
De resultaten van Christelijke Basisschool De Voorde in Drachten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijke Basisschool De Voorde, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Christelijke Basisschool De Voorde
De schoolweging van De Voorde is 27,67 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Christelijke Basisschool De Voorde bij jullie?
Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool De Voorde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
96,17% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs op de school, zelfs met een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,67).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 53,69% het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit geeft aan dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger referentieniveau bereikt dan landelijk minimaal verwacht. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het ondersteuningsplan, draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijke Basisschool De Voorde?
De school geeft duidelijk hogere adviezen: 22,22% havo/vwo en 13,89% vwo (vs. 10,93% en 18,61% landelijk). Tegelijkertijd is het percentage vmbo-k-adviezen (8,33%) lager dan regionale vergelijkingsscholen (9,17%). Dit past bij de ambitie om leerlingen volgens hun potentieel te adviseren, zoals omschreven in het doorstroombeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Voorde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Voorde werken we Handelings Gericht. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast. De HGW-cyclus Deze cyclus is een hulpmiddel om de zorg op zowel individueel- als op groepsniveau concreet te maken. Op groepsniveau benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in zijn groep in een groepsplan. De leerkracht doet dit ook op individueel niveau voor de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Deze cyclus kent vier fasen: Signaleren. Onder andere het signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Analyseren. Hieronder valt het benoemen van de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Plannen. De leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften clusteren en een groepsplan opstellen. Realiseren. Het groepsplan in de praktijk uitvoeren. Deze cyclus is een continue proces. Het groepsplan is daarmee op De Voorde een dynamisch groepsplan.
Zitten de oud-leerlingen van Christelijke Basisschool De Voorde in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,33% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 31,25% boven advies uitkomt. Dit duidt op zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding, zoals uitgewerkt in het ‘protocol overgang PO-VO’.
Sociale ontwikkeling
Voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect Groeien en ontwikkelen gebeurt met vallen en opstaan. Dit vallen en opstaan kan alleen maar in een veilige omgeving. Een omgeving waar je jezelf kunt zijn, fouten mag maken en kunt leren. Bij alles wat wij willen vertrekt het vanuit veiligheid. Alleen als een kind zich veilig, gezien en gewaardeerd weet komt de ontwikkeling op gang. De alom erkende onderwijspedagoog Luc Stevens spreekt over Autonomie, Competentie en Relatie. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Voorde voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Het kanjerbeleid is een speerpunt op Christelijke Basisschool De Voorde. Met de Kanjertraining en het bijbehorende pestprotocol werken we aan respect, het oplossen van pestproblemen, het omgaan met conflicten, zelfvertrouwen, veiligheid, betrokkenheid en het uiten van gevoelens. De Kanjertraining leert kinderen sociale vaardigheden om opgenomen te worden in de groep, met vijf vaste afspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, we lachen elkaar niet uit, en je bent niet zielig.
Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool De Voorde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Voorde gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Voorde?
Christelijke Basisschool De Voorde gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.