Openbare Basisschool 't Busseltje
Berkakkers 1 A
5521 GD Eersel

Schoolweging

Schoolweging
25.38
Spreiding
6.04

De schoolweging van ’t Busseltje is 25,38 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 89,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 85%. Toch ligt dit lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,6%, wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25,38).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 49,2% van de leerlingen behaald, wat onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8% ligt. Dit percentage is ook lager dan het vergelijkbare scholen-gemiddelde van 64,0%. De school zet in op extra rekenondersteuning om deze uitdaging aan te pakken, zoals beschreven in het zorgplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een breed spectrum: 26,8% vmbo-b/k, 17,1% vwo en 14,6% havo/vwo-combinatie. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-b/k-adviezen vergeleken met omliggende scholen (4,0%). Het vwo-percentage (17,1%) blijft iets achter bij het regionale gemiddelde (18,6%), maar de nadruk op doorstroommogelijkheden naar havo/vwo (14,6%) onderstreept de ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t BusseltjeGemeente AmsterdamNederland
LIB175.79175.23172.84

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kwaliteitszorg vraagt op een aantal punten nog ontwikkeling. Dit begint met de vormgeving van groeps- of aanbodsplannen. De huidige opbrengsten zijn niet altijd passend bij de populatie van onze school. Door de groepsplannen zo vorm te geven zodat helder is wat concrete ontwikkel- en reparatiedoelen zijn en welk aanbod passend is voor ieder kind, sturen we direct en constructief op opbrengsten. Het groepsplan moet een ‘levend’ document zijn waarin je als leerkracht kunt sturen en bijstellen. Door gebruik te maken van kwaliteitskaarten per vak of domein wordt onderwijs geboden vanuit hetzelfde uitgangspunt. De kwaliteitskaarten worden beschreven passend binnen visie van kansrijke combinatiegroepen. De kwaliteitszorgcyclus is vastgelegd in de kwaliteitszorgkalender. Het document beschrijft welke acties worden gevraagd van een leerkracht om zo kwalitatief goed onderwijs te bieden. De intern begeleider stuurt op uitvoering van de kwaliteitszorgkalender. De KZK geeft richting en structuur binnen de school. Tweejaarlijks worden er toetsweken ingepland (januari/februari en mei/juni). Tijdens deze toetsweken worden er Cito-toetsen gemaakt die de vorderingen van onze leerlingen op verschillende vakgebieden in kaart brengen. De Cito-toetsen worden geanalyseerd in een Trendanalyse. Deze analyse gebruiken we om onze onderwijskwaliteit te toetsen, bij te stellen en verbeterdoelen op te stellen. De trendanalyse wordt schoolbreed besproken. Gezamenlijke verantwoordelijkheid is een basis om de kwaliteitszorg op peil te houden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,2% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Desondanks blijft 64,9% van de leerlingen op adviesniveau, wat aansluit bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel. Het percentage boven-adviespresteerders (18,9%) ligt iets onder de vergelijkingsgroep (25,3%).

Sociale ontwikkeling

Veiligheid valt onder vertrouwen. Vertrouwen in elkaar en op elkaar. We gebruiken een methodiek die alle facetten van vertrouwen weer kan geven. 'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse 'symbolen'. Fides wordt situationeel ingezet. We spreken in de school dezelfde taal en gebruiken dezelfde symbolen. Dit zorgt voor eenheid en doorgaande lijn. Ook ouders worden betrokken bij Fides. De driehoek ouder-kind-school is essentieel om veiligheid te creëren voor eenieder. Jaarlijks vullen onze leerlingen een vragenlijst in waarin ze worden bevraagd op hun sociale veiligheid op onze school. Zo monitoren we de stand van zaken en kunnen we sturen op specifieke sociale aspecten. In ons Sociaal Veiligheidsplan wordt de veiligheid binnen onze school concreet uitgewerkt. Ook verkeersveiligheid rondom de school krijgt onze aandacht. Jaarlijks maken wij een activiteitenplan rondom verkeer om het Brabants VerkeerveiligheidsLabel toegekend te krijgen. LEES MINDER

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Verwondering

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool 't Busseltje' voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Leerlingen en leerkrachten vullen het kindbegrip en een vragenlijst over sociale vaardigheden in. Opvallendheden worden besproken met het kind. Hieruit kunnen actiepunten voortkomen, die met het kind worden besproken. Vervolgens wordt er een plan opgesteld om het kind verder te begeleiden.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool 't Busseltje' om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?

Openbare Basisschool 't Busseltje' gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Mijn Kleutergroep en Kindbegrip.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool 't Busseltje'?

Openbare Basisschool 't Busseltje' gebruikt Fides als methode voor sociaal-emotioneel leren.