De Vlinderboom Protestants Christelijke Basisschool
Spinozastate 1
6716 PC Ede

Schoolweging

Schoolweging
26.92
Spreiding
5.6

De schoolweging van De Vlinderboom Ede is 26,92 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vlinderboom EdeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We nemen vanaf groep 2 landelijk genormeerde toetsen af, volgens een vaste kalender. N.a.v. deze toetsen wordt er een analyse gemaakt en vindt er een groepsbespreking tussen de leerkracht en de IB-er plaats. Op basis hiervan worden met elkaar actiepunten opgesteld. De IB-er schrijft 2 keer per jaar een opbrengstrapportage. Daarin worden alle opbrengsten op schoolniveau beschreven en actiepunten die daar uit voorkomen. Deze opbrengstrapportage bespreken we met het hele team. Naast deze toetsen maken we frequent gebruik van methodetoetsen en observaties om tussentijds onze aanpak in de groep of op school bij te kunnen stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Op de Vlinderboom is veel aandacht voor het welzijn van de kinderen. Pas als een kind goed in zijn vel zit kan het voldoende tot leren komen. We werken door de hele school met de Kanjertraining en we voelen ons als team met elkaar verantwoordelijk voor de kinderen. We vinden het belangrijk dat kinderen leren met respect om te gaan met (de mening van) de ander. En dat zij zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen handelen en zich verantwoordelijk voelen voor en anderen en voor hun omgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen stevig in hun schoenen staan en zelf keuzes kunnen en durven maken, ook hierbij is de Kanjertraining helpend. Daarnaast richten we ons op samenwerken. Als je gebruik kunt maken van elkaars kwaliteiten kun je verder komen. LEES MINDER

veiligheid/ groei

plezier

aandacht/verbinding

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

We werken met de hele school met de Kanjertraining. Hierbij hoort ook een volgsysteem. Hierin kunnen leerkrachten a.h.v. een vragenlijst in kaart brengen hoe een kind op soicaal-emotioneel gebied en taakwerkhouding functioneert. In de bovenbouw vullen kinderen ook zelf een vragenlijst in. Dan kunnen de gegevens van de leerkracht en leerling worden vergeleken. Zo nodig wordt er n.a.v. de resultaten een gesprek gehouden met leerling en/of ouders. We volgen de kinderen niet alleen met dit systeem, maar kijken dagelijks hoe een kind in zijn vel zit. De leerkracht heeft regelmatig tussendoor even een gesprekje met een kind over hoe het gaat, wat een kind nodig heeft e.d. Ook als team hebben we oog voor het welzijn van de kinderen. En zo nodig delen we dingen met elkaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen