Basisschool 't Slingertouw
Grasland 1
5658 GA Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
25.6
Spreiding
6.33

De schoolweging van ’t Slingertouw is 25,60 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau scoort extreem hoog (98,21%), ver boven de inspectienorm van 85%. Ook overtreft dit het landelijk gemiddelde van 96,61%, wat duidt op zeer sterke basisvaardigheden in taal en rekenen bij vrijwel alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 66,76% behaalt de school een uitstekend streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 53,8% en het vergelijkingsgemiddelde van 63,97%. Dit reflecteert de effectieve focus op gepersonaliseerde leertrajecten voor excellente prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een academische focus: 21,49% vwo (vs. 18,61% regio) en 20,66% havo/vwo. Praktijkgericht onderwijs is beperkt (3,31% vmbo-b vs. 5,52% regio). Opvallend is het hoge aandeel doorstroomadviezen naar combinatieniveaus (34,71% vmbo-(g)t/havo en havo/vwo), wat past bij het adaptieve onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t SlingertouwGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het is erg belangrijk om de ontwikkeling van kinderen goed te blijven volgen. We doen dit op diverse manieren, zoals hieronder beschreven: De methodegebonden toetsen en observaties van leerkrachten worden gebruikt om input te kunnen leveren voor de aanpak en het beredeneerd aanbod van kinderen. In de groepen 1/2 wordt er gebruikt gemaakt van het observatiesysteem KIJK. Dit levert input op voor het groepsplan. Daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van de IEP toetsen. Twee keer per jaar worden er analyses gemaakt van de midden- en eindtoetsen van IEP en wordt dit omgezet in leeropbrengsten. Dit wordt gedaan door de leerkrachten, voor de eigen groep en verwerken de vervolgstappen in de groepsplannen (zogenoemde placemats). De intern begeleiders samen met de directie maken een analyse op schoolniveau voor elk leerjaar. Ook op stichtingsniveau worden de resultaten geanalyseerd. Wanneer IEP-resultaten bekend zijn en worden deze gedeeld met ouders. We zijn ervan overtuigd dat de ontwikkeling thuis van invloed heeft op de ontwikkeling die op school plaatsvindt. Daarom streven we samen met ouders naar een doorgaande lijn. Uit de gesprekken met ouders, kinderen en leerkrachten komt ook input om de te behalen doelstellingen na te streven. Naast de cognitieve/didactische resultaten ontvangen we ook informatie van het sociaal-emotionele ontwikkeling systeem van IEP. De leerkrachten ontvangen informatie van hun eigen groep en verwerken dit in het groepsoverzicht en de groepsplannen (placemats). Dit heeft effect op de wijze waarop de kinderen worden benaderd door de leerkracht. Ook wordt de voortgang van de kwaliteit onderzocht door het uitvoeren van diverse observaties in de groepen. Dit wordt gedaan door de directie, intern begeleiders of deskundigen van de externe dienst van SKPO of andere experts. De observaties worden uiteraard besproken met leerkrachten en eventueel ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

65,89% van de leerlingen presteert op adviesniveau, terwijl 18,6% boven verwachting scoort (iets lager dan landelijk gemiddelde). De 15,5% onder advies is echter wel hoger dan de 11,81% landelijk, mogelijk door de complexe populatie. Dit onderstreept het belang van de beschreven ‘doorgaande ontwikkelingslijn’ in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Een goed pedagogisch klimaat is van groot belang om te realiseren dat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen op school. Onze routines en afspraken vormen de basis voor het klimaat waarin kinderen zich prettig voelen en zichzelf mogen zijn. We laten kinderen zoveel mogelijk zelf tot oplossingen komen waarbij onze nabijheid en begeleiding er altijd is. Welbevinden, en dus vrij zijn van emotionele belemmeringen, brengt zelfvertrouwen teweeg en een goed gevoel van eigenwaarde. Het maakt dat kinderen weerbaar worden en tot betrokken activiteiten kunnen komen. Dit speelt een grote rol in de ontwikkeling van een kind. Veiligheid en vertrouwen is een basis om tot ontwikkeling te komen. Welbevinden en sfeer heeft dus onze aandacht. LEES MINDER

Vertrouwen en verantwoordelijkheid

Samen

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool 't Slingertouw voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Basisschool 't Slingertouw zijn bepaald in samenspraak met het team en de slingerraad. De school vindt het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om het welbevinden te bevorderen en vaardigheden aan te leren, maakt de school gebruik van activiteiten zoals Rots en Water en Groepsgeluk. De sociale ontwikkeling wordt gemonitord met behulp van IEP. Het beleid Burgerschap beschrijft het gewenste gedrag van medewerkers naar kinderen en ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Slingertouw om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool 't Slingertouw gebruikt Kijk! en IEP monitoring om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Slingertouw?

Basisschool 't Slingertouw gebruikt Goed gedaan en SOEMO-kaarten voor sociaal-emotioneel leren.