Parkwijck, Openbare Basisschool in Dordrecht - Resultaten
Resultaten
Fundamenteel niveau
Met 90,64% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert Parkwijck iets onder het landelijk gemiddelde (92,67%), maar duidelijk boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit, maar er is ruimte voor optimalisatie in taal- en rekenvaardigheden.
Fundamenteel niveau
Score: 90.6432%
Streefniveau
De school behaalt voor het streefniveau een score van 40,35%, wat onder het landelijk gemiddelde van 46,92% ligt maar boven de eigen signaleringswaarde (32,8%). Dit laat zien dat leerlingen ondanks complexere omstandigheden het hogere niveau kunnen bereiken, hoewel verdere verbetering wenselijk blijft.
Streefniveau
Score: 40.3508%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op praktisch en gemengde leerwegen: 23,81% vmbo-(g)t en 19,05% vmbo-k (vs. 16,45% en 9,17% landelijk). Het percentage vwo-advies (9,52%) valt lager uit dan bij vergelijkbare scholen (18,61%). Opvallend is het hogere aandeel praktijkonderwijsadvies (4,76% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij de sociaal-maatschappelijke context van de school.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk half jaar nemen we LiB-toetsen van Cito af voor de belangrijkste vakken. Dit is een objectief meetinstrument waarbij we kunnen zien hoe het individuele kind zich ontwikkelt ten opzichte van de gemiddelde leerling in Nederland en ten opzichte van zichzelf op eerdere toetsmomenten. Op basis van deze resultaten en op basis van dagelijkse prestaties en gedrag in de groep, wordt het onderwijs op de leerlingen afgestemd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (31,25%) is ruim 2,5 keer hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan duiden op een combinatie van ambitieuze adviezen en/of beperkte doorlopende ondersteuning. Tegelijk presteert 12,5% van de leerlingen boven advies, wat aansluit bij de gedifferentieerde onderwijsaanpak in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind moet zich veilig voelen op onze school. Veilig om onbevangen en met vertrouwen te leren, fouten te maken, te groeien en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Betrokkenheid bij het leerproces en bij iedereen in de directe omgeving zien we als een belangrijke voorwaarde om goed met elkaar om te gaan.
Veiligheid
Betrokkenheid
Omgaan met elkaar
Wat is de werkwijze van Parkwijck, Openbare Basisschool voor sociale ontwikkeling?
Parkwijck, Openbare Basisschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling in alle groepen. De resultaten worden gemonitord in het observatiesysteem Kindbegrip.
Welke registratievorm(en) gebruikt Parkwijck, Openbare Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Parkwijck, Openbare Basisschool gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Parkwijck, Openbare Basisschool?
Parkwijck, Openbare Basisschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.