Basisschool Wereldwijs
Pankenstraat 1
5521 VA Eersel

Schoolweging

Schoolweging
31.72
Spreiding
6.92

De schoolweging van Wereldwijs Eersel is 31,72 , met een spreiding van 6,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,98% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de basisvaardigheden taal en rekenen structureel aandacht krijgen, ondanks de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit reflecteert de uitdagingen binnen de complexe populatie, waarbij de school gericht werkt aan het verhogen van onderwijsopbrengsten via maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke nadruk op havo (30,3%) en vmbo-(g)t (24,24%). Opvallend is het percentage praktijkonderwijs (3,03%), dat ruim boven het regionale gemiddelde (1,01%) ligt. De brede spreiding van vmbo-b/k tot havo/vwo weerspiegelt zowel de verschillen tussen leerlingen als de inclusieve aanpak van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente EerselGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken op basisschool Wereldwijs handelingsgericht en opbrengstgericht middels de 1-zorgroute. Dit houdt in dat er in groepsbesprekingen per groep streefdoelen worden opgesteld. Daarnaast hanteren we vastgestelde schoolnormen. Twee keer per jaar worden de opbrengsten in beeld gebracht en afgezet tegen de streefdoelen, schoolnormen, landelijk gemiddelde en vaardigheidsgroei. Dit wordt geïnterpreteerd door de intern begeleider en de leerkrachten. Op groepsniveau en clusterniveau worden de gegevens geanalyseerd en dit dient mede ter input van de plannen op de diverse niveaus. De tussentijdse resultaten en eindopbrengsten van Route8 zijn onderliggend aan de schoolanalyse die een keer per jaar op schoolniveau wordt gemaakt. Van hieruit volgen ook weer prioriteiten die verder uitgewerkt worden binnen het schoolplan en de jaarplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70% van de leerlingen presteert op het geadviseerde niveau, hoger dan de regionale vergelijking (62,93%). Het percentage onder advies (13,33%) ligt licht boven het landelijk gemiddelde (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de nadruk op realistische advisering. De combinatie van monitoring en maatwerk komt terug in een stabiele doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Basisschool Wereldwijs werkt aan de hand van de 8 persoonlijke doelen van IPC: aanpassingsvermogen communicatie samenwerking onderzoek ethiek veerkracht respect bedachtzaamheid Kinderen moeten later functioneren in een steeds complexere samenleving. Ze moeten daarin weerbaar en verdraagzaam zijn. We willen hen daarom begeleiden in het opvoeden tot zelfstandige, kritisch denkende mensen. Daarbij is voldoende ruimte voor het uiten van gevoelens naar zowel medeleerlingen als leerkrachten. Daarnaast willen we onze leerlingen leren omgaan met onze veranderende maatschappij. Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Het is daarbij onmisbaar dat kinderen ook begrip voor elkaar leren hebben en leren over normen en waarden. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van anderen, dichtbij en ver weg. Dit doen we middels de vrienden van Willy, waaraan de executieve functies gekoppeld zijn. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Samen verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van Basisschool Wereldwijs voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Wereldwijs werkt continu aan de persoonlijke doelen van leerlingen, verweven binnen de thema's van IPC, waarbij taken kinderen prikkelen en aanzetten tot oefenen of inzicht. Leerkrachten spreken met leerlingen over hun ontwikkeling, en leerlingen reflecteren in MijnRapportfolio. Leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen veiligheidsvragenlijsten in, waarna de intern begeleider en directeur een gesprek hebben met de groepsleerkracht. De eerste weken van het schooljaar staan groepsvorming centraal tijdens de Gouden Weken, en na de Kerstvakantie is er aandacht voor groepsdynamica tijdens de Zilveren Weken. Veiligheidscoördinatoren hebben een jaarprogramma ter bevordering van de sociale opbrengsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Wereldwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Wereldwijs gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, WMK (Werken Met Kwaliteit), Mijn Kleutergroep en Burgerschap Meten (BSM) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Wereldwijs?

Basisschool Wereldwijs gebruikt IPC (persoonlijke doelen en Mens & Maatschappij), de Gouden en Zilveren weken, en 'De vrienden van Willy' in combinatie met het trainen van executieve functies als methoden voor sociaal-emotioneel leren.