worden aangeleerd door middel van spelletjes, toneel, gesprekken, verhalen en diverse opdrachten. Ouders ontvangen informatie over nieuwe thema's aan het begin van elke periode. De school gebruikt het leerlingvolgsysteem Looqin om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te monitoren.
Welke registratievormen gebruikt De Korenaar om sociale opbrengsten te meten?
De Korenaar gebruikt Looqin en WMK om de sociale opbrengsten van leerlingen te registreren en in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren past De Korenaar toe?
De Korenaar gebruikt de methode Leefstijl en Rots en Water trainingen voor sociaal-emotioneel leren.