
Schoolweging
De schoolweging van De Griffioen Dordrecht is 33,70 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed scala: 15,2% vmbo-(g)t, 12,1% havo en 15,2% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (2,5%) vergeleken met vergelijkbare scholen (1,01%). Desondanks ligt de focus duidelijk op doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Griffioen Dordrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school maakt gebruik van Dia toetsen. De middentoetsen worden afgenomen en geanalyseerd door leerkracht en IB'er. Deze resultaten brengen de ontwikkelgebieden van de leerling in beeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%). Het hoge percentage van 65,9% dat op advies functioneert, sluit aan bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen die bij ons op school hebben gezeten zijn: Sociaal sterk - Zorgzaam - Zelfredzaam - Behulpzaam - Leergierig - Enthousiast Wanneer dit ons steven is zullen wij de leerlingen moeten begeleiden/ ondersteunen hier te komen. Dit vraagt van de leerkracht zicht te hebben op de sociale ontwikkeling van de leerling. Door gesprekken te voeren, resultaten uit observatie/vragenlijsten (ingevuld door leerling en leerkracht) houdt de leerkracht zicht op de onderwijsbehoefte en eventuele ondersteuning die nodig is. Wanneer er deze behoefte meer vraagt dan de leerkracht kan bieden wordt de intern begeleider betrokken. Ouders worden altijd op de hoogte gehouden en betrokken wanneer er meer zorg is. LEES MINDER
Respectvol,Verantwoordelijk,Betrokken,Nieuwsgierig
Wat is de werkwijze van obs De Griffioen voor sociale ontwikkeling?
Obs De Griffioen maakt geen gebruik van een sociaal-emotionele methode. Het team heeft in schooljaar 2023-2024 gewerkt aan een visie, waarbij waarden, normen en afspraken zijn geformuleerd en gedragen door het team. Deze komen cyclisch aan bod gedurende het schooljaar. De medewerkers zijn een voorbeeld voor de leerlingen en spreken elkaar aan op gedrag dat niet passend is bij de waarden. De kernwaarden zijn respectvol, verantwoordelijk, betrokken en nieuwsgierig. De school richt zich op basiskennis en vaardigheden, persoonsvorming en burgerschap, en het ontdekken van interesses en talenten.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Griffioen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs De Griffioen gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Griffioen?
Obs De Griffioen gebruikt waarden en normen van de Griffioen als methode voor sociaal-emotioneel leren.