
Schoolweging
De schoolweging van EBS de Rots is 26,19 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) en het landelijk gemiddelde (96,6%). De school zet hiervoor in op vroegtijdige signalering via het leerlingvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 68,0% streefniveaubehaalders overstijgt EBS de Rots zowel de signaleringswaarde (53,8%) als het vergelijkingsgemiddelde (64,0%). Dit benadrukt de effectiviteit van hun adaptieve rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 27,0% havo/vwo en 24,3% vwo (vs. 10,9% en 18,6% regionaal). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) tegenover 1,01% regionaal. Dit weerspiegelt de academische ambitie gekoppeld aan de lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | EBS de Rots | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen de vorderingen van de leerlingen regelmatig en consequent. Tussendoor, maar in ieder geval elk halfjaar houden we met het hele team een zogenoemde opbrengstenvergadering. We bespreken de resultaten met elkaar en stellen doelen voor het komend half jaar. We gebruiken hiervoor leerlingvolgsysteem IEP. Bij IEP meten we niet alleen wat de leerling weet op gebied van lezen, taal en rekenen, maar ook hoe de leerling het liefst leert en welke vaardigheden de leerling al wel kan of nog moeilijk vindt. Bij IEP wordt gekeken naar de groei van de leerling. Dit vinden wij belangrijker dan of het wel of niet aan het landelijk gemiddelde voldoet. “Een kind is meer dan taal en rekenen”: deze lijfspreuk past bij ons. We kijken hierbij naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en de talenten van onze leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Ruim 30,8% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan de landelijke 11,8%. Dit contrast met de sterke toetsresultaten vraagt om analyse. Mogelijke verklaringen zijn strenge advisering of transitie-uitdagingen, wat de school erkent in haar doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind is door God gemaakt. Ieder kind is door God gewenst. Ieder kind is door God geliefd. Ieder kind is een unieke persoonlijkheid. Ieder kind heeft gaven en talenten. Ieder kind heeft sterk en minder sterk ontwikkelde eigenschappen. Ieder kind is in staat om zichzelf bij te sturen en aan te passen. In alle groepen wordt op basis van bovenstaande aandacht geschonken aan gevoelens, zelfvertrouwen, weerbaarheid, een positief zelfbeeld, respect en acceptatie, geestelijke en lichamelijke groei. LEES MINDER
door God geliefd
uniek gemaakt
ontwikkelbaar
Wat is de aanpak van EBS de Rots op het gebied van sociale ontwikkeling?
EBS de Rots hecht veel waarde aan een goede onderlinge omgang. Dit uitgangspunt staat centraal in het onderwijs. De school hanteert een gedragscode waarin duidelijke afspraken worden gemaakt met kinderen, ouders en leerkrachten over de onderlinge omgang, omgaan met elkaars eigendommen, serieus nemen, taalgebruik, belonen en straffen, en de consequenties van pesten en bedreigingen.
Welke registratievormen gebruikt EBS de Rots om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?
EBS de Rots gebruikt de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen: IEP Hart en Handen en Vensters leerlingvragenlijsten.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij EBS de Rots?
EBS de Rots gebruikt de methode 'Jij bent uniek!' voor sociaal-emotioneel leren.