Basisschool Floralaan
Floralaan West 264
5644 BN Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
27.98
Spreiding
7.81

De schoolweging van Floralaan is 27,98 , met een spreiding van 7,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school overtreft de inspectienorm voor fundamentele taal- en rekenvaardigheden structureel, mede dankzij het geïntensiveerde interventiebeleid zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

97.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (96.4% bij vergelijkbare scholen), ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 61.7% gehaald (regionaal 61.1%), wat de focus op maatwerk en hoge verwachtingen onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

28.85% van de leerlingen ontvangt een vwo-advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (18.6%). Opvallend is de stevige vertegenwoordiging van gemengde adviezen: 15.38% vmbo-(g)t/havo en 9.62% havo/vwo. Praktijkonderwijs komt met 1.92% iets vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsFloralaanGemeente AmsterdamNederland
202.5199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We hebben groeps- en leerlingbespreking. Hierin wordt de voortgang van de resultaten per klas besproken. We voeren gezamenlijke besprekingen over onze reken- en taalresultaten. Dit doen we om zicht te krijgen op de doorgaande lijn en ook samen nieuwe doelen te stellen. Leerkrachten analyseren resultaten zelf. De intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren zorgen voor een overzicht op schoolniveau. De resulaten worden besproken met het hele team om ook hiervan te leren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (regionaal 11.8%), terwijl 35% boven advies uitkomt. Dit wijst op een zorgvuldige, mogelijk conservatieve advisering. De school volgt hiermee haar beleid van 'kansrijk adviseren met ruimte voor groei'.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk om op een open en respectvolle manier met elkaar om te gaan. De leerkrachten hebben aandacht voor de talenten van de leerlingen en identiteitsvorming. Daarmee versterkt de Floralaan het zelfvertrouwen van de kinderen en hebben zij plezier op school. Ons motto: "De ontmoeting met een ander is een kans om te leren en te groeien!" is zichtbaar in onze school. Wij zijn een afspiegeling van de wijk en de stad. Cultural Awarenes is voor ons vanzelfsprekend, net zoals respect voor de culturele achtergrond van kinderen met een andere nationaliteit en andere thuistaal. Wij werken projectmatig en groepsoverstijgend. Daarnaast richt de school zich ook op de creatieve vorming van de leerlingen, zodat de kinderen hun talenten ten volle in kunnen zetten. Hiervoor zet de school specialisten in op het gebied van muziek en techniek. Creativiteit komt tot uiting in verschillende activiteiten zoals open podium, toneelochtend en cultuurlab. LEES MINDER

Respect voor verschillen

Samenwerkingsgericht

Wat is de werkwijze van Basisschool Floralaan voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Floralaan neemt 2 keer per jaar een vragenlijst af bij de kinderen van de groepen 6, 7 en 8. De resultaten worden besproken met de kinderen, de leerlingenraad, de MR en de ouders. Indien nodig wordt een actieplan opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Floralaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Floralaan gebruikt Kijk! en een module van CITO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Floralaan?

Basisschool Floralaan gebruikt Taakspel, Bikkels in alle groepen en Rots & watertraining preventief in groep 5 voor sociaal-emotioneel leren.