
Schoolweging
De schoolweging van De Branding Egmond aan Zee is 29,58 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,39% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school niet alleen de landelijke inspectienorm (85%), maar ook de vergelijkingsscore (95,88%). Dit bevestigt een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 68,82% ruimschoots behaald, wat significant boven zowel de regionale benchmark (57,79%) als de eigen signaleringswaarde (47,1%) ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsbeleid gericht op hogere cognitieve doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,41% VMBO-(g)t en 17,65% VWO-advies, tegenover respectievelijk 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is de lage score voor praktijkonderwijs (0% tegenover 1,01% in de regio), wat past bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Branding Egmond aan Zee | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweejaarlijks neemt de school tussentijdse toetsen af, analyseert deze en past het aanbod af indien nodig. Deze resultaten staan niet op zichzelf, de methodegebonden toetsen worden naast de resultaten gelegd en spelen een rol in de beoordeling van een leerlingen en de mogelijke vervolgaanpak. De zorg voor de groep en individuele leerlingen wordt gecoördineerd door de intern begeleider,, o.l.v. de directie, kortweg IB-er genoemd. De extra hulp wordt vastgelegd in het dag-rooster door de leerkracht en door de onderwijsassistent, die leerlingen met een arrangement begeleidt, in een logboek. De vorderingen en de aanpak worden geëvalueerd en eventueel bijgesteld tijdens - de tweejaarlijkse analyse van de LVS toetsen - de groepsbespreking - de leerlingbespreking - de tussenevaluaties van het MDO - in het klein zorgteam - de evaluaties met de onderwijsassistent. Voor leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte kan na overleg en toestemming van ouders het interne ondersteuningsteam (klein zorgteam) bekijken welke zorg er nog meer nodig is. Het klein zorgteam bestaat uit de leerkracht, de IB-er, de directie en indien aanwezig een collega met specifieke kennis omtrent de problematiek. Indien dit overleg en de ingezette interventies niet het beoogde effect hebben gehad, kan het ondersteuningsteam met externen (MDO = Multi disciplinair overleg) samen komen om verder te bespreken wat er nodig is. Het MDO bestaat uit directie, de IB-er, de leerkracht, de ambulant begeleider van het samenwerkingsverband en de ouders (MDO). Het MDO kan er voor kiezen verschillende gerichte onderzoeken te laten uitvoeren die nauwkeurig de mogelijkheden en beperkingen aangeven. Aan de hand van deze onderzoeken kan er een gepast programma worden opgesteld, een arrangement worden aangevraagd of kan een leerling verwezen worden naar een andere vorm van onderwijs bijv. speciaal basisonderwijs. Voor leerlingen in groep 6 t/m 8 waarbij uit onderzoek blijkt dat zij afgestemd onderwijs (middels een onderwijsarrangement en/of eigen leerlijn) op cognitief of sociaal emotioneel gebied nodig hebben, kan een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld worden. De school streeft echter naar het volgen van het curriculum met extra ondersteuning en/of aangepast werk, indien dit nog in de mogelijkheden zit.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 30% van de oud-leerlingen boven het schooladvies presteert, wat hoger is dan het regionale gemiddelde (25,27%). Het percentage leerlingen dat onder advies zit (15%) ligt iets boven de benchmark (11,81%), maar blijft binnen acceptabele marges. Deze resultaten reflecteren een goede aansluiting tussen basis- en voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Pedagogisch klimaat Het pedagogisch klimaat van onze school drijft op drie kernwoorden: veilig, verantwoordelijk en vriendelijk. Deze drie kernwoorden komen tot uiting in de onderstaande uitgangspunten: • Een veilig, helder en stimulerend leerklimaat in de school • Geordende, rijke en uitdagende leeromgeving • Rustige binnenkomst en start van de dag • Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle leerlingen • Positieve en actieve gespreksvaardigheden over leerlingen en collega’s • Positieve verwachtingen en complimenten over gedrag, werk houding en resultaat • Een sfeer waarin kinderen durven praten en voor elkaar opkomen • Naleven van regels en afspraken door leerkrachten, leerlingen en ouders • Naleven van anti-pestprotocol door leerkrachten, leerlingen en ouders Onze grenzen Als team hebben wij grenzen opgesteld die wij als uitgangspunt nemen voor het mogelijk inzetten van het stappenplan. Onze grenzen hebben wij als volgt positief geformuleerd; De leerling draagt op een positieve wijze bij aan het groepsproces Er is een optimale samenwerking tussen school en de ouders De leerling ontwikkelt zich op cognitief vlak De leerling houdt rekening met zijn omgeving LEES MINDER
veilig voelen
vriendelijk
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Branding voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Branding hecht waarde aan groepsvorming, waarbij kinderen in een positieve groep deelnemen aan het onderwijsproces. De eerste zes weken na de zomervakantie wordt dagelijks aan groepsvorming gewerkt, met het thema zelfvertrouwen en weerbaarheid centraal. De school neemt deel aan KiVa, een preventief anti-pestprogramma, dat de hele groep betrekt bij het tegengaan van pesten. Daarnaast hanteert de school een protocol 'omgaan met gedrag', waarin grenzen en acties bij ongewenst gedrag beschreven staan, om preventief tot gewenst gedrag te komen. Dit protocol kan parallel aan het pestprotocol worden ingezet. Beide protocollen zijn te vinden op de site van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Branding om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Branding gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en KiVa (anti-pestmethode) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Branding?
Kindcentrum de Branding gebruikt KiVa en 'Gr 1-2-3 extra; zo gaan Roos en Tom met elkaar om' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.