Christelijke Basisschool De Schakel in Dronten - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Dronten is 29,47 , met een spreiding van 5,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, vooral in essentiële vaardigheden zoals taal en rekenen.
Fundamenteel niveau
Score: 98.8505%
Streefniveau
63,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school effectief inspeelt op de onderwijsbehoeften van haar leerlingen, met name op het gebied van cognitieve ontwikkeling.
Streefniveau
Score: 63.2183%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 44,4% havo/vwo-advies vs. 10,9% landelijk gemiddeld. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit landelijk 1,01% is. De combinatie van vmbo-(g)t (11,1%) en havo/vwo-adviezen (44,4%) onderstreept de academische ambitie, passend bij de relatief hoge streefniveaus.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 behaalt een LIB-score van 180,6 (+3,1% boven landelijk), met name sterk in taalvaardigheid. De verticale leerlijn toont vooruitgang: groep 8 scoort 2,7% hoger dan groep 7 op rekenen, wat aansluit bij het gepersonaliseerde onderwijsconcept.
Toets | De Schakel Dronten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.6 | 176.24 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 maken onze leerlingen ieder halfjaar enkele LeerlingInBeeld-toetsen (LIB). Deze toetsen meten de leerresultaten van de leerling gedurende de achterliggende periode. De resultaten van de LIB-toetsen delen wij met ouders en leerlingen. Alle leerkrachten analyseren de resultaten. Deze analyse gebruiken de leerkrachten om hun onderwijsaanpak voor het komende halfjaar vorm te geven, passend bij de leerlingen. Deze aanpak wordt ook besproken in het team en met de intern begeleider. Waar nodig, bieden wij leerlingen een individueel leertraject. Dit wordt begeleid door een leerkracht of onderwijsassistent. In groep 1 en 2 volgen wij de leerlingen door observaties uit te voeren. Deze observaties worden vergeleken met de natuurlijke ontwikkeling die leerlingen in deze leeftijd doormaken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
56,3% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, substantieel hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 6,3% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze cijfers reflecteren een zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij merken dat onze leerlingen gebaat zijn bij duidelijkheid, consequent handelen en structuur. We richten onze organisatie dusdanig in dat we zoveel mogelijk tegemoet kunnen komen aan deze behoeften. In de klassen wordt er gewerkt met de Kanjertraining. We spreken leerlingen aan op hun gedrag en doen dit in de Kanjertaal. We investeren in eigenaarschap en betrokkenheid van de leerlingen bij hun eigen leerproces. We zien dat een hoge betrokkenheid van de leerlingen direct ook een positieve invloed heeft op de sociale opbrengsten. LEES MINDER
veiligheid
respect
betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Schakel voor sociale ontwikkeling?
Wekelijks krijgen de groepen les in sociale vaardigheden met de methode 'Kanjertraining'. Ieder halfjaar wordt door middel van vragenlijsten (Kanvas) de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen gemeten. De resultaten worden geanalyseerd en waar nodig worden aanpassingen in het lesprogramma gemaakt. Jaarlijks wordt als team het gesprek over de Kanjertraining gevoerd, waarbij soms een trainer wordt uitgenodigd voor een verdiepingsslag.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Schakel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Schakel?
Christelijke Basisschool De Schakel gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.