
Schoolweging
De schoolweging van Remigius is 30,71 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, tegen 95,7% bij vergelijkbare scholen. Beide scores liggen ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%, wat wijst op een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 45,5%. Hoewel dit boven de signaleringswaarde ligt, scoort de school lager dan het vergelijkingsgemiddelde (57,3%). Dit past bij de complexere populatie maar toont ruimte voor verbetering in geavanceerde vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
IKC Remigius geeft nadruk op theoretische leerwegen: 28,6% havo/vwo-advies (vs. 10,9% regio). Tegelijkertijd valt 20% dubbeladvies vmbo-(g)t/havo op, wat wijst op een zorgvuldige match tussen niveau en potentieel. Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt (2,86%), consistent met het regionale beeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Remigius | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.8 | 175.23 | 173.58 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij maken gebruik van een analyse/rapportage document. In deze rapportage wordt verslag gedaan van de analyse van de gegevens vanuit het leerling- en onderwijsvolgsysteem (Leerling in Beeld) en de analyse van de eindopbrengsten (doorstroomtoets PO). Dit verslag heeft betrekking op de gegevens uit leerling in beeld tot en met het midden van het schooljaar (januari) of eind schooljaar (juni) . Bij de analyses wordt uitgegaan van een aantal basishypothesen: Het niveau van vak/onderdeel is constant; Het niveau van een jaargroep is constant; Het niveau van een groep leerlingen is constant; De ontwikkeling volgt vaste trend, zowel landelijk als binnen de school; Het niveau is vak-onafhankelijk; Het niveau is toets-onafhankelijk. Dit document is als volgt opgebouwd. Analyse van de eindopbrengsten; Om de analyse van de tussenopbrengsten per groep te maken wordt gebruik gemaakt van de volgende werkwijze: Overzicht van kernvakken groep 1 t/m 8 m.b.t. de tussenresultaten. Ook worden de referentieniveaus aangegeven Benoemen van zorgsignalen, waarbij voldoende is: -I+II samen 40% of meer; -IV+V samen 40% of minder. Per zorgsignaal: - Stap 1: Vaardigheidsgroei leerlingen (M t/m E). - Stap 2: trendanalyse volgmodel leerlingen. - Stap 3: trendanalyse volgmodel groepen. - Stap 4: Conclusies en acties Samenvatting schoolbrede zorgsignalen en conclusies Bovenstaande conclusies op groepsniveau zullen tijdens de groepsbespreking aan de orde komen en dus in het zorgrooster/groepsplan terug moeten komen. Daarnaast zijn er enkele schoolbrede signalen geformuleerd waar we de komende periode mee aan de slag zullen gaan (of al mee bezig zijn). Denk aan teamscholing, collegiale consultaties.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
63,5% presteert op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Opvallend is het lage percentage onderadvisering (11,5% vs. 11,8% landelijk), terwijl 25% boven het advies presteert. Dit reflecteert de combinatie van realistische advisering en effectieve doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
De opvoedingsdoelen van onze school richten zich op: persoonlijkheidsontwikkeling, zelfstandigheidvorming, een constructieve deelname aan de samenleving, plezier hebben in het leren en het leven en vanuit gelijkwaardigheid omgaan met verschillen tussen mensen . In een schoolklimaat waar plezier, rust, veiligheid, respect en waardering een belangrijke plaats innemen, kunnen kinderen zich optimaal ontplooien. Om deze veilige leeromgeving te creëren wordt gewerkt volgens de competenties: relatie, competentie en autonomie. Competentie: geloof en plezier hebben in eigen kunnen; Autonomie: het gevoel dat je iets kunt ondernemen zonder dat anderen je daarbij moeten helpen; Relatie: merken dat het anderen interesseert wie je bent, hoe je bent en wat je doet. LEES MINDER
zelfstandigheid
zelfredzaamheid
waardering
Wat is de werkwijze van IKC Remigius voor sociale ontwikkeling?
IKC Remigius werkt aan de sociale competenties van de leerlingen middels PBS, Klassenkracht, Taakspel en een Goede Start. Er wordt gebruik gemaakt van een sociomatrix om de sociale cohesie in de groep in kaart te brengen en systematisch aan het groepsgeluk te werken. Vanaf 2019-2020 wordt ook gebruik gemaakt van Sometics om sociale verbindingen en relaties in de groep zichtbaar te maken.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Remigius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Remigius gebruikt Kijk! en een sociomatrix om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.