Openbare Basisschool De Piramide
Langemeerstraat 14 A
1135 JE Edam

Schoolweging

Schoolweging
35.63
Spreiding
6.14

De schoolweging van De Piramide Edam is 35,63 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 79,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, blijft de school onder de inspectienorm van 85% (-5,5 procentpunt). Dit contrasteert met het landelijk gemiddelde van 93%, ondanks de beschreven focus op basisvaardigheden in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Slechts 21,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 34,3%. Deze achterstand (-12,5 procentpunt) reflecteert mogelijk de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 47,6%, wat de uitdagingen onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is praktijkgericht: 71,4% vmbo-advies (b/k/mengvormen), waarvan 28,6% vmbo-basis. Slechts 14,3% krijgt een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies, tegenover 35,1% bij vergelijkbare scholen. Dit verschil suggereert een terughoudendheid in het aanbieden van theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Piramide EdamGemeente AmsterdamNederland
LIB167.86173.28175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De intern begeleider is de coördinator bij de signalering, analysering van de opbrengsten. Zij maakt een trendanalyse van de opbrengsten. Met behulp van het Cito leerlingvolgsysteem wordt er 2 x per jaar methode-onafhankelijk getoetst. Dit doen wij om een beeld van onze leerlingen te krijgen t.o.v. andere leerlingen van dezelfde populatie in het land. Deze toetsen worden geanalyseerd door de leerkrachten, de intern begeleider en het team. Vervolgens wordt er een plan opgesteld. Hierin staat waar specifieke aandacht naar uit gaat voor bepaalde leerlingen op bepaalde vakgebieden. Buiten de Cito-toetsen, nemen wij ook vooraf methodetoetsen af. Deze worden geanalyseerd zodat zichtbaar wordt waar kinderen in begeleid kunnen worden. De resultaten van de school worden twee keer per jaar tijdens een studiedag besproken, hierin kijken we ook naar de leerlijnen van Parnassys, de referentieniveau's en de VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) kinderen. Daarnaast wordt twee keer per jaar de resultaten van de groep besproken door de intern begeleider, groepsleerkracht en directeur. Leerlingen die een passend onderwijsaanbod nodig hebben kunnen in aanmerking komen voor een ontwikkeling perspectief (OPP). De inzet van de extra hulp in en buiten de groep wordt gecoördineerd door de Intern Begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend: 100% van de leerlingen presteert exact op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Geen enkele leerling zit boven of onder het advies, wat wijst op uiterst precieze plaatsing. Dit kan verband houden met het protocol Advies groep 8 waarin regelmatig VO-bezoeken en een gestandaardiseerde toetsafname zijn opgenomen.

Sociale ontwikkeling

De kernwaarden van sociale opbrengsten is kenmerkend voor de cultuur waarin wij met elkaar op school omgaan. Wij werken structureel aan de cultuur van onze school door wekelijks een les te geven uit De Vreedzame School. Hiervoor hebben wij een vakdocent die wekelijks lesgeeft aan de groepen 3 t/m 8. Zichtbaar: * De regel van de week bij ingangen én in de klaslokalen. * De mediatoren van de week: zichtbaar bij ingangen én in de klaslokalen. Elke week zijn dit twee andere mediatoren. * De mediatieplek van De Vreedzame School. * Diploma uitreiking van de mediatoren waarbij ouders zijn uitgenodigd. LEES MINDER

We voelen ons veilig

We voelen ons gekend

We werken en spelen samen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Piramide voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Openbare Basisschool De Piramide zijn bepaald met het team in het invoeringstraject 'Vreedzame School'. Dit programma legt verantwoording bij de kinderen, benadert de kinderen positief en stimuleert relaties, sluit aan bij de leefwereld van de kinderen en werkt aan een attitude. In een omgeving waar kinderen verkeren zijn regels nodig, maar belangrijker is het samen creëren van een cultuur. Kinderen moeten het gevoel hebben verantwoordelijk te zijn voor die cultuur, erbij te horen en nodig te zijn. Conflicten horen erbij, maar kinderen leren hoe ze conflicten kunnen voorkomen en constructief kunnen oplossen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Piramide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Piramide gebruikt Viseon en vanaf 2020 ook De Veiligheidsthermometer van de Vreedzame School om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Piramide?

Openbare Basisschool De Piramide gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.