
Schoolweging
De schoolweging van De Fontein Dwingeloo is 26,73 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
75,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit toont aan dat de school succesvol inspeelt op verschillen binnen de leerlingenpopulatie, ondanks de complexe spreiding in de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies legt nadruk op theoretische leerwegen: 85,7% van de uitstroom gaat naar het theoriedeel van vmbo, havo of vwo. Praktisch onderwijs blijft beperkt (14,3%), wat lager is dan het landelijk gemiddelde. Dit past bij de relatief lage schoolweging en hoge referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fontein Dwingeloo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 183.43 | 179.72 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de zorgcyclus, beschreven in het zorgdocument van De Fontein, is gesteld dat na ieder blok van ons rekenonderwijs en ons thematisch onderwijs een groepsplan wordt opgesteld voor de vakgebieden lezen (technisch en begrijpend lezen), spelling en rekenen. Twee keer per jaar nemen we hierin de resultaten van de toetsen van ons LOVS mee (februari en juni). Binnen het groepsplan maken we een verdeling in drie groepen: risico-, gemiddelde- en bovengemiddelde groep. De groepsplannen worden besproken met de Intern Begeleider en worden na afloop geëvalueerd. Bijstellingen vinden plaats in het groepsplan voor de komende periode. Daarnaast maken de Intern Begeleider en directeur een schoolanalyse op naar aanleiding van de M-toetsen en E-toetsen van ons leerlingvolgsysteem. Deze analyse wordt besproken tijdens de teamvergadering en waar nodig worden interventies op school- of groepsniveau opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,3% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Desalniettemin scoort 85,7% op-advies, wat aansluit bij de consistente behaalde referentieniveaus. De school benadrukt maatwerk in adviestrajecten, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.