
Schoolweging
De schoolweging van De Kemp is 28,91 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,74% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt 1,36% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96,37%), wat consistent is met de beschreven focus op basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 73,45% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft De Kemp de inspectienorm (48,6%) aanzienlijk. Dit is 21% hoger dan bij vergelijkbare scholen (60,51%), wat wijst op effectieve differentiatie in de rekenondersteuning zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke gerichtheid op hogere onderwijsniveaus: 21,05% havo/vwo en 21,05% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs komt met 0% significant lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kemp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Niet alleen de eindopbrengsten van een school zijn van belang. De tussenresultaten zijn ook essentieel om te weten, dan kunnen we voorspellen of we op de juiste koers zitten. Vandaar dat we op De Kemp gebruik maken van methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Methode-afhankelijke toetsen: Vanuit de methode wordt lesstof aangeboden. Dit aanbod wordt in stukken verdeeld en steeds worden deze kleine stukjes getoetst om te weten of leerlingen de lesstof beheersen. Methode-onafhankelijke toetsen: Dit zijn toetsen die los staan van de methodieken en twee maal per jaar afgenomen worden bij de leerlingen van groep 3-8. In deze toetsen worden de leerlingen bevraagd op hun toepassingskennis van het aanbod van de afgelopen periode. Vanuit de schoolanalyse die 2x per jaar met het hele team plaatsvindt, krijgen wij een overzicht op schoolniveau rondom de brede ontwikkeling van het kind. We stellen doelen en ambities en hanteren daarbij de HGW-cyclus. Elke leerkracht gaat aan de hand van de resultaten uit de schoolanalyse aan de slag voor de eigen groep. Op deze wijze kan de leerkracht het onderwijsaanbod voor de daarop volgende periode aanpassen en voorbereiden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 35% boven het gegeven advies uitkomt. Deze prestatie onderstreept de zorgvuldige advisering gebaseerd op langetermijnobservaties, zoals vermeld in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
KC De Kemp wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de groep en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de groep en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.
Zorgzaam
Betrokken
Initiatiefrijk
Wat is de werkwijze van Basisschool De Kemp voor sociale ontwikkeling?
Het pedagogisch klimaat van Basisschool De Kemp wordt ondersteund door het programma Vreedzaam. Dit programma besteedt preventief aandacht aan sociaal gedrag en ondersteunt de pedagogische aanpak bij de begeleiding van kinderen. De verschillende onderdelen uit Vreedzaam zijn opgenomen in de jaarplanning. Daarnaast start de school ieder jaar met De Gouden Weken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Kemp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Kemp gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.