Basisschool Karel de Grote
Mendelssohnlaan 217
5653 BB Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
36.88
Spreiding
5.81

De schoolweging van Karel de Grote is 36,88 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93.3% score ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% toont de school sterke basisvaardigheden. Dit is opvallend omdat scholen met vergelijkbare schoolwegingen (36.88 vs. gem. 29.77) vaak lager scoren. De score ligt zelfs 1.2% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

37.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 32%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 36.88) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 45.4%, maar hanteren lagere signaleringswaarden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een praktische focus: 36.8% VMBO-advies (B/K) tegenover 15.8% HAVO. Het percentage VWO-advies (5.3%) ligt beduidend lager dan bij vergelijkbare scholen (18.6%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (47.4%), wat past bij de brede differentiatie binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKarel de GroteGemeente AmsterdamNederland
LIB177.1170.61175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ons onderwijsaanbod omvat een duidelijke structuur en organisatie. Hierbij maken we gebruik van de cyclus Handelingsgericht werken: evalueren en signaleren,analyseren en begrijpen, plannen en uitvoeren. Driemaal per jaar worden er groepsbesprekingen gehouden. Eén keer aan het begin van het jaar om de groep in beeld te brengen en twee keer na de CITO(Lvs) toets afname volgens het toetsrooster. In verband met de invoering van 1-zorgroute worden er in de maand juni groepsbesprekingen gehouden waarin de onderwijsbehoeften van de kinderen met de ontvangende leerkracht worden ingevuld. Naar aanleiding hier van worden er groepsplannen gemaakt. Het groepsplan, observatiesysteem Kijk, Scol en de toetsen vormen het gesprekspunt van de groepsbesprekingen. De groepsbespreking verloopt volgens een van te voren vastgesteld stramien. Kinderen met leer- en/of gedragsproblemen worden op dat moment gesignaleerd en worden aangemeld voor de leerlingbespreking. De internebegeleider krijgt op deze wijze een totaaloverzicht van de zorgleerlingen.De verslagen van de groeps- en leerlingbesprekingen worden vastgelegd in Parnassys ( leerling volg systeem). Voor zorgbesprekingen maken wij gebruik van diverse formulieren. De zorgstructuur is opgebouwd uit vijf ondersteuningsniveaus. Ieder niveau geeft aan op welke wijze en met welke intensiteit en omvang de zorg wordt gerealiseerd. We benaderen deze ondersteuningsniveaus vanuit het kind. Het kind heeft om redenen een bepaalde mate van ondersteuning nodig. Hij of zij ontvangt die ondersteuning op een bijbehorend ondersteuningsniveau. De beschrijving van de ondersteuningsniveaus geeft aan op welk niveau ondersteuning gegeven wordt. De eerste drie niveaus vallen binnen de basisondersteuning. Voor de uitwerking van het planmatig werken binnen de leerlingenzorg verwijzen wij naar het Schoolondersteuningsplan (SOP) op onze website.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen (30%) dat onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.8%. Dit contrasteert met 25% bovenadvies, wat wijst op mogelijk voorzichtig adviseren. De school zet volgens het ondersteuningsplan extra in op nazorg, maar de resultaten vragen om heroverweging van het adviesproces.