De Kameleon in Eindhoven - Resultaten

De Kameleon
Bennekelstraat 135
5654 DD Eindhoven

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
35.27
Spreiding
5.98

De schoolweging van De Kameleon Eindhoven is 35,27 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93.1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het regionaal gemiddelde (92.7%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning ondanks complexe omstandigheden.

Fundamenteel niveau

Score: 93.0894%

Streefniveau

43.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 32.8%, maar iets onder het regionaal gemiddelde (46.9%). De focus op differentiatie in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier vrucht af te werpen.

Streefniveau

Score: 43.4959%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op beroepsgerichte leerwegen: 18.75% vmbo-k en 15.62% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijsadvies (6.25%) ligt significant hoger dan regionale peers (1.01%). Opvallend is het lage percentage havo/vwo-advies (3.12% vs. 10.93% regio), wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Analyse toont dat 68% van de leerlingen de referentieniveumsprong tussen groep 7 en 8 haalt, met name in rekenen (+5.2%). Dit succes wordt toegeschreven aan het 'rekenatelier' programma waarover de school recent publiceerde in onderwijsvaktijdschriften.

ToetsDe Kameleon EindhovenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het is erg belangrijk om de ontwikkeling van kinderen goed te blijven volgen. We doen dit op diverse manieren, zoals hieronder beschreven: De methode gebonden toetsen en observaties van leerkrachten worden gebruikt om input te leveren voor de aanpak en het beredeneerd aanbod van kinderen. In de groepen 1/2 wordt er gebruikt gemaakt van het observatiesysteem Iep. Dit levert input op voor het groepsplan. Daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van de Iep toetsen. Twee keer per jaar worden er analyses gemaakt van de midden- en eindtoetsen van Cito en wordt dit omgezet in leeropbrengsten. Dit wordt gedaan door de leerkrachten. De directie maakt samen met IB een analyse op schoolniveau voor elk leerjaar. Ook op stichtingsniveau worden de resultaten geanalyseerd. Wanneer de resultaten bekend zijn, worden deze gedeeld met ouders. Naast de cognitieve/didactische resultaten ontvangen we ook informatie uit het sociaal-emotionele ontwikkeling systeem Iep. De leerkrachten ontvangen informatie van hun eigen groep en verwerken dit in het groepsoverzicht en de groepsplannen. De observaties worden uiteraard besproken met leerkrachten en met ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

13.89% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Opvallend is het hoge percentage boven advies (30.56% vs. 25.27% landelijk), wat mogelijk wijst op voorzichtige advisering. Deze cijfers reflecteren de spanning tussen een complexe populatie en ambitieuze begeleidingsdoelen.

Sociale ontwikkeling

De kernwaarden zijn bepaald in samenspraak met het team. We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen in onze school en vanuit die kernwaarde zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om te monitoren hoe de sociale ontwikkeling van kinderen verloopt gebruiken we Iep als meetinstrument wat door kinderen en medewerkers wordt ingevuld.

Respect

Plezier

Zelfstandigheid

Hoe bevordert De Kameleon de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Kameleon bevordert de sociale ontwikkeling aan de hand van kernwaarden beschreven in het schoolplan en jaarplannen. Er wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten en het IEPS observatiesysteem (hart en handen).

Welke registratievormen gebruikt De Kameleon om de sociale ontwikkeling te meten?

De school gebruikt Hart en Handen vragenlijsten van IEPS en de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV).

Welke methoden gebruikt De Kameleon voor sociaal-emotioneel leren?

De Kameleon maakt gebruikt van 'Gouden Weken' bij de start van elk schooljaar als methode voor sociaal-emotioneel leren.