
Schoolweging
De schoolweging van De Kameleon Eexterveen is 28,48 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%). De basisvaardigheden taal en rekenen zijn hierdoor stevig verankerd, wat cruciaal is voor een school met demografische uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit toont aan dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,48), effectief differentieert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%, hetgeen de extra inspanningen voor cognitief talent onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een evenwichtige verdeling: 30% havo en 20% vwo (samen 50% theoretische richting), tegen 30% vmbo-k. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. De adviesverdeling benadrukt de ambitie om leerlingen op hun cognitieve potentieel in te zetten, passend bij de hoge fundamentele-score.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kameleon Eexterveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door met regelmaat te toetsen waar een kind staat, kan de groepsleerkracht op momenten dat dat nodig is, ingrijpen. Na afname weet de groepsleerkracht welke vaardigheden de leerling bezit, welke herhaling geboden moet worden en welke nieuwe doelen gesteld kunnen worden. Hieruit kan blijken dat stof extra geoefend moet worden of extra en andere leerstof aangeboden moet worden. Door een kind te volgen tijdens de hele basisschoolperiode, krijgen de school, de ouders en het kind een helder beeld van wat het kind kan en kent en waar de mogelijkheden en uitdagingen liggen. Tijdens elke teamvergadering is er ruimte om leerlingen te bespreken. Het belang van de besprekingen is dat het team zorg kan dragen voor de continuïteit van de zorg. Daarnaast wordt gezamenlijk geprobeerd eventuele problemen te verhelpen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Het eerste streven van De Kameleon is het bieden van een veilige plek waar de leerling anderen kan ontmoeten en zich in rust en vrijheid kan ontplooien. Zonder deze basisvoorwaarde komen alle andere inspanningen niet tot hun recht. Cognitief De leerkrachten van De Kameleon willen de leerlingen die aan hun zorg worden toevertrouwd begeleiden op de weg naar zelfstandigheid. Daar komt een aantal dingen bij kijken. Goed leren rekenen, lezen, spellen en schrijven zijn natuurlijk van groot belang. Met andere woorden, de leerling moet de school verlaten met een rugzak vol kennis, afgestemd op de mogelijkheden van juist díe leerling. Ieder kind is immers uniek, met zijn of haar eigen capaciteiten en mogelijkheden. Ontwikkeling Cognitieve kennis alleen is niet voldoende. Zelfvertrouwen en motivatie bevorderen de zelfstandigheid en de zelfsturing van leerlingen: het zijn kernwoorden van de ontwikkeling van onze leerlingen. Daarvoor is het nodig dat de leerling zelfbewust is en een positief zelfbeeld kan ontwikkelen. Sociaal- emotioneel Op De Kameleon volgen we de leerlingen nauwgezet en stimuleren wij een wenselijke sociaal-emotionele ontwikkeling door met de leerlingen in gesprek te gaan en gebruik te maken van een methodische aanpak. Op deze manier geven we de kinderen ruimte en houvast om zich te ontwikkelen tot zelfstandige, zelfredzame en weerbare kinderen. Kiezen In een steeds veranderende samenleving als de onze is kiezen een cruciale vaardigheid geworden. Kiezen voor gezond eten bijvoorbeeld, maar ook wat je later wilt worden, wie je vrienden zijn en welke sport je gaat beoefenen. Kiezen is een vaardigheid die de leerlingen moeten leren. Daar hebben ze hun ouders en leerkrachten voor nodig. We zijn ons ervan bewust dat de leerlingen voor steeds meer en ingewikkelder keuzes komen te staan. We leren leerlingen om gefundeerde keuzes te maken en verantwoordelijk te zijn voor hun keuzes door ‘keuzemogelijkheden’ in het onderwijsprogramma te bieden. Communiceren Leren communiceren is eveneens in onze maatschappij een zeer belangrijke vaardigheid. Leerlingen die goed kunnen overleggen, hun eigen mening kunnen beargumenteren en assertief zijn, hebben een goede startpositie. Ook het kunnen omgaan met moderne media hoort daarbij. De leerlingen die onze school verlaten begrijpen dat je als mens functioneert in een groter verband. Net als op school, moet je ook in de maatschappij samenwerken. Maatschappelijke betrokkenheid is belangrijk. Sociaal gevoel, respect voor anderen, ook als die een andere overtuiging aanhangen, is een van de essentiële doelstellingen van ons onderwijs. We geven de kinderen in de groepen 7 en 8 de mogelijkheid om humanistisch vormingsonderwijs of godsdienstonderwijs te volgen. Culturele bagage We vinden culturele en creatieve vorming van groot belang en besteden daar uitgebreid aandacht aan. De leerlingen komen gedurende hun schooltijd tijdens de culturele en/of creatieve middag en tijdens projecten structureel in aanraking met diverse vormen van kunst, muziek, toneel, sport en cultureel erfgoed. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Basisschool de Kameleon voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Kameleon biedt een veilige plek en besteedt aandacht aan de Gouden en Zilveren Weken, kapstokregels, groepsregels, energizers, coöperatieve werkvormen en voorbeeldgedrag. De school streeft naar een goede leerkracht-leerling relatie en betrekt ouders bij het proces. Sociaal-emotionele ontwikkeling wordt door het schooljaar heen gestimuleerd met de methode Kwink. Instrumenten en protocollen voor monitoring zijn IEP LVS Hart en Handen, het veiligheidsbeleidsplan inclusief pestprotocol, de kernwaarden en uitgangspunten van Kwink, en tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en personeel.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Kameleon gebruikt IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Kameleon?
Basisschool de Kameleon gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.