Basisschool JKC de Wiekslag in Drachten

Het team van JKC de Wiekslag in Drachten

Current section: team
Dwarswyk 346
9202 Drachten

Zie hier hoe het team van JKC de Wiekslag is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van JKC de Wiekslag. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past JKC de Wiekslag bij jullie?

Ontdek hoe goed JKC de Wiekslag bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij JKC de Wiekslag zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij JKC de Wiekslag. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (10%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij JKC de Wiekslag werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor JKC de Wiekslag gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Vervanging: Altijd Een Oplossing voor Uw Kind op JKC de Wiekslag

Op JKC de Wiekslag garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze vaste stamgroepleiders. We zetten primair in op interne flexibiliteit, waarbij collega's elkaar ondersteunen om de lesgang soepel te laten verlopen. Daarnaast hebben we een nauwe samenwerking met het supportteam van de Bisschop Muller Stichting, wat ons toegang geeft tot een pool van gekwalificeerde invallers. Dit zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen en uw kind de aandacht kan blijven krijgen die het verdient. Mochten er onverhoopt toch geen directe vervanging beschikbaar zijn, dan organiseren we de opvang van de kinderen in overleg met andere groepen. In uitzonderlijke situaties, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een groep een dag vrij krijgt. Dit wordt altijd ruim van tevoren gecommuniceerd naar ouders en verzorgers. We begrijpen dat onverwachte sluitingen voor ouders een uitdaging kunnen zijn. Daarom bieden we waar mogelijk altijd een vorm van noodopvang aan. Als uw kind onverwacht een dag niet naar school kan komen, neem dan direct contact met ons op om de beschikbare noodopvangmogelijkheden te bespreken. Samen vinden we een passende oplossing.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Jenaplanonderwijs Jenaplanonderwijs biedt ontwikkelingskansen voor ieder kind. We verzamelen materialen op school, trekken erop uit, genieten van voorstellingen en doen mee aan allerlei maatschappelijke activiteiten. Alle aspecten van de ontwikkeling van een kind, zoals de verstandelijke, emotionele, motorische, sociale en creatieve ontwikkeling komen aan bod. Leren doen we niet alleen aan de hand van methodes, we sluiten zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van je kind. Leren doen we vooral samen! We hebben een prachtig ruim opgezet schoolgebouw. Het is er overzichtelijk en er heerst rust. Alle lokalen komen uit in de centrale hal. Met de kinderen, ouders en teamleden doen we mee aan allerlei sportactiviteiten en wandelen we regelmatig met onze buren van het zorgcentrum. We vinden het belangrijk dat onze kinderen zichzelf mogen zijn en we benaderen hen dan ook positief en liefdevol. De stamgroepsleiders binnen JKC De Wiekslag kennen de kinderen en weten wat zij nodig hebben. Zo wordt ieder kind beoordeeld naar zijn of haar eigen ontwikkeling. Je mag fouten maken en succes kun je delen en vieren. Daarbij gaan we ervan uit dat kinderen verschillen; in hun gedrag, de hoeveelheid werk die ze aankunnen, het tempo en de moeilijkheidsgraad. Ieder kind heeft recht op onderwijs dat bij hem of haar past. Het Pedagogisch Klimaat Om kinderen optimaal te laten ontwikkelen vinden we het belangrijk dat er een prettige sfeer en een veilig pedagogisch klimaat is. Kinderen leren vanuit welbevinden. Het is van belang dat je kind vertrouwen heeft in zichzelf en een positief zelfbeeld ontwikkelt. Vanuit dit vertrouwen zal je kind gaan samenwerken en anderen kunnen respecteren. Om een goede kindgerichte sfeer te creëren waarin een kind zich veilig voelt, vinden wij het belangrijk dat:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taalontwikkeling
31.3%
Wiskundige oriëntatie
15.2%
Spelen en werken
10.6%
Dag- en weekopening
9.1%
Bewegingsonderwijs
6.1%
Fruit gezonde school
5.1%
Bewegend leren
5.1%
Wereldoriëntatie
4%
Schrijven
3.5%
W.O. Sociale vorming
3.5%
Levensbeschouwelijke vorming
2%
Muzikale vorming
2%
Lezen
1.5%
Fries
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
27.2%
Taal
23%
Rekenen/wiskunde
19.2%
Lezen
7.7%
Wereldoriëntatie
7.7%
Bewegingsonderwijs
7.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
3.8%
Levensbeschouwing
1.9%
Engelse taal
1.9%

Deskundige Expertise voor Extra Ondersteuning op JKC de Wiekslag

5

Taal en Rekenen: Specialistische Hulp voor Leervaardigheden

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op JKC de Wiekslag werken we nauw samen met externe deskundigen om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden op het gebied van taal en rekenen. Onze partners zoals Cedin (gespecialiseerd in dyslexiezorg en orthopedagogiek), Visio en Kentalis bieden hoogwaardige expertise. Ook werken we samen met logopedisten. Deze specialisten zijn vaste gezichten op onze school en komen regelmatig langs om onze leerlingen te begeleiden.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Bij JKC de Wiekslag besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Ons gehele team is getraind en gecertificeerd in de Kanjer methode, die is gericht op het bevorderen van sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. Verder volgen onze medewerkers jaarlijks bijscholing om up-to-date te blijven met de nieuwste inzichten en methodieken. Dit zorgt voor een continue verbetering van onze begeleiding. Zo creëren we een veilige, ondersteunende en positieve omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, biedt JKC de Wiekslag gerichte hulp. Onze school beschikt over gespecialiseerde collega's die zich hiermee bezighouden. We hebben twee Collega's Praktijk Onderwijs (CPO-ers) binnen ons team. Eén CPO-er richt zich specifiek op de leerlingen in de onderbouw, terwijl de andere zich ontfermt over de midden- en bovenbouw. Deze specialisten werken nauw samen met leerkrachten en ouders om effectieve strategieën te ontwikkelen en de voortgang van de leerlingen te monitoren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Bewegen is Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek
Vakleerkracht Bewegend Leren

Toelichting van de school:

JKC de Wiekslag stimuleert een actieve levensstijl en de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gespecialiseerde vakleerkrachten zorgen voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsaanbod. De vakleerkracht gymnastiek is verantwoordelijk voor het organiseren en geven van de gymlessen, in nauwe samenwerking met de stamgroepleiders. Dit garandeert een gestructureerde en leerzame gymervaring voor alle leerlingen. Daarnaast verzorgt de vakleerkracht bewegend leren wekelijks lessen, met name voor de kleuters en jongere leerlingen. Hierbij wordt onderwijs op een creatieve manier gekoppeld aan beweging, wat de concentratie en het leerplezier bevordert.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Maatwerk en Afstemming

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

JKC de Wiekslag heeft geen gediplomeerde specialisten voor medische handelingen of persoonlijke verzorging direct op school. We hechten echter wel veel waarde aan een open communicatie en maatwerk voor elk kind. Indien een leerling medicatie nodig heeft, bespreken we dit altijd zorgvuldig met de ouders en de betreffende leerkrachten. Deze gesprekken vinden plaats voordat het kind in de groep geplaatst wordt. Samen bekijken we de mogelijkheden en zorgen we ervoor dat de benodigde zorg op een verantwoorde en haalbare manier kan worden verleend, met respect voor de privacy en behoeften van het kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Passend Onderwijs & Extra Ondersteuning op Jenaplanschool de Wiekslag

Ons Zorgbeleid en Leerlingondersteuning Uitgelegd

Jenaplanschool de Wiekslag hanteert sinds 2014 het principe van Passend Onderwijs. Wij zien dit als een voortzetting van onze Jenaplanfilosofie, waarbij we onderwijs afstemmen op de unieke leerbehoeften en sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Vertrouwen in de eigen kracht van ieder kind staat centraal. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de kwaliteit van onze basisondersteuning en de extra hulp die wij bieden. Dit document, samen met de profielen van andere scholen binnen ons samenwerkingsverband Friesland, garandeert een dekkend aanbod aan ondersteuning in de regio. Zo zorgen we ervoor dat elk kind een passende plek vindt. Voor een gedetailleerde uitwerking van ons zorgbeleid verwijzen we u graag naar de bijlage "zorgplan". Basisondersteuning bij de Wiekslag betekent een veilige leeromgeving met hoogwaardig onderwijs. Wij werken handelingsgericht, waarbij de stamgroepleider rekening houdt met individuele verschillen in tempo, instructie en leerstijl. Naast leerresultaten monitoren we ook het welbevinden van de leerlingen. Door continue analyse van resultaten en teamdiscussies stellen we leerplannen bij en bieden we extra ondersteuning waar nodig. We hanteren een samenhangend leerlingvolgsysteem om alle leerlingen, zowel degenen die extra begeleiding nodig hebben als degenen die uitdaging zoeken, optimaal onderwijs te bieden. Extra ondersteuning bieden we aan kinderen met specifieke ontwikkelingsuitdagingen op sociaal-emotioneel gebied, qua gedrag of werkhouding. Ook kinderen met cognitieve belemmeringen of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) vinden bij ons een passend aanbod. Voor leerlingen met een verhoogd risico op dyslexie volgen we het landelijk dyslexieprotocol. Indien uit onderzoek blijkt dat extra ondersteuning nodig is, vindt deze vaak op school plaats, soms met een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dat we driemaal per jaar evalueren. Bij specifieke of complexe vragen schakelen we externe expertise in, zoals de coördinator passend onderwijs, ambulant begeleiders of het schoolmaatschappelijk werk. Door nauwe samenwerking met organisaties als Kentalis en Cedin versterken we continu onze deskundigheid. Onze ambitie is om evidence-informed te werken aan kwaliteitsverbetering en ons team bij te scholen voor toekomstige onderwijsbehoeften, inclusief de uitdagingen van Inclusief Onderwijs in 2035.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de Kernambities van ons Jaarlijkse Schoolplan?

Bij JKC de Wiekslag streven we continu naar onderwijsverbetering. Elk schooljaar stellen we een gedetailleerd schoolplan op, waarin we concrete trajecten voor kwaliteitsgroei definiëren. Onze focus ligt dit schooljaar op cruciale gebieden zoals onderwijskwaliteit en taalstimulering, specifiek voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2. Voor de groepen 3 tot en met 8 zetten we vol in op het verbeteren van begrijpend lezen en het vergroten van leesplezier. Daarnaast besteden we veel aandacht aan rekenvaardigheden, van de vroege fase in groep 1/2 tot de meer geavanceerde concepten voor groep 3-8. Computational Thinking en burgerschap vormen belangrijke pijlers voor de ontwikkeling van onze leerlingen tot kritische en betrokken burgers. We investeren in de expertise van ons team en bieden een passend aanbod voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Een gezonde leefomgeving, met aandacht voor een gezonde school en een stimulerend schoolplein, is eveneens essentieel. Tevens werken we aan de verdere profilering van ons Jenaplan Kind Centrum en de versterking van onze schoolidentiteit.

Hoe Zorgen Wij Voor Effectieve Realisatie van Onze Onderwijsdoelen?

De voortgang van onze verbeterplannen monitoren we nauwgezet. Via een cyclische evaluatie in ons schoolmonitoringsysteem volgen we de resultaten op de voet. Binnen ons toegewijde team zijn er gespecialiseerde expertteams aangesteld die de verantwoordelijkheid dragen voor de verschillende trajecten. Aan het einde van elk schooljaar presenteren we een uitgebreid jaarverslag. Hierin verantwoorden we onze prestaties aan alle belanghebbenden. Op basis van deze evaluatie stellen we onze plannen bij of ronden we succesvolle trajecten af, om zo continu te blijven innoveren in ons onderwijs.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij JKC de Wiekslag

Toelichting van de school

JKC de Wiekslag biedt een naadloze en warme overgang van peuteropvang naar de onderbouw van onze basisschool. Wij begrijpen dat kinderen tussen 2 en 6 jaar een cruciale ontwikkelingsfase doormaken, zowel fysiek, sociaal, emotioneel als cognitief. Daarom creëren we een veilige en herkenbare omgeving waar spelend leren centraal staat, met vertrouwde gezichten en vaste ritmes. Onze peutergroep en onderbouw vormen een hechte gemeenschap binnen ons kindcentrum. We hanteren een consistente pedagogische en educatieve aanpak, geworteld in de Jenaplanprincipes en de inzichten van Emmi Pikler. Dit betekent dat we de unieke kwaliteiten van elk kind erkennen, volop inzetten op sociale vaardigheden en leren stimuleren door spel, dialoog en actieve ervaringen. Regelmatige afstemming tussen onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten waarborgt een uniforme werkwijze, taalgebruik en dagelijkse routines. De ontwikkeling van elk kind vanaf twee jaar wordt nauwlettend gevolgd en vastgelegd in het digitale programma 'Mijn Kleutergroep', met zorgvuldige overdrachten binnen ons team. Wij passen het principe 'Gewenning zonder drempels' toe, waarbij kinderen op een speelse manier kennismaken met nieuwe ruimtes, stamgroepleiders en medeleerlingen. Gezamenlijke buitenactiviteiten en bezoeken aan elkaars stamgroepen versterken dit proces. Spelenderwijs ontdekken, verkennen, bewegen, communiceren, samenwerken en creëren zijn de kern van hun leerervaring. Ook besteden we aandacht aan 'samen leven en vieren'. Onze peuters worden, waar mogelijk, betrokken bij vieringen, kringmomenten en speciale festiviteiten, wat bijdraagt aan een gevoel van saamhorigheid. Deze geïntegreerde aanpak zorgt ervoor dat kinderen zich veilig, gezien en uitgedaagd voelen. Ouders ervaren een consistente lijn in opvoeding, communicatie en ontwikkeling, wat de overgang van opvang naar onderwijs vergemakkelijkt en het kind altijd centraal stelt. **Kleuters (4-6 jaar, groep 1-2)** De onderbouw werkt volgens de basisontwikkeling, wat de basis vormt voor ons opbrengstgericht werken. We stimuleren een brede ontwikkeling door middel van gesprekken, spel, werk en vieringen, allemaal binnen de Jenaplanvisie. Hierbij richten we ons op de doelen van de basisontwikkeling, die drie onderling samenhangende gebieden omvatten. De kern wordt gevormd door zelfvertrouwen, emotionele vrijheid, een positief zelfbeeld, nieuwsgierigheid en een onderzoekende houding. De brede ontwikkeling omvat actief zijn, initiatief nemen, plannen maken, communiceren en taalvaardigheid, samenwerken, de wereld verkennen en creatieve expressie. De specifieke kennis en vaardigheden, de buitenring, behelzen waarnemen, ordenen, motorische vaardigheden, woordenschat, sociale vaardigheden, technische vaardigheden, schematiseren, rekenkundige concepten en het gebruik van geschreven en gedrukte taal. **Zorgstructuur in de Onderbouw** De zorgstructuur binnen de onderbouw is gedetailleerd beschreven in ons document 'doorgaande lijn 2-6 jaar', ons zorgbeleid en ondersteuningsbeleid. Kinderen worden gedurende het schooljaar nauwlettend gevolgd. Indien nodig bieden onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners en stamgroepleiders extra ondersteuning op het gebied van taal, rekenen en motoriek.

Veelgestelde vragen

Biedt JKC de Wiekslag aanvullende programma's voor jonge kinderen?

JKC de Wiekslag biedt een speciaal samengesteld programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

JKC de Wiekslag biedt een speciaal samengesteld programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

Kindcentrum De Wiekslag: Een Geïntegreerd Aanbod

Met welke partners werkt JKC de Wiekslag samen voor het jonge kind programma?

JKC de Wiekslag werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Eigen&Wijzer om de hoogste kwaliteit in het aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

JKC de Wiekslag werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Eigen&Wijzer om de hoogste kwaliteit in het aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Team | JKC de Wiekslag in Drachten | [2025] Schoolregister