Basisschool Groene Vallei in Ede - Resultaten

Basisschool Groene Vallei
Groenendaal 7 -9
6715 BA Ede

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
35.19
Spreiding
6.47

De schoolweging van Groene Vallei is 35,19 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel lager dan het vergelijkingsgemiddelde (92,97%), toont dit aan dat de school basisvaardigheden effectief begeleidt, ondanks de complexe populatie.

Fundamenteel niveau

Score: 90.909%

Streefniveau

34,85% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de inspectienorm van 34,3%. Dit is echter significant lager dan het regionale gemiddelde van 47,56%. De school legt in haar jaarverslag uit dat de heterogene groepen extra differentiatie vereisen, wat de focus op basisvaardigheden versterkt.

Streefniveau

Score: 34.8484%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn gebalanceerd met elk 16,67% voor vmbo-b, vmbo-k, vmbo-(g)t en havo. Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-advies (8,33% vs. 10,93% regionaal). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij het onderwijsconcept gericht op doorstroom naar reguliere leerwegen.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Groep 8 scoort 0,34% hoger op de LIB-toets dan het Amsterdamse gemiddelde (175,83 vs. 170,46). De school benut de heterogene groepen voor peer-learning, wat terugkomt in de stabiliteit van de resultaten.

ToetsGroene ValleiGemeente AmsterdamNederland
LIB175.83170.46175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We streven bij elk kind naar leeropbrengsten die passen bij zijn/haar mogelijkheden. Hierbij hebben we hoge verwachtingen gaan we uit van de verschillende mogelijkheden en talenten van het kind. We stellen ons steeds de vraag hoe we ons onderwijs verder kunnen verbeteren. Dit doen we onder andere door het verzamelen en analyseren van de door ons behaalde resultaten; wat zien we, hoe kunnen we dit verklaren, wat vinden we ervan en wat gaan we ermee doen? Omdat we uitgaan van de totale ontwikkeling van het kind vinden we het ook heel belangrijk om factoren als welbevinden, werkhouding en sociaal gedrag mee te nemen. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen (ParnasSys). We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken ontwikkelen en de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). 80% blijft op adviesniveau, wat wijst op zorgvuldige plaatsing. De school benadrukt in haar beleid het ‘kansrijk adviseren’ tijdens Win-Win gesprekken, waarbij ontwikkelpotentieel centraal staat.

Sociale ontwikkeling

Een school moet een plek zijn waar kinderen zich veilig, gezien en gehoord voelen. Om dit te bereiken en te behouden heeft dit dagelijks onze aandacht. De 7 gewoonten staan centraal bij onze aanpak. De volgorde van de gewoonten is niet toevallig gevisualiseerd als een boom. Bij het wortelgestel staan de eerste drie gewoonten die de basis vormen voor het zelfstandig werken op school. Deze gewoonten gaan over jezelf. Het zijn gewoonten die initiatiefvol en stevig maken, grip geven op sociale situaties en laten zien dat je een eigen verantwoordelijkheid en aandeel hebt. De stam staat symbool voor jou en je relaties met anderen. Gewoonten 4, 5 en 6 gaan hierover. Gewoonte 7 gaat over goed voor jezelf zorgen: het vinden van de innerlijke balans. De wortels van de boom: ‘Begin bij jezelf.’ De wortels van de boom gaan over jezelf. Je krijgt meer zelfvertrouwen. Je leert je eigen keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen. Gewoonte 1: Wees proactief: ‘Ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes. ’Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten: ‘Ik heb een doel voor ogen en ik maak een plan. ’Gewoonte 3: Belangrijke dingen eerst: ‘Ik ga eerst werken, voordat ik ga spelen.’ De stam van de boom: ‘Speel en werk goed samen met anderen.’ De stam staat symbool voor hoe je bent in verbinding met anderen, voor samen leven en samen werken. Dit doe je met hart voor elkaar. Gewoonte 4: Denk win-win: ‘Niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei. ’Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden: ‘Ik luister met m’n oren, m’n ogen en m’n hart om jou te begrijpen. ’Gewoonte 6: Creëer synergie: ‘Samen kunnen we meer dan alleen. Zo ontstaan nieuwe, betere ideeën’. De kruin van de boom: ‘Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen. Met de kruin van de boom komt deze tot bloei. Je zoekt inspiratie in geloof, natuur of cultuur. Je laat je inspireren door bijzondere mensen. Je viert bijzondere momenten en successen. Daarbij eet je gezond, ga je op tijd naar bed en beweeg je voldoende. Gewoonte 7: Houd de zaag scherp: ‘Ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel.’ LEES MINDER

Wees pro-actief

Denk win-win

Creëer synergie

Wat is de werkwijze van Basisschool Groene Vallei voor sociale ontwikkeling?

De Groene Vallei heeft een plan sociale veiligheid dat is gebaseerd op de 7 gewoonten. Elke groep ontwikkelt een eigen groepsmissie en oefent de 7 gewoonten. Er zijn kwaliteitskaarten met gedragsafspraken. De school onderzoekt welk volgmodel voor sociaal-emotionele ontwikkeling het beste past. De sociale veiligheid wordt jaarlijks gemeten met WMK. Er is een coördinator sociale veiligheid en een aanspreekpunt pesten/vertrouwenspersonen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Groene Vallei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Groene Vallei onderzoekt momenteel nieuwe modellen voor het registreren van sociale opbrengsten.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Groene Vallei?

Basisschool Groene Vallei gebruikt 'The Leader in me' als methode voor sociaal-emotioneel leren.