bs De Duinsprong
Schimmelpenninckstraat 22
5151 CL Drunen

Schoolweging

Schoolweging
30.5
Spreiding
6.72

De schoolweging van De Duinsprong is 30,50 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,73% behaalde het overgrote deel van de leerlingen het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,71%. De school garandeert hiermee een stevige basiskwaliteit voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 68,79% ruim boven de signaleringswaarde van 45,5% voor het streefniveau (landelijk gemiddelde: 57,3%). Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het voorbereiden van leerlingen op hogere leerdoelen, mede gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,5).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerpaden: 21,21% vwo-advies (vergeleken met 18,61% landelijk) en 18,18% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%), wat past bij het hoge onderwijsniveau van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe DuinsprongGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,25% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 31,25% boven het advies uitkomt. Dit benadrukt de nauwkeurige advisering en goede doorstroombegeleiding, mogelijk versterkt door de kleine klassen en persoonlijke aandacht.