
Schoolweging
De schoolweging van Al Amana Ede is 35,31 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft Al Amana zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (93%). Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Voor het streefniveau behaalt 52,2% van de leerlingen het hogere onderwijsdoel, ruim boven de signaleringswaarde van 34,3% en het vergelijkingsgemiddelde van 47,6%. Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, specifiek gericht op talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweedeling: 40% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (vergeleken met 29,5% regionaal), terwijl 33,3% een vmbo-(g)t-advies ontvangt. Dit weerspiegelt zowel de ambitieuze onderwijsdoelen als de diversiteit in de leerlingenpopulatie. Het percentage praktijkgerichte adviezen (6,67%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (5,64%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Al Amana Ede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 53,85% van de leerlingen onder hun oorspronkelijke advies presteert, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Mogelijk hangt dit samen met de complexe leerlingenpopulatie. De school zet extra in op monitoringsgesprekken met het voortgezet onderwijs om deze doorstroom te verbeteren.