
Schoolweging
De schoolweging van Cavalje is 32,31 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat hoger is dan zowel de landelijke benchmark (95.23%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de solide basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (55.4%). Dit ligt ruim boven de inspectienorm van 43.5%. De focus op maatwerkonderwijs blijkt effectief, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 36.84% vmbo-(g)t/havo en 15.79% havo-advies (vergeleken met 10.34% en 16.07% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (5.26% vs 1.01% regio), passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Cavalje | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.67 | 175.83 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen de leerlingen hun gehele schoolcarrière in hun leer- en sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken opbrengstgericht volgens Handelingsgericht werken. Voor de groepen 1-2 hanteert onze school het kleutervolgsysteem ‘Bosos’. Voor groep 3 t/m 8 gebruiken wij het CITO-leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van het kind te volgen. Halverwege het schooljaar en aan het einde maken de leerlingen de zogenoemde citotoetsen. Middels groepsbespreking en daaruit voortvloeiende leerlingbespreking, worden alle leerlingen minstens drie keer per jaar besproken met de intern begeleider. Er is voor elke leerling een dossier in ParnasSys en tweemaal per jaar krijgen kinderen een rapportagemap mee naar huis. Naast de bevindingen van de leerkracht zit er ook een reflectie van de kinderen in. Tussenresultaten Voor ons zijn de tussenresultaten een belangrijke graadmeter van ons onderwijs. Meer dan beoordeling van kinderen gaat de Cito voor ons om een evaluatie van ons onderwijsproces. Dat wil zeggen, krijgen de kinderen de instructie die ze nodig hebben en bieden we een beredeneerd aanbod? Iedere leerkracht analyseert de opbrengsten van zijn jaargroep en maakt minimaal twee keer per jaar een verbeterplan voor de groep. De realisatie versus ambitie heeft een duidelijke plek. De intern begeleider maakt een schoolrapportage in februari en juli en dit wordt nauwgezet besproken met directeur en het team. Deze resultaatanalyse gaat naar het bestuur van CNS en de onderwijsinspectie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38.46% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit vraagt om verdere analyse van de doorstroomprocedure. Positief is dat 15.38% boven het advies presteert, wat aansluit bij het gepersonaliseerde leerbeleid.
Sociale ontwikkeling
De Cavaljé wil een veilige plek zijn voor haar leerlingen, ouders, teamleden en andere betrokkenen. Wij bieden onze leerlingen veiligheid binnen een vaste klas in een groepslokaal. De eerste weken van het schooljaar staan in het teken van de 'Gouden Weken'. Tijdens deze weken wordt de groep een échte groep. Onze leerkrachten geven leiding aan dit proces door veel kennismakingsspelletjes met de leerlingen te spelen, veel aandacht te besteden aan de normen en regels in de groep en te werken aan een positief en veilig leerklimaat in de groep. Naast veiligheid in de groep bieden wij onze leerlingen ook veiligheid in het leren. Onze leerlingen ervaren dat fouten maken mag en je op verschillende manieren kan leren en werken, maar zij krijgen ook duidelijke handvatten aangereikt. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben krijgen die, maar er is ook voldoende aandacht voor uitdaging. LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van CNS basisschool Cavalje voor sociale ontwikkeling?
CNS basisschool Cavalje streeft naar een veilige school waar leerlingen met plezier naar toe gaan, gebaseerd op de methode KWINK. KWINK stelt dat plezier de basis is voor het ontwikkelen van zelfvertrouwen, optimale leerprestaties en het aangaan en onderhouden van vriendschappen. Er wordt gewerkt aan de vijf competenties van Sociaal Emotioneel Leren (SEL): Besef hebben van jezelf, Besef hebben van de ander, Keuzes kunnen maken, Zelfmanagement, Relaties kunnen hanteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt CNS basisschool Cavalje om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CNS basisschool Cavalje gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, BOSOS.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CNS basisschool Cavalje?
CNS basisschool Cavalje gebruikt voor sociaal-emotioneel leren de methode KWINK.