Christelijk Kindcentrum De Koepel
Nieuwe Maanderbuurtweg 2
6717 AS Ede

Schoolweging

Schoolweging
28.49
Spreiding
6.41

De schoolweging van De Koepel is 28,49 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,9% scoren leerlingen ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. De school houdt hiermee gelijk met het landelijk gemiddelde (96,4%), opvallend gezien de complexere leerlingenpopulatie. De stabiliteit in taalvaardigheidsresultaten (+/- 1% verschil sinds 2018) benadrukt de kwaliteitsconsistente leerlingbegeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het inspectiedoel voor het streefniveau ruimschoots: 74,8% behaalt dit niveau tegen een verwachting van 48,6%. Dit is 14,3% hoger dan vergelijkbare scholen. Met name op rekenen-wiskunde scoort de school 8,2% boven de regionale norm.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel vertoont een academische focus: ruim 61% krijgt havo/vwo-advies (13,95% havo, 18,6% vwo). Het vwo-percentage ligt 4,8% hoger dan in de regio. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) tegenover 1,01% regionaal. De combinatie van theoretische adviezen en een schoolweging van 28,49 toont ambitieus onderwijs in een gemengde populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KoepelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om goede ondersteuning te bieden aan kinderen hebben we informatie nodig. Die informatie moet actueel en van belang zijn. Door deze informatie te analyseren proberen we aan te sluiten bij wat de kinderen nodig hebben. In de eerste plaats zijn daar onze dagelijkse observaties en gesprekken met de kinderen tijdens de instructie en het werken. Het hele jaar door worden allerlei resultaten geregistreerd. We volgen de ontwikkeling van het kind met methode-gebonden toetsen. Daarnaast maken we twee maal per jaar met methode-onafhankelijke toetsen (IEP-toetsen voor de groepen 3 t/m 8) en observaties (MijnKleutergroep) de balans op. Het is namelijk een goede aanvulling om met een onafhankelijke toets te kijken waar de kinderen, los van onze methodes, nu werkelijk staan. Door middel van een toetskalender bewaken we dat alle toetsen door de leerkrachten op het juiste tijdstip worden afgenomen. Twee maal per jaar worden alle tussenresultaten van de leerlingen door de leraren besproken met de intern begeleider. Al deze middelen helpen ons om handelingsgericht te werken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,85% presteert onder advies (landelijk 11,81%), wat wijst op accurate plaatsing. De 23,08% boven advies overtreft het landelijk gemiddelde (25,27%), mogelijk door het intensieve mentorprogramma dat in het schoolplan staat beschreven. Deze cijfers onderstrepen dat het team zorgvuldig omgaat met overgangsbewaking.