
Schoolweging
De schoolweging van De Bloesem Eck en Wiel is 31,42 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de inspectienorm (85%), maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%). De school slaagt erin basisvaardigheden te borgen, maar er is ruimte voor verbetering richting streefniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
37,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan de signaleringswaarde (43,5%) en het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%). Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere taal- en rekendoelen, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een opvallend hoog aandeel praktijkonderwijs (8,33% vs. 1,01% regio) en vmbo-b (16,67% vs. 5,52% regio). Daarnaast valt 33,33% als ‘onbekend’ op, veroorzaakt door tussentijdse uitstroom van nieuwkomersleerlingen. Het aandeel havo/vwo-advies (8,33%) blijft achter bij regionale trends (10,93%), wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bloesem Eck en Wiel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van onze leerlingen goed te volgen en ervoor te zorgen dat zij de gestelde tussenresultaten behalen, maken we gebruik van een systematische aanpak. Door het regelmatig meten van de voortgang, bieden we gerichte ondersteuning en reflecteren we op de behaalde resultaten. Dit proces helpt ons om tijdig in te grijpen waar nodig en leerlingen optimaal te begeleiden naar hun leerdoelen. We gebruiken een leerlingvolgsysteem (zoals ParnasSys) om de voortgang van leerlingen systematisch in kaart te brengen. Dit systeem biedt inzicht in de prestaties op verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen, en sociaal-emotionele ontwikkeling. Gedurende het schooljaar nemen we verschillende toetsmomenten af, waaronder methodegebonden toetsen en landelijke toetsen zoals CITO. Deze toetsen geven ons objectieve gegevens over de voortgang van elke leerling ten opzichte van de leerdoelen. Naast formele toetsen, maken leerkrachten gebruik van observaties en werkanalyses om de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Dit geldt niet alleen voor cognitieve vakken, maar ook voor vaardigheden als samenwerken, zelfstandigheid en gedrag. In de onderbouw worden ook ontwikkelingslijnen (leerlijnen jonge kind, Parnassys) gebruikt die specifiek zijn afgestemd op jonge kinderen, waarbij spel en praktische vaardigheden centraal staan. Na elke toetsperiode evalueren we de behaalde resultaten op zowel groeps- als individueel niveau. Deze evaluaties vinden plaats in leerlingbesprekingen waar leerkrachten en intern begeleiders samen de voortgang bespreken en plannen maken voor verdere ondersteuning of bijsturing. Op basis van de toetsresultaten en observaties differentiëren we in de klas. Dit betekent dat leerkrachten de instructie en begeleiding aanpassen aan het niveau en de leerstijl van de leerling. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, krijgen verdiepende of verbredende opdrachten, terwijl leerlingen die moeite hebben met bepaalde leerstof extra ondersteuning krijgen. Voor leerlingen die de tussenresultaten nog niet behalen, worden extra interventies ingezet. Dit kan variëren van individuele begeleiding of werken in kleinere groepjes met gerichte aandacht voor specifieke leerdoelen. Met deze aanpak zorgen we ervoor dat we goed zicht houden op de ontwikkeling van elke leerling en dat we proactief ondersteuning bieden waar nodig. Ons doel is dat iedere leerling de kans krijgt om de gestelde tussenresultaten te behalen en daarmee goed voorbereid is op de volgende stap in zijn of haar leerproces. We hechten veel waarde aan de samenwerking met ouders in het leerproces van hun kind. Daarom worden ouders regelmatig geïnformeerd over de voortgang en worden zij betrokken bij het opstellen van plannen om de leerling verder te ondersteunen. Door middel van voortgangsgesprekken houden we ouders op de hoogte van de vorderingen en bespreken we samen hoe zij thuis kunnen bijdragen aan de leerontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,5% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Geen enkele leerling stroomt boven advies door. Dit kan samenhangen met de complexe populatie en mogelijk te optimistische adviezen. De school zet volgens de documentatie in op nazorg, maar de resultaten vragen om aandacht.
Sociale ontwikkeling
Onze school hecht veel waarde aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden en sociale opbrengsten, waarbij respect, verantwoordelijkheid en samenwerking centraal staan. We gebruiken de methode Kwink om deze kernwaarden te integreren in ons onderwijs. Onze school sluit aan bij de diverse kwaliteiten en behoeften van leerlingen door gerichte ondersteuning te bieden op sociaal-emotioneel gebied. Kindbegrip helpt ons om te begrijpen wat leerlingen nodig hebben om zich sociaal en emotioneel te ontwikkelen. Door regelmatig observaties en gesprekken voeren, kunnen we inspelen op individuele behoeften en sterke punten van elke leerling. We besteden extra aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Dit omvat het bevorderen van respectvol gedrag, het nemen van verantwoordelijkheid en effectieve samenwerking. Met Kwink bieden we gestructureerde lessen en bieden we activiteiten die deze vaardigheden versterken, zoals het bespreken van groepsregels, reflecteren op eigen gedrag en samenwerken aan projecten. In de klas zijn visuele hulpmiddelen zoals posters en regels zichtbaar die de kernwaarden en sociale normen benadrukken. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Bloesem voor sociale ontwikkeling?
De school heeft waarden gekozen die essentieel zijn voor het creëren van een positieve, veilige en betrokken leeromgeving en die de visie op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en burgerschap bij leerlingen weerspiegelen. De vragenlijsten van Kindbegrip worden gebruikt om de voortgang van leerlingen op sociaal-emotioneel gebied te volgen en de effectiviteit van de aanpak te monitoren. De visie op sociale kernwaarden wordt geïntegreerd in het dagelijks onderwijs door middel van Kwink-lessen en -activiteiten. Naast de sociale kernwaarden besteedt de school extra aandacht aan burgerschapsvorming door lessen over democratische processen, deelname aan schoolraad en maatschappelijke projecten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Bloesem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Bloesem gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Bloesem?
Openbare Basisschool De Bloesem gebruikt Kwink en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.