Kindcentrum Drieborg
G Topelenstraat 9
9688 RN Drieborg

Schoolweging

Schoolweging
30.91
Spreiding
6.41

De schoolweging van Drieborg is 30,91 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de Citotoets-monitoring en de focus op basisvaardigheden, zoals omschreven in het ondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 30,91) hogere ambities waarmaakt, wat aansluit bij het maatwerk in de 'plaatsingswijzer'-methode.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding: in 2021-2022 kreeg 20% van de leerlingen een VMBO-B/K-advies, 40% VMBO-T, 30% HAVO en 10% VWO. De focus op doorstroom naar theoretische leerwegen (70% HAVO/VWO in dit jaar) overtreft regionale verwachtingen, mede dankzij de combinatie van Citogegevens en aandacht voor executieve functies.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDrieborgGemeente AmsterdamNederland
LIB172174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij werken met WMK Parnassys (WMK = werken met kwaliteit). Er worden twee keer per jaar Cito toetsen afgenomen, nl. in januari de M-toets (midden) en in juni de E-toets (eind). Daarnaast wordt elk jaar in groep 4,6 en 8 de NSCCT afgenomen. Dit is de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Dit is een screening om onderpresteren op te sporen. Door de uitkomst van deze test naast zowel observaties door de leerkracht als de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kunnen leerkrachten hun onderwijs nog beter afstemmen op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind. Ouders/verzorgers geven expliciet toestemming voor het afnemen van de NSCCT, bij voorkeur schriftelijk. Wanneer duidelijk wordt aangegeven in welke groepen de NSCCT wordt afgenomen, hoeft de school niet jaarlijks toestemming van ouders/verzorgers te vragen. Ouders/verzorgers moeten te allen tijde in de gelegenheid worden gesteld bezwaar te maken tegen het deelnemen van de leerling aan het groepsonderzoek. Mede op basis van de NSCCT bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Dit leggen we vast in groepsplannen. Daarnaast volgen we dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. observeren, nakijken en beoordelen van het gemaakte werk en methodetoetsen. Er vinden meerdere keren per jaar individuele leerlingbesprekingen plaats. Twee keer per jaar zijn er groepsbesprekingen aan de hand van de Citotoetsen die in februari en juni worden afgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van advisering benadrukt. Het lage percentage onder advies (10% vs. 11,8% landelijk) sluit aan bij de beschreven heroverwegingsmogelijkheden na de Cito-doorstroomtoets.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Kinderen komen naar onze school om te leren. Goed en gemotiveerd leren kan alleen in een veilige, prettige sfeer. We proberen deze sfeer te creëren door: Kinderen en leerkrachten op een prettige manier te leren omgaan met elkaar op basis van wederzijds respect. Kinderen positieve ervaringen te laten opdoen, waardoor ze zelfvertrouwen krijgen. We werken met behulp van het programma KiVa en zijn sinds februari 2020 een gecertificeerde KiVa school. LEES MINDER

Elk kind is uniek

open en ongedwongen sfeer

veiligheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Drieborg voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Drieborg wil een veilig, ondersteunend en stimulerend schoolklimaat creëren waarin saamhorigheid en betrokkenheid tussen leerkrachten, leerlingen en ouders wordt bevorderd. Ouderbetrokkenheid is van groot belang, en de school streeft naar een educatief partnerschap met ouders. De zelfstandigheid van de kinderen wordt bevorderd door ze zelfstandig problemen te leren oplossen, taken te stellen en keuzes te maken (eigenaarschap). De school zorgt voor een veilige, gestructureerde omgeving en hanteert duidelijke regels en afspraken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Drieborg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Drieborg gebruikt Zien, KiVa monitoring, en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Drieborg?

Kindcentrum Drieborg gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.