De Tarissing
Ds. van Velzenstrjitte 17
9289 JB Drogeham

Schoolweging

Schoolweging
32.68
Spreiding
5.16

De schoolweging van De Tarissing Drogeham is 32,68 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,56% behaalde het fundamenteel niveau overtreft De Tarissing ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 93,89%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, zelfs in een uitdagende context.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 48,78% op het streefniveau ruim boven de eigen signaleringswaarde van 38,7%. Dit geeft aan dat bijna de helft van de leerlingen het hogere rekenniveau behaalt, ondanks de complexere populatie (schoolweging 32,68). Ter vergelijking: vergelijkbare schelen halen gemiddeld 50,17%, wat wijst op een kleine achterstand in curriculumdifferentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een sterke focus op VMBO-(g)t en havo zien: 15,38% VMBO-(g)t/havo en 23,08% havo-advies. Opvallend is het hoge percentage VMBO-k (38,46%, vs. 9,17% bij vergelijkbare scholen). Het lage vwo-percentage (7,69% vs. 18,61% landelijk) reflecteert mogelijk de schoolweging. Wel valt 15,38% dubbeladviezen (VMBO-(g)t/havo) op, wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tarissing DrogehamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In navolging van onze toetskalender worden de leerlingen van onze school, naast de methode gebonden toetsen, halfjaarlijks getoetst met een methode-onafhankelijke toets. Hiervoor maken wij gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem en bevat toetsen voor ‘rekenen’, ‘begrijpend lezen’, ‘technisch lezen’ en ‘taalverzorging’. Deze toetsen vinden plaats in januari en mei/juni van het schooljaar. De resultaten worden per leerling ingevoerd en geanalyseerd. Na de toetsanalyse schrijven de leerkrachten een IEP-analyse op groepsniveau en indien nodig op leerlingniveau. Deze worden tijdens de groepsbespreking doorgenomen met de Intern Coördinator Zorg en Onderwijs en vormen de leidraad voor de periode die daarop volgt. Dit maakt dat de leerkrachten de leerlingen nauwgezet kunnen volgen en hiaten kunnen aanpakken, zowel op groepsniveau als op leerlingniveau. Op leerlingniveau wordt een Plan van Aanpak geschreven, waarin beschreven wordt wat het probleem is, wat het doel gaat worden en hoe dit gerealiseerd zal worden (interventies). De evaluatie geeft aan of het doel behaald is en wat de evt. vervolgstappen zullen gaan worden. De tussenresultaten worden altijd besproken met de ouders en opgenomen in het halfjaarlijkse schoolrapport. Het Plan van Aanpak wordt ook met ouders doorgenomen en daarna ondertekend, ter kennisname, door de ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 40% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,27% landelijk), tegen slechts 6,67% onder advies. Dit benadrukt de kwaliteit van het adviesproces en aansluiting op het VO. De hoge 'boven advies'-score past bij het beschreven gebruik van de Plaatsingswijzer met multi-jaargangen data.

Sociale ontwikkeling

Respect tonen, mee doen en verantwoordelijkheid nemen: het helpt enorm als je door de hele school het zelfde gedrag stimuleert. Wij leven vanuit de waarden die geïnspireerd zijn vanuit onze identiteit. Naast de cognitieve vakken, hechten we ook belang aan hoe je jezelf presenteert. Juist in een maatschappij die volop in ontwikkeling is, vinden wij het belangrijk om het kind hierop voor te bereiden. Door een beeld te krijgen hoe kinderen zich voelen, maar ook gedrag te observeren krijgen we goed in beeld, wat de sociale leerbehoefte is van het kind. Mochten er problemen ontstaan in deze ontwikkeling, dan worden ouders ook hierin meegenomen. We werken op De Tarissing met "Fides", het woord vertrouwen staat hierbij centraal. Vertrouwen als kind, als volwassenen en in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en in je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert bij te sturen. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik van alledaagse "symbolen". Bij inschrijving van een leerling, ontvangen ouders/verzorgers het informatieboekje "Zo maak ik me sterk", van Fides. Zo spreken we allemaal "dezelfde taal". LEES MINDER

Respect vol met elkaar omgaan

Samenwerken

Verantwoordelijk zijn

Wat is de werkwijze van De Tarissing voor sociale ontwikkeling?

De Tarissing monitort de leerlingtevredenheid en -veiligheid in groep 6, 7 en 8 met 'Successpiegels'. Daarnaast gebruikt de school het onderdeel 'Hart en Handen' van IEP in groep 3 t/m 8 om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. In groep 1 en 2 worden de sociale opbrengsten gevolgd middels de doelen uit de leerlijn 'het jonge kind' van Parnassys.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Tarissing om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Tarissing gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP Sociaal Emotionele Ontwikkeling, SuccesSpiegel, en de leerlijn 'het jonge kind' van Parnassys.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Tarissing?

De Tarissing gebruikt de methode Fides voor sociaal-emotioneel leren.