Basisschool CBS De Enk in Eerbeek

De resultaten van CBS De Enk in Eerbeek

Current section: resultaten
H.A. Lorentzstraat 3
6961 Eerbeek

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS De Enk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past CBS De Enk bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS De Enk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en is uniform voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Prestaties op CBS De Enk

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en is een ambitieus doel voor leerlingen in groep acht. Het streven is om een zo groot mogelijk percentage van de leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifiek streefniveau-percentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS De Enk?

Op CBS De Enk stellen we het schooladvies met zorg samen. Een deskundige adviescommissie, bestaande uit de leerkrachten van groep 8 en 7, de intern begeleider en een lid van de schoolleiding, evalueert de voortgang van elke leerling. We kijken naar diverse ontwikkelingsgebieden: observaties in de klas, sociaal-emotionele vaardigheden, praktijkgerichte aanleg, werkhouding en motivatie. Het leerlingvolgsysteem van groep 6, 7 en 8 biedt hierbij waardevolle inzichten, aangevuld met resultaten van methodegebonden toetsen. Het ondersteuningsdossier en de gesprekken met leerling en ouders zijn essentieel voor een compleet beeld. Een eerste voorlopig advies wordt gegeven aan het einde van groep 7, gevolgd door een tweede voorlopig advies in januari van groep 8. Na de doorstroomtoets ontvangt elke leerling een toetsadvies. Het definitieve advies is gebaseerd op het voorlopige advies van januari, tenzij het toetsadvies een hogere schooltype aangeeft. In dat geval passen we het advies aan in overleg met u en de leerling, mits dit in het belang van de leerling wordt geacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op CBS De Enk

CBS De Enk in Eerbeek, een levendige basisschool met 90 leerlingen, legt de nadruk op een brede ontwikkeling van elk kind. Naast academische vooruitgang, vinden we de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen van essentieel belang. Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is diep geworteld in onze kernwaarden: geloof, samenwerking, respect, vertrouwen, ontplooiing en veiligheid. Deze waarden vormen de basis voor een positieve en veilige leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt. Onze schoolregels, gezamenlijk opgesteld met leerlingen en het team, versterken dit positieve klimaat: 'Wij zijn aardig', 'Wij zijn netjes', en 'Wij zijn een fijn kindcentrum'. Deze regels moedigen kinderen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag en dragen bij aan een plezierige sfeer. Wij erkennen en respecteren de unieke kwaliteiten en onderwijsbehoeften van elk kind. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, sociale interactie of het omgaan met emoties. Daarom stimuleren we actief een positieve houding, versterken we sociale vaardigheden en weerbaarheid, en creëren we een veilige ruimte waar iedereen gehoord en gezien wordt. Onze oplossingsgerichte en positieve methodiek stelt leerkrachten in staat om signalen vroegtijdig te herkennen en leerlingen effectief te begeleiden. We maken gebruik van specifieke lesprogramma's en zorgen voor actieve betrokkenheid van leerlingen bij onze schoolgemeenschap. Samenwerking met onze intern begeleider, SEL-coördinator en externe experts garandeert dat elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij verdient. Zo zorgen we ervoor dat niemand achterblijft. Wij beschouwen sociale ontwikkeling als een cruciaal onderdeel van kwalitatief goed onderwijs. Een kind dat zich veilig voelt, respect toont en verantwoordelijkheid draagt, leert beter en kan zijn of haar potentieel volledig benutten. Onze kernwaarden en schoolregels cultiveren betrokken en zelfbewuste burgers, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat en het algemene succes van onze leerlingen.

Wij zijn aardig;

Wij zijn netjes;

Wij zijn een fijn kindcentrum.

Wat is de aanpak van CBS De Enk voor het bevorderen van sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van CBS De Enk, te weten geloof, samenwerking, respect, vertrouwen, ontplooiing en veiligheid, zijn gezamenlijk ontwikkeld en vormen de leidraad voor ons dagelijks handelen. Deze waarden, samen met de schoolregels 'Wij zijn aardig', 'Wij zijn netjes', en 'Wij zijn een fijn kindcentrum', creëren een positieve en veilige leeromgeving. Voor sociaal-emotioneel leren maken we gebruik van de wetenschappelijk onderbouwde online methode Kwink. Deze methode richt zich op vijf kerncompetenties: zelfbewustzijn, besef van de ander, relationele vaardigheden en zelfmanagement. De interactieve lessen zijn leeftijdsgeschikt en sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Kwink wordt ondersteund door de 'Kwink van de Week' en visuele posters, wat zorgt voor een continue focus op sociaal-emotionele afspraken in de klas. Om de sociale en emotionele ontwikkeling systematisch te volgen, gebruiken we het signaleringsinstrument Kindbegrip. Dit instrument wordt jaarlijks door leerkrachten ingevuld en vormt de basis voor groepsbesprekingen en het ontwikkelen van gerichte actieplannen. De combinatie van Kwink en Kindbegrip maakt sociaal-emotioneel leren concreet, monitorbaar en bijstuurbare.

Welke registratiemiddelen gebruikt CBS De Enk voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt CBS De Enk gebruik van het signaleringsinstrument Kindbegrip.

  • Kindbegrip

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren hanteert CBS De Enk?

CBS De Enk hanteert de methodiek Kwink voor sociaal-emotioneel leren.

  • Kwink

Onderwijsinspectie Rapport CBS De Enk: Kwaliteit en Ontwikkeling

CBS De Enk in Eerbeek biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan 90 leerlingen. Onze school streeft naar optimale ontwikkeling voor elk kind, met aandacht voor zowel academische als persoonlijke groei. Wij nodigen u uit om de bevindingen van de Onderwijsinspectie te bekijken en te ontdekken hoe wij de kwaliteit van ons onderwijs waarborgen en continu verbeteren. Ons toegewijde team zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen met plezier naar school gaan.

Resultaten | CBS De Enk in Eerbeek | [2025] Schoolregister