
Schoolweging
De schoolweging van it Anker is 27,24 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, al is er nog ruimte voor verbetering richting het vergelijkingsniveau van 96,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit laat zien dat de school ondanks de krimp goede onderwijsresultaten behoudt, hoewel het percentage iets onder het vergelijkingsniveau (61,1%) blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op VMBO-(g)t (27,8%) en HAVO/VWO (16,7%), wat hoger is dan regionale gemiddelden (16,5% VMBO-(g)t, 10,9% HAVO/VWO). Opvallend is het relatief hoge percentage VWO-advies (11,1%), terwijl praktijkgericht onderwijs (2,5%) beperkt wordt ingezet vergeleken met vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | it Anker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om leerlingen goede zorg te verlenen, moeten we hun ontwikkeling goed in beeld hebben. Op it Anker vormt het model Handelingsgericht Werken de basis voor de ondersteuningsstructuur. Dit model omvat vier stappen die structuur geven aan het onderwijs te weten; Het verzamelen van gegevens. Analyseren van de verzamelde gegevens. Werken aan onderwijs op basis van de geanalyseerde gegevens. Het evalueren van de resultaten van het gegeven onderwijs. De resultaten en de analyse van stap 4 vormen hierna opnieuw het startpunt voor een volgende cyclus Handelingsgericht werken. Op It Anker staat de groep bij het Handelingsgericht Werken centraal. De leerkracht stemt de instructie en leerstof af op de behoefte en mogelijkheden van de groep. Met behulp van dagelijkse observatie, correctie en de toetsen die bij de onderwijsmethode horen, volgt de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen en geeft op een verantwoorde wijze oplossingen en extra hulp. Deze gegevens worden geanalyseerd. We gebruiken de methode gebonden toetsen en een leerlingvolgsysteem van de DIA-toetsen om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. Dit betekent dat naast de toetsen bij de verschillende methoden op de verschillende vakken we gebruik maken van DIA-toetsen. Deze toetsen staan los van de gebruikte methoden. Er is een landelijke normering. Groep 1 en 2 maken gebruik van het registratiesysteem Digikeuzebord. Daarna zijn er vanaf groep 3 in januari/februari en mei/juni DIA-toetsen. Door het afnemen en registreren van deze toetsen krijgen we aanvullende informatie over de vorderingen van de leerlingen. Van elke leerling wordt een leerlingprofiel gemaakt waarop de vorderingen staan. Deze worden ook met de ouders besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 12,5% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, gelijk aan het landelijk gemiddelde. Opvallend is dat 75% van de leerlingen exact op advies functioneert, wat wijst op een zorgvuldige advisering. De school benadrukt in haar beleid het monitoren van doorstroomtrajecten, wat mogelijk bijdraagt aan deze lage onderadvisering.
Sociale ontwikkeling
Orde en rust in onze school zorgen voor een goed schoolklimaat waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het onderwijs. We gebruiken de Kanjertraining. We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee Dat willen we graag laten zien door de sfeer en uitstraling in onze school. Burgerschap wordt op onze school gegeven. Het maakt deel uit van het alledaags lesgeven waarbij leerlingen worden uitgedaagd na te denken over hun rol als burger in de school en maatschappij. LEES MINDER
respect
zorgzaamheid
eigen verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van IKC it Anker voor sociale ontwikkeling?
IKC it Anker werkt volgens de principes van de Kanjertraining, omdat dit past bij de visie van de school om positief en voorspelbaar te zijn naar de kinderen. In elke groep worden wekelijks twee lessen gegeven aan de hand van de Kanjertraining, gericht op respect, vertrouwen en jezelf zijn. Ouders worden via het ouderportaal op de hoogte gehouden van de thema's en oefeningen. De kernwaarden van de school zijn tot stand gekomen tijdens een visiedag en zijn terug te vinden in het dagelijks handelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC it Anker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC it Anker gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC it Anker?
IKC it Anker gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.