School Vest
Blekersdijk 94
3311 LG Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
27.42
Spreiding
7.02

De schoolweging van School Vest is 27,42 , met een spreiding van 7,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,83% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau – ruim boven de landelijke norm van 85% en 2,4% hoger dan vergelijkbare scholen (96,45%). Dit bevestigt het effect van de intensieve basisondersteuning die de school biedt, met dagelijkse taal- en rekenblokken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,02% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Hiermee presteren leerlingen 6,4% beter dan vergelijkbare scholen (61,13%). Deze score weerspiegelt de sterke focus op maatwerk en verdiepingsopdrachten zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 50% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (20% vwo vs. 18,6% regio). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (8% vmbo-k vs. 9,17% regio). Dit past bij het academische profiel van de school, hoewel het lage percentage 'onder advies'-presteerders (21,43%) aandacht vraagt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente DordrechtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het laatst opgestelde groepsplan (inclusief de didactische werkplannen) vormen de beginsituatie voor het volgende schooljaar. Na zes weken onderwijs stelt de (nieuwe) leerkracht het groepsplan zo nodig bij. De leerkracht analyseert per leerling het welbevinden, werkhouding en gedrag. Binnen het groepsplan formuleert de leerkracht heldere doelstellingen v.w.b. groepssfeer, zelfstandig werken en individuele leerlingen. De acties en maatregelen worden geformuleerd en staan in het kader van het bereiken van de geformuleerde doelen. Na het vaststellen van het groepsplan wordt tijdens het zorgoverleg het zorgteam op de hoogte gebracht van de groepsplannen van iedere groep. Tevens wordt de begeleidingsbehoefte van de leerkrachten in kaart gebracht. Indien extra ondersteuning van de leerkracht nodig is, ondernemen de intern begeleiders en directie actie hierin en wordt er afgesproken wie wat doet. Extra ondersteuning kan bestaan uit gesprekken met de leerkracht, facilitaire ondersteuning, coaching of maatregelen in taakbelasting. Soms is het nodig bij de ondersteuning externe hulp in te schakelen. Te denken valt aan hulp vanuit de ouder-kindcoach, het zorgadvies team (ZAT) of coaching v.w.b leerkrachtvaardigheden. Tijdens het maandelijkse zorgoverleg tussen directie en intern begeleiders worden de vorderingen geëvalueerd en indien nodig maatregelen aangescherpt of bijgesteld. Hier sluiten waar nodig de remedial teacher en/of de onderwijsspecialist gedrag ook bij aan. Na 20 weken onderwijs worden het groepsplan, de SCOL en de cito-toetsen (midden) geëvalueerd op (leer)opbrengsten. Een winst/verlies analyse wordt gemaakt, waarna een nieuw groepsplan wordt opgesteld. Er worden dan zo nodig didactische en of pedagogische interventies ingezet. Heeft de groep resultaten die boven verwachting of conform de verwachting gehaald zijn, dan zetten we de gekozen aanpak zoals beschreven in het groepsplan verder. Anders passen we deze aan. Dit gebeurt ook na cito-toetsen aan het einde van het schooljaar. Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van de doorstroombegeleiding benadrukt. Het hoge percentage 'onder advies' (21,43% vs. 11,81% landelijk) suggereert mogelijk een terughoudend adviesbeleid, wat samenhing met de relatief lage schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Centraal in ons pedagogisch klimaat is voor ons de cirkel van Veiligheid naar Zelfsturing (zie schoolgids op: www.schoolvest.nl). De basis is dat een kind zich veilig voelt. Een kind krijgt een gevoel van veiligheid als hij zich gehoord en gezien voelt en serieus genomen wordt. De uitgangspunten van Stevens: relatie, competentie en autonomie, sluiten hierbij aan. Daarbij hoort dat we het kind aan willen spreken binnen zijn mogelijkheden. Als een kind zich veilig voelt, ontwikkelt hij een durfhouding. Hij durft iets te ondernemen. Als je iets durft te ondernemen, durf je ook een oplossing te bedenken. Als je zelf een oplossing kunt bedenken, ben je minder afhankelijk van anderen. Dit vinden wij een belangrijk moment, dat we steeds weer proberen te ontdekken. We zijn er steeds op uit het initiatief van het kind te bevorderen. Aanvankelijk vindt een kind zijn eigen oplossing het beste. De volgende stap is dat het kind leert te luisteren naar oplossingen van anderen en probeert deze mee te wegen voordat hij een keuze maakt. Als je dit kunt, ontstaat er een veld van mogelijkheden. Echter die keuzes moet je ook leren verantwoorden. Waarom heb je dit gekozen? In het begin zullen praktische argumenten aangevoerd worden, maar later kan een kind ook een keuze maken met het oog op de toekomst. Dan is hij in hoge mate zelfsturend bezig. Wij creëren met elkaar een zo veilig mogelijke omgeving, waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Vanuit een veilige omgeving durft een kind namelijk zijn wereld steeds verder te verkennen en wordt het geprikkeld zich te ontwikkelen. Het zelfvertrouwen van leerlingen groeit door het opdoen van succeservaringen. Het zelf leren verantwoordelijk te zijn voor keuzes en het met respect omgaan met de anderen op school vinden wij belangrijk. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Tolerantie

Wat is de werkwijze van School Vest voor sociale ontwikkeling?

School Vest is een leefgemeenschap waar waarden als veiligheid, eerlijkheid, respect voor andermans eigendommen en aandacht voor het welzijn van anderen centraal staan. De school streeft ernaar kinderen op een positieve manier te benaderen en hen aan te moedigen bij te dragen aan een prettige sfeer. Een rustige, vriendelijke en vertrouwenwekkende omgang wordt gezien als een belangrijk opvoedingsmiddel. Leerkrachten en leerlingen werken samen in een sfeer van wederzijds respect. School Vest heeft de systematiek van Rots & Water geïmplementeerd in het schoolbeleid, waarbij alle groepen periodiek Rots & Water lessen volgen. Daarnaast begint het schooljaar met een groepsvormende werkweek, waarbij de focus ligt op positieve groepsvorming. De school hanteert vier schoolregels die in elke klas op een eigen manier worden ingevuld, zodat de leerlingen zich mede-eigenaar voelen van de regels en de afspraken aansluiten bij hun belevingswereld. Tot slot is er een protocol Gewenst Leerlinggedrag waarin staat beschreven wat de school van leerlingen verwacht en hoe er wordt omgegaan met grensoverschrijdend gedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt School Vest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School Vest gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School Vest?

School Vest gebruikt Rots & Water als methode voor sociaal-emotioneel leren.