
De resultaten van IKC Sint Radbodus in Dronryp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Sint Radbodus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Sint Radbodus bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Sint Radbodus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op IKC Sint Radbodus
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht via de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, van toepassing op alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Sint Radbodus.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op IKC Sint Radbodus
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel, dat verder reikt dan de basisvaardigheden. Ons doel op IKC Sint Radbodus is om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken tegen het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt de verwachte prestatie van onze school ten opzichte van vergelijkbare onderwijsinstellingen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Sint Radbodus?
Op IKC Sint Radbodus bereiden we leerlingen optimaal voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets, afgenomen in februari, biedt elke leerling een eerlijke kans om zich aan te melden bij de middelbare school die het beste aansluit bij hun academische niveau. Wij maken gebruik van de Plaatsingswijzer en de IEP-toetsen als ons leerlingvolgsysteem. De resultaten vanaf groep 7 worden hierin verwerkt, wat een gedetailleerd beeld geeft van de voortgang van elk kind. Dit omvat de vaardigheden op het gebied van begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling. Op basis van de IEP-toetsgegevens, gecombineerd met methodegebonden toetsen en de expertise van onze leerkrachten, ontvangen de leerlingen begin groep 8 een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt uitgebreid besproken met zowel het kind als de ouders of verzorgers. Na ontvangst van de doorstroomtoetsresultaten volgt een definitief adviesgesprek, wederom met het kind, de leerkracht en de ouders. Vervolgens kunnen de ouders hun kind aanmelden bij de middelbare school naar keuze.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden bij IKC Sint Radbodus
Bij IKC Sint Radbodus in Dronryp zetten we ons volledig in om uw kind voor te bereiden op succes in het vervolgonderwijs en de maatschappij. Ons integrale kindcentrum (IKC) focust op de brede ontwikkeling van elk kind, met speciale aandacht voor sociale vaardigheden. We hanteren een proactieve aanpak met de Kanjertraining en het 'The Leader in Me'-programma. Deze methoden helpen kinderen hun eigenheid te ontdekken, een sterk innerlijk kompas te ontwikkelen en empathie, samenwerking en communicatie te bevorderen. We leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen groei, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Door middel van de acht gewoonten van 'The Leader in Me' stimuleren we leiderschap in het eigen leven. Kinderen leren doelen stellen, reflecteren op hun prestaties en ontdekken hun unieke talenten. Dit alles draagt bij aan een positief pedagogisch klimaat waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.
Een sterk innerlijk kompas en diepgaande empathie
Effectieve samenwerking en een groot verantwoordelijkheidsgevoel
Open communicatie, wederzijds vertrouwen en respect voor iedereen
Hoe bevordert IKC Sint Radbodus de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC Sint Radbodus gebruikt de Kanjertraining om de sociale vaardigheden van leerlingen te versterken en te monitoren. Sinds schooljaar 2023-2024 implementeren we het driejarige traject 'The Leader in Me'. Dit programma is gericht op het vergroten van eigenaarschap en zelfstandigheid bij alle leerlingen, wat essentieel is voor hun sociale en persoonlijke groei. Meer details over ons pedagogisch beleid, sociale vorming en veiligheid vindt u in ons meerjarenplan 2023-2027.
Welke registratiesystemen gebruikt onze school voor sociale opbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt IKC Sint Radbodus gebruik van het registratiesysteem Kanvas. Dit systeem helpt ons om de voortgang te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden.
- Kanvas
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?
Bij IKC Sint Radbodus zetten we effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder de bewezen Kanjertrainingen en het inspirerende 'The Leader in Me'-programma. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van essentiële levensvaardigheden en een positief zelfbeeld.
- Kanjertrainingen
- The Leader in Me
Inspectierapport IKC Sint Radbodus: Kwaliteit van Ons Onderwijs
Het meest recente inspectiebezoek van de Onderwijsinspectie betrof de gehele stichting BMS, waar IKC Sint Radbodus deel van uitmaakt. Uit dit bezoek is een positief oordeel voortgekomen, wat de kwaliteit van ons onderwijs onderstreept. Om continuïteit en verbetering te waarborgen, voert het bestuur van BMS vierjaarlijks een interne audit uit. Deze audits stellen ons in staat om ontwikkelpunten te identificeren en deze proactief te integreren in onze schooljaarplannen, zodat we ons onderwijs voortdurend kunnen optimaliseren ten gunste van alle leerlingen.