Leonardoschool

Het team van Leonardoschool in Dordrecht

Current section: team
Museumstraat 67
3311 Dordrecht

Zie hier hoe het team van Leonardoschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Leonardoschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Leonardoschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Leonardoschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Leonardoschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Leonardoschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.5%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Leonardoschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (4.2%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Leonardoschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging van Leerkrachten op de Leonardoschool

Bij de Leonardoschool in Dordrecht zorgen we voor een vlekkeloze voortgang van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Bij onverwachte ziekte of gepland verlof van een leerkracht schakelen we direct onze betrouwbare invalpool in. Hoewel de beschikbaarheid soms een uitdaging kan zijn, zetten we alles op alles om gekwalificeerde vervanging te regelen. We onderzoeken actief de mogelijkheden voor interne flexibiliteit. Dit kan betekenen dat collega's extra uren maken of dat onderwijsassistenten flexibel worden ingezet om de continuïteit te waarborgen. Uw kind kan rekenen op deskundige begeleiding. In het zeldzame geval dat er geen directe vervanging beschikbaar is, informeren we de betreffende groepen tijdig via Social Schools, zodat u op de hoogte bent. Bij langdurige afwezigheid van meer dan twee dagen, evalueren we de situatie grondig. Dan bekijken we of een roulatiesysteem met andere leerkrachten een passende oplossing biedt, hoewel dit altijd maatwerk blijft en niet altijd haalbaar is. De educatieve ontwikkeling van uw kind staat voorop.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op de Leonardoschool: Een Diepgaande Kijk

0

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke taal- en rekenspecialisten expliciet benoemd zijn, integreert de Leonardoschool deze essentiële vaardigheden dagelijks in het curriculum. Onze leerkrachten zetten zich in om elke leerling individueel te begeleiden bij zowel taalontwikkeling als rekenkundige vaardigheden, zodat een sterke academische basis wordt gelegd.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op de Leonardoschool hechten we enorm veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Ons team wordt continu bijgeschoold om kinderen optimaal te ondersteunen in hun persoonlijke groei. Onze toegewijde gedragsspecialisten, interne begeleiders en specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid werken nauw samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Een positieve gedragsvorming, een proactieve werkhouding en een gestructureerde taakaanpak zijn cruciaal voor academisch succes. De Leonardoschool investeert in gespecialiseerde expertise om leerlingen hierin te begeleiden. Onze gedragsspecialisten, interne begeleiders en specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid bieden gerichte ondersteuning en strategieën. Het team wordt regelmatig getraind om de nieuwste inzichten toe te passen en zo elk kind te helpen het beste uit zichzelf te halen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor de algehele ontwikkeling van een kind. De Leonardoschool faciliteert dit met gespecialiseerde begeleiding. Onze pedagogisch educatief professionals en interne begeleiders zorgen voor een gevarieerd aanbod. Daarnaast beschikt de school over een aparte vakdocent voor lichamelijke opvoeding, die zorgt voor kwalitatief hoogstaande gymlessen en sportieve activiteiten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Leonardoschool zet zich in voor het welzijn van alle leerlingen, waarbij ook aandacht is voor persoonlijke verzorging en specifieke medische behoeften. Hoewel er geen specifieke medische professionals direct aan de school verbonden zijn, werken we nauw samen met externe instanties indien nodig. Ons team is alert en attent op de individuele zorgvraag van elk kind, om zo een veilige en ondersteunende omgeving te garanderen waar persoonlijke verzorging en welzijn hand in hand gaan met onderwijs.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Talentenlab

Maatwerk Ondersteuning op de Leonardoschool: Elk Kind Telt

Onze Visie op Gepersonaliseerd Leren

Bij de Leonardoschool in Dordrecht zetten we ons volledig in om het onderwijs naadloos aan te laten sluiten bij de individuele leerbehoeften van elke leerling. Onze toegewijde leerkrachten stemmen instructie, leermaterialen en tempo af op de specifieke kenmerken en het niveau van de kinderen in de groep. We erkennen dat leerlingen unieke leerpaden volgen. Daarom hebben we als strategisch ontwikkeldoel voor de komende schooljaren vastgesteld om onze aanpak voor individuele ondersteuning verder te verfijnen en te uniformeren. Samen werken we aan een consistente en effectieve lijn van zorg, zoals gedetailleerd beschreven in ons schoolplan. Toekomstig Aanbod: Verrijkingsprogramma's voor Talentontwikkeling Op de Leonardoschool verkennen we actief hoe we ons onderwijsaanbod kunnen verrijken om optimaal aan te sluiten bij de leefwereld en leervragen van hoogbegaafde leerlingen. We richten ons hierbij op het bieden van ruimte voor versnelling en verdieping, met aandacht voor zowel hoogbegaafde (HB) als hoogbegaafde plus (HB+) leerlingen. Door vakspecifieke differentiatie te bestuderen en op maat gemaakte programma's te ontwikkelen, stimuleren we de talentontwikkeling van elk kind en zorgen we ervoor dat hun potentieel volledig wordt benut.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Toekomst van Leren bij de Leonardoschool

Welke Ambities Bevat Ons Schoolplan voor Uw Kind?

Op de Leonardoschool stellen we een inspirerend curriculum samen, speciaal ontworpen voor hoogbegaafde leerlingen. We richten ons op het bevorderen van een sterk burgerschap, waarbij leerlingen hun rechten en plichten in de maatschappij leren kennen. Kritisch denken, ethisch handelen en respect voor diversiteit staan centraal, met een focus op de unieke talenten van onze leerlingen. Onze kernvakken rekenen, spelling en begrijpend lezen worden op maat aangeboden. We passen methodieken en materialen aan op het tempo en niveau van hoogbegaafde kinderen, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien. Dit zorgt voor een effectieve ontwikkeling van essentiële basisvaardigheden. Ouderbetrokkenheid is cruciaal. Wij organiseren regelmatig informatieavonden, koffiemomenten en ouderbijeenkomsten om de betrokkenheid te vergroten. Transparante communicatie via nieuwsbrieven en een school-app, aangevuld met een duidelijk communicatieplan, zorgt voor een sterke verbinding tussen school en thuis. We faciliteren actief de betrokkenheid van ouders bij het leerproces van hun kroost. De schooltijden worden zorgvuldig geëvalueerd om een optimale leerervaring en persoonlijke ontwikkeling te garanderen. We streven naar een indeling die perfect aansluit bij de behoeften van onze leerlingen. Regelmatige thema- en projectweken dagen onze leerlingen uit om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Waar mogelijk werken we samen met externe partners voor diverse talentontwikkelingsprogramma's, wat zorgt voor een brede kijk op mogelijkheden. Maatwerk is de sleutel tot succes. We onderzoeken voortdurend hoe ons onderwijs kan worden aangepast aan de individuele leerbehoeften en interesses van hoogbegaafde leerlingen. Dit omvat ruimte voor versnelling, verdieping en vakspecifieke differentiatie voor zowel hoogbegaafde (HB) als hoogbegaafde plus (HB+) leerlingen. We onderzoeken de voordelen van een combinatieklas voor groep 2 en 3 en integreren spelend en bewegend leren als een vast onderdeel van het curriculum. Dit stimuleert fysieke activiteit en verhoogt het leerplezier aanzienlijk. Ons aannamebeleid is transparant en specifiek gericht op de identificatie en toelating van hoogbegaafde leerlingen. Periodieke evaluaties zorgen ervoor dat dit beleid altijd in lijn is met onze schoolmissie en visie. De kwaliteitskaarten voor huiswerk, presentaties en portfolio's worden continu geactualiseerd. Dit garandeert een hoge standaard in ons onderwijs en de begeleiding van onze leerlingen. We ontwikkelen doorlopende leerlijnen die eenheid en continuïteit waarborgen in ons onderwijsaanbod. Zo ervaren alle leerlingen een samenhangend en gestructureerd leerproces. Een effectieve, gezamenlijke aanpak van gedrag is essentieel. We implementeren een schoolbreed gedragsbeleid met duidelijke verwachtingen en consequenties voor een prettige leeromgeving.

Hoe Realiseren Wij Onze Schoolambities?

Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op onze kwaliteitskaart “Jaarplan opstellen”. Dit plan bevat onze specifieke ambities en verbetervoorstellen voor het komende schooljaar. Bij het opstellen van ons jaarplan houden we rekening met diverse belangrijke pijlers: ons koersplan, schoolplan en identiteitskader, de actuele onderwijsopbrengsten, resultaten van peilingen en metingen, inzichten uit audits en zelfevaluaties, en relevante maatschappelijke ontwikkelingen. Ons jaarplan beschrijft concreet wat we willen bereiken, de strategieën die we daarvoor inzetten en de criteria die bepalen wanneer een doel als succesvol is behaald.

Specifiek aanbod voor jonge kinderen op de Leonardo school Dordrecht

Toelichting van de school

De Leonardo school in Dordrecht hanteert een unieke onderwijsstructuur, waarbij de focus ligt op de ontwikkeling van kinderen vanaf groep 3. Dit betekent dat wij geen traditionele kleutergroepen aanbieden, wat ons onderscheidt van veel reguliere basisscholen. Wij geloven in een gestructureerde start vanaf groep 3, die aansluit bij de academische en sociale ontwikkeling van onze leerlingen.

Veelgestelde vragen

Biedt Leonardo school Dordrecht speciaal programma's voor de allerkleinsten?

De Leonardo school in Dordrecht focust op een curriculum dat start vanaf groep 3. Hierdoor bieden wij geen specifieke programma's gericht op de allerjongste kinderen, zoals kleuterklassen.

Met welke organisaties werkt Leonardo school Dordrecht samen voor optimale kinderontwikkeling?

De Leonardo school in Dordrecht werkt nauw samen met H3o om het onderwijsaanbod continu te verbeteren en aan te vullen, ter ondersteuning van de ontwikkeling van alle leerlingen.

De Leonardo school in Dordrecht werkt nauw samen met H3o om het onderwijsaanbod continu te verbeteren en aan te vullen, ter ondersteuning van de ontwikkeling van alle leerlingen.

Team | Leonardoschool in Dordrecht | [2025] Schoolregister