KC 't Echtenest
Schoolakkers 2 B
7932 PM Echten

Schoolweging

Schoolweging
29.98
Spreiding
5.22

De schoolweging van ’t Echtenest is 29,98 , met een spreiding van 5,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort 100% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke vergelijking (95,7%) en ver boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt dat álle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, een sterk punt dat aansluit bij hun gepersonaliseerde onderwijsvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

KC ‘t Echtenest behaalt 43,75% streefniveau (vs. 57,3% bij vergelijkbare scholen), net onder de signaleringswaarde van 45,5%. Dit illustreert dat de leerlingenpopulatie – ondanks een relatief gunstige schoolweging (29,98) – minder vaak het hogere doelniveau bereikt. De school zet in op maatwerk, zoals beschreven in hun ondersteuningsprofiel, om deze kloof te dichten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De uitstroomcijfers tonen een focus op theoretische routes: in 2021-2022 ontving 57% van de leerlingen een HAVO/VWO-advies (4 van 7 leerlingen), terwijl slechts 14% (1 leerling) VMBO-B/K adviseerde. Dit is opvallend gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29,98). Recente jaren laten echter inconsistentie zien, zoals 6 ‘Overig’-adviezen in 2023-2024, mogelijk door kleinere cohorten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente De WoldenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Basisscholen zijn verplicht de opbrengsten van hun onderwijs, alsmede de door- en uitstroomgegevens te verantwoorden, zowel verticaal (aan bestuur en inspectie) als horizontaal (aan ouders). De opbrengsten worden door de inspectie gezien als een indicatie voor de toegevoegde waarde van de school op de leerprestaties van de kinderen. Omdat wij op ‘t Echtenest altijd te maken hebben met groepen met minder dan tien leerlingen is het echter moeilijk om zinvolle uitspraken te doen over positieve of negatieve opbrengsten en trends. De directeur en IB’er evalueren jaarlijks de toetsresultaten om de kwaliteit van ons onderwijs (lesgeven en aanbod) te waarborgen. De resultaten worden besproken met de leden van de MR. Het presenteren van de tussenopbrengsten (toetsen van het leerlingvolgsysteem) is een vrij complex en technisch verhaal, daarom kiezen we er voor deze jaarlijks te publiceren in het schooljaarverslag. In dit document wordt een verantwoording gegeven van de kengetallen van de school. Ieder jaar wordt op 1 september het jaarverslag van het voorgaande schooljaar vastgesteld. Indien gewenst is het schooljaarverslag na vaststelling in te zien.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Historisch presteert 25,6% van de leerlingen boven hun advies (vergelijkbaar met landelijk 25,64%), dankzij intensieve monitoring zoals vermeld in het schoolplan. In 2021-2022 bleef geen enkele leerling onder advies presteren. Dit onderstreept de zorgvuldige adviesprocedure en nazorg, zoals de driejarige follow-up in het VO.

Sociale ontwikkeling

Wij besteden veel aandacht aan sociale vaardigheden. Leerlingen die zich veilig en prettig voelen op school, zijn beter in staat te leren. Wij investeren in collega’s die zich professioneel willen ontwikkelen. Wij vinden een goede samenwerking tussen directie, leerkrachten, leerlingen en ouders belangrijk, omdat dit de basis vormt voor een goed schoolklimaat, waarvoor we samen verantwoordelijk zijn. Op KC ’t Echtenest streven we een klimaat na, waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. In een klimaat van geborgenheid en rust kunnen leerlingen vertrouwen krijgen om zelfverantwoordelijk te leren. Het is daarvoor belangrijk dat iedereen respectvol met elkaar omgaat en dat duidelijk is wat er van iedereen verwacht wordt. Op onze school dragen we met z’n allen de verantwoordelijkheid voor een goede werksfeer. LEES MINDER

Samenwerking

Talenten

Respectvolle omgang met elkaar

Wat is de werkwijze van KC 't Echtenest voor sociale ontwikkeling?

KC 't Echtenest voert regelmatig onderwijs-leergesprekken met leerlingen over hoe zij positief kunnen bijdragen aan een goede sfeer en hoe zij het klimaat op school ervaren. De school hanteert afspraken gebaseerd op de Kanjertraining: We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, we lachen niet uit, we doen niet zielig. In de groepen wordt wekelijks een les van de Kanjertraining gegeven en de principes worden dagelijks toegepast. De basishouding is vertrouwen in elkaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt KC 't Echtenest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KC 't Echtenest gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC 't Echtenest?

KC 't Echtenest gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.