De 7 - Sprong
Schoolpad 1
3755 TK Eemnes

Schoolweging

Schoolweging
27.73
Spreiding
6.11

De schoolweging van De 7 - Sprong Eemnes is 27,73 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. De school overtreft hiermee structureel de basisverwachtingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

84,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerk in de doorlopende leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische richtingen: 26,3% vwo-advies (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 15,8% havo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t (26,3%), wat aansluit bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (landelijk 1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe 7 - Sprong EemnesGemeente AmsterdamNederland
LIB180.32177.1175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het onderwijsleerproces wordt op school-, groeps- en leerling niveau cyclisch geëvalueerd. De tussenresultaten worden in maart en juli geanalyseerd. De leerkrachten analyseren op groepsniveau welke zij bepreken met de intern begeleider. De intern begeleider en de directeur nemen de input vanuit de groepsanalyses mee naar de analyse op schoolniveau. Tijdens de analyse meten we het effect van de uitgevoerde interventies en de eventuele oorzaken van de resultaten. De schoolanalyse wordt in een zogenoemde schoolbespreking met het team uitgevoerd. Tijdens de schoolbespreking wordt de schoolambitie op het gebied van de basisvakken bepaald en kunnen de groepsdoelen (realistisch) met betrekking tot rekenen, taalverzorging en lezen worden gesteld. Op deze wijze is elke leerkracht of te wel het gehele team betrokken bij het onderwijsleerproces. De kwaliteit van het onderwijs wordt continu verbeterd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,3% van de leerlingen presteert onder hun oorspronkelijke schooladvies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8% ligt. Dit kan samenhangen met de brede adviesrange. Tegelijk scoort 27,3% boven advies, wat de nadruk op doorlopende ontwikkelingslijnen onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Op de 7-Sprong zorgt een professioneel team voor een warme, veilige en uitdagende leeromgeving. We werken samen met uw kind en u als ouders om de ontwikkeling zo breed mogelijk te stimuleren. De kerntaak van onze school is dat alle leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen. We helpen de kinderen zichzelf te ontwikkelen naar betrokken en verantwoordelijke burgers. We werken vanuit christelijke waarden, die we in de praktijk brengen door naar elkaar om te zien, te denken in kansen en mogelijkheden. Onze pedagogische visie sluit naadloos aan bij het door ons gebruikte concept; The Leader in Me. We leren onze kinderen dat ze een actieve rol moeten pakken. Onze kinderen weten dat ze zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waar kinderen leren om een ‘democratische burger’ te zijn. De 4 centrale principes die we onderschrijven in de aanpak naar gewenst gedrag zijn: - de leerling is eigenaar van de aanpak - de positieve invloed van leeftijdgenoten - oplossingsgericht - de relatie (en de interactie) met de leerkracht LEES MINDER

vertrouwen

bezieling

verbondenheid

Wat is de werkwijze van De 7 - Sprong voor sociale ontwikkeling?

De 7 - Sprong besteedt aandacht aan gedrag binnen een structuur van normen en waarden. Welbevinden is voorwaardelijk voor het kunnen volgen van de lessen. De school brengt het welbevinden met regelmaat in kaart. Tweemaal per jaar observeren en registreren de leerkrachten en kinderen vanaf groep 5 middels het leerlingvolgsysteem ZIEN. Groeps- en individuele analyses worden besproken met de intern begeleider en waar nodig wordt actie ondernomen. De school werkt met The Leader in Me, wat bijdraagt aan het welbevinden van de kinderen. Thema's worden in een jaarlijkse cyclus aangeboden en gemonitord. Extra (externe) ondersteuning wordt met alle betrokkenen besproken.

Welke registratievorm(en) gebruikt De 7 - Sprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De 7 - Sprong gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De 7 - Sprong?

De 7 - Sprong gebruikt The Leader in Me en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.