
Schoolweging
De schoolweging van Patricius is 27,51 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,2% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs op Patricius, ook voor leerlingen met complexere uitgangsposities. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 96,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Basisschool Patricius behaalt een streefniveau van 65,7% (vergeleken met 61,1% bij vergelijkbare scholen). Dit overstijgt de inspectienorm van 50,1% ruimschoots, wat aansluit bij de focus op theoretische leerroutes. De school benut hiermee de potentie van haar leerlingenpopulatie effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 25% vwo, 16,7% havo en 30,6% vmbo-(g)t. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt beduidend lager dan regionale trends (1,01%). De brede adviesrange, van vmbo-b (8,3%) tot vwo, reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie en het adaptieve adviesproces zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Patricius | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.13 | 175.23 | 175.63 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op school nemen we methodegebonden toetsen en Cito toetsen af. In januari/februari worden Cito toetsen afgenomen in de groep 3 t/m 8. Naar aanleiding van de resultaten van deze toetsen wordt er een diepte analyse gemaakt. Vanuit deze diepte analyse wordt duidelijk wat de leerkracht aan een groepje kinderen of een individueel kind moet aanbieden om de ontwikkeling zo optimaal mogelijk te kunnen laten verlopen. Deze zaken worden ook in digitale periodeplannen beschreven. Deze periode plannen worden tussentijds geëvalueerd. Vanuit deze evaluatie wordt het aanbod aan een groepje kinderen of een individueel kind bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
70,8% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Opvallend is het hogere percentage onderadvisering (16,7% vs. 11,8% gemiddeld), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. Dit wordt gecompenseerd door een focus op monitoring en begeleiding, zoals blijkt uit het hoge percentage leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt.
Sociale ontwikkeling
Het pedagogisch klimaat op school krijgt veel aandacht op onze school. Sinds enkele jaren werken we met KiVA. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ook de leerlingenraad wordt optimaal betrokken bij het klimaat op school en de werkwijze van KiVa. Vorig schooljaar hebben de leerlingen verschillende enquêtes ingevuld m.b.t. welbevinden en plezier. Leerlingen scoren onze school met een gemiddelde van een 8,5. LEES MINDER
Respect
Samenwerking
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool Patricius voor sociale ontwikkeling?
De missie en visie van Basisschool Patricius zijn vastgesteld middels een traject, waarbij kernwaarden zoals eigenaarschap, passend onderwijs, totale ontwikkeling van het kind, thematisch werken, inzet van ICT en veiligheid centraal staan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Patricius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Patricius gebruikt veiligheidsvragenlijsten opgesteld door het bestuur, veiligheidsvragenlijsten vanuit KiVa en MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Patricius?
Basisschool Patricius gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.