Openbare Basisschool de Klimtoren
Kerkstraat 87
6996 AG Drempt

Schoolweging

Schoolweging
29.43
Spreiding
6.01

De schoolweging van De Klimtoren Drempt is 29,43 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, waarmee de school ruim boven de landelijke norm van 85% presteert. Toch is dit iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 95,7%, mogelijk gerelateerd aan de spreiding in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Desalniettemin ligt dit percentage lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%), wat ruimte voor verbetering aangeeft, vooral bij rekenvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op praktische én theoretische routes: 25% vmbo-(g)t/havo en 16,7% vmbo-(g)t, tegenover 8,3% praktijkonderwijs (vergeleken met 1,01% regionaal). Deze brede verdeling sluit aan bij de relatief hoge spreiding in de schoolweging (6,01).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Klimtoren DremptGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door observaties en nakijkwerk heeft iedere leerkracht, iedere dag een indruk van de vorderingen van de leerlingen. We nemen toetsen af die bij de lesmethoden horen, zodat we kunnen monitoren welke lesstof wel of niet wordt beheerst. Met de leerlingen voeren we gesprekjes over hun doelen, ontwikkeling en vragen Afhankelijk van de onderwijsbehoeften delen we de leerlingen in verschillende instructiegroepen in en/of passen we de leerstof aan. We monitoren de ontwikkelingen van de leerlingen ook met de toetsen van DIA. In het schooljaar 2024-2025 hebben we naast de midden- en eindtoetsen van DIA ook de begintoetsen afgenomen om zo de beginstituatie per groep goed in beeld te krijgen. Leerlingen worden middels het leerlingvolgsysteem gevolgd en dit wordt vastgelegd in ons administratieprogramma Parnassys. We evalueren en maken onze (groeps)plannen in het programma LeerUniek. Samen met observaties en methode-gebonden toetsen, geeft een adequate analyse van deze toetsen ons een goed beeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten krijgen zo de informatie die zij nodig hebben om het lesaanbod goed af te stemmen op de leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,7% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). De school scoort hoog in adviesnauwkeurigheid: 73,3% zit op het geadviseerde niveau. Dit past bij de beschreven aandacht voor individuele leerbehoeften in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Op de Klimtoren monitoren we of en hoe kinderen zich voelen en of ze zich in een veilige omgeving wanen. Dit doen we door goed zicht op de kinderen te houden, door laagdrempelig contact met de ouders te hebben en door onze regelmatige kindgesprekken. Daarnaast staan de lessen in de Kanjertraining wekelijks op het programma, als opening voor leerlingen om hun ervaringen bespreekbaar te maken. Hiermee proberen we snel zicht te krijgen wanneer er zich incidenten voordoen. Ook nemen we een vragenlijst bij leerlingen en ouders af om inzicht te krijgen in het sociaal welbevinden en de sociale competenties. Op deze manier brengen we de sociale veiligheid van onze school in kaart. Wanneer er bijzonderheden zijn, spelen leerkrachten hierop in tijdens de sociale vaardigheidslessen. Natuurlijk willen we voorkomen dat er kinderen buitengesloten of gepest worden. Mochten we hiervan wel signalen krijgen, nemen we deze serieus. Hoe er bij ons op school omgegaan wordt met pestgedrag, is na te lezen in ons veiligheidsplan via de website. LEES MINDER

Vertrouwen

Veilig en geborgen

Je hoort erbij

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Klimtoren voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Klimtoren streeft naar een goede sociale omgang door het gebruik van de gezamenlijke taal vanuit de Kanjertraining door leerkracht, ouder en leerling. De kernwaarden met betrekking tot sociale opbrengsten worden jaarlijks besproken tijdens de startvergadering en drie keer per jaar tijdens de groepsbesprekingen.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool de Klimtoren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Klimtoren gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Klimtoren?

Openbare Basisschool de Klimtoren gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.