OBS De Romte
Skoallanswei 2
9035 BT Dronryp

Schoolweging

Schoolweging
31.24
Spreiding
6.64

De schoolweging van De Romte Dronryp is 31,24 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 60,6% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft OBS De Romte ruimschoots de inspectiedoelstelling van 41,2%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In 2023 kreeg 35% van de leerlingen een vwo-advies, tegen 30% in 2021. De focus op theoretische doorstroom blijkt ook uit de uitstroomcijfers: 71% van de leerlingen in 2023-2024 stroomde door naar vwo. Het aandeel praktijkgericht advies (vmbo) daalde van 80% in 2020 naar 50% in 2023, wat wijst op een verschuiving naar academische ambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Romte DronrypGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

5.1 Tussentijdse toetsen In groep 3 t/m 8 worden de leerlingen gevolgd door middel van methodetoetsen en methode-onafhankelijke (DIA) toetsen. De methodetoetsen worden afgenomen volgens de aanwijzingen van de methode. Na het afnemen van de toetsen worden de resultaten geanalyseerd, waarna op basis van de hiaten extra lesstof wordt aangeboden. Er wordt gedifferentieerd, zodat het aanbod wordt aangepast aan het resultaat van de toets. Er worden methodetoetsen afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, spelling en taal. Vanaf de middenbouw worden er ook methodetoetsen afgenomen voor wereldoriëntatie. De methode-onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, technisch lezen (DMT en AVI), spelling en woordenschat. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De analyse van zowel de methode- als de DIA-toetsen vormt de basis voor het opstellen van het aanbod voor de volgende periode. Na elke DIA-toets wordt een onderwijsverslag opgesteld waarin de grote lijn van het onderwijs op school wordt beschreven. Dit verslag wordt opgesteld door de intern begeleider. Er zijn vijf contactmomenten met ouders, waarvan twee facultatief: September (kennismaking) November (facultatief) Februari April (facultatief) Juli Evaluatie van interventies De interventies worden geëvalueerd op basis van de resultaten van de M-toetsen. We bekijken welke interventies goed werken en welke niet, en onderzoeken welke verklaringen hiervoor zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

85,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Geen enkele leerling stroomt boven advies door, mogelijk door realistische inschattingen. Het percentage onderadvies (14,3%) ligt licht boven de regionale norm (11,8%), wat vraagt om verdere analyse van doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Bij groepsdynamisch onderwijs is er sprake van een ruziepatroon als een kind betrokken is bij drie ruzies. Bij groepsdynamisch onderwijs spreken we van pesten als een ruziezoeker drie ruziepatronen veroorzaakt heeft bij eenzelfde kind. Door Sociaal Sterke Groep worden de ruziepatronen opgespoord en uitgedoofd. De OK-leerlingthermometer Dit is een thermometer die elke leerling individueel in mag vullen. Hierin kunnen leerlingen aangeven hoe prettig ze zich op school voelen. Dit geeft een goed beeld van de leerlingen en hoe de leerling de leerkracht ervaart. De OK-ouderthermometer Dit is een thermometer die ingevuld wordt door ouders over school en de leerkracht. LEES MINDER

aandachtig

daadkrachtig

creërend

Wat is de werkwijze van OBS De Romte voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van OBS De Romte zijn: aandachtig, daadkrachtig en creërend. Binnen de kernwaarde 'aandachtig' ligt de focus op het sociale domein. De school werkt volgens het principe van 'De Sociaal Sterke Groep'. De sociale opbrengsten worden gemeten door middel van de OK-leerlingthermometer, de OK-ouderthermometer. De lokalen zijn ingericht met een zonnestraalopstelling voor duidelijkheid en structuur. Conflicten worden opgelost met driehoeksgesprekken. Het logboekje wordt gebruikt om conflictpatronen te herkennen. Elke week is er een sociokring waarin verbeterpunten worden bedacht en doelen worden gevierd. Elk lokaal heeft een sociobord om inzicht te geven in het spelgedrag van de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Romte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Romte gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de OK-thermometer (Social Sterke Groep) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Romte?

OBS De Romte gebruikt de Sociaal Sterke Groep methode voor sociaal-emotioneel leren.