
Schoolweging
De schoolweging van De Driemaster Egmond aan Zee is 33,69 , met een spreiding van 4,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,78% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (93,89%). Dit weerspiegelt de effectieve basisondersteuning, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,89% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de signaleringswaarde van 38,7%. Dit ligt echter onder het vergelijkingsgemiddelde van 50,17%, wat past bij de hogere schoolweging. De school benadrukt in haar visie het belang van maatwerk om leerlingen naar hun eigen mogelijkheden te laten groeien.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op theoretische doorstroom: 28,57% vmbo-(g)t/havo en 14,29% havo/vwo. Het percentage vmbo-b/k-adviezen (42,86%) ligt beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (14,73%). De school geeft aan dat 90% van de leerlingen na drie jaar VO nog op of boven het adviesniveau functioneert, wat de kwaliteit van advisering onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Driemaster Egmond aan Zee | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden er op school tussentijdse toetsen afgenomen. Samen met de methodetoetsen geven deze de ontwikkeling van de leerling aan binnen de diverse vakgebieden. Na analyse van deze gegevens kunnen de na te streven doelen per leerling zo mogelijk worden bijgesteld en kunnen wij onderwijs op maat bieden. Wij gebruiken als leerlingvolgsysteem IEP. IEP legt de focus op groei en niet op prestatie. Dit sluit goed aan bij onze visie. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen groeien ten opzichte van zichzelf. Daarbij kijken we naar de groei in wie je bent, dus niet alleen taal en rekenen maar ook hart en handen (sociaal-emotioneel, executieve functies) die nodig zijn om op een zo goed mogelijke wijze deel te kunnen nemen aan de samenleving.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De volgende punten laten zien waar wij als school voor staan: respect voor elkaar en onze spullen tonen er zijn om elkaar te helpen het ik niet boven wij stellen elkaar niet storen bij ons werk bij de leeftijd passend gedrag vertonen bij alle verschillende situaties Een goede samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten en ouders is de kern van onze school. Het werken en samenwerken in onze school staat in het teken van wederzijds respect en rekening houden met elkaar. Iedereen moet de ruimte hebben om zichzelf te kunnen en mogen zijn waarbij veiligheid en geborgenheid een centrale rol spelen. LEES MINDER
Zelfstandigheid
Creativiteit
Kritisch denken
Wat is de werkwijze van OBS De Driemaster voor sociale ontwikkeling?
OBS De Driemaster besteedt aan het begin van het schooljaar extra aandacht aan groepsvorming tijdens 'De Gouden Weken'. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling maakt de school gebruik van de methode HiRO, gebaseerd op Schooljudo. De 7 waarden vanuit judo (vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier) staan centraal in de klassen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Driemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Driemaster gebruikt de vragenlijsten Hart en Handen van het IEP-LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.