
Schoolweging
De schoolweging van Mondriaan is 36,84 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,2% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school de landelijke norm (85%) en regionale prestaties (92,1%). Een sterk resultaat gezien 33,3% van de adviezen 'onbekend' is, wat wijst op robuuste basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven zowel de signaleringswaarde (32%) als het regionaal gemiddelde (45,4%). Dit laat zien dat de school, ondanks de complexe populatie, effectief inzet op hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend hoog percentage praktijkonderwijsadvies (14,6% vs. 1,0% regio) en vmbo-k (22,9% vs. 9,2%). Havo/vwo-adviezen (8,3%) blijven achter bij vergelijkbare scholen (27,3%), passend bij de leerlingenpopulatie. Wel valt 33,3% 'onbekend' op, mogelijk gerelateerd aan tijdelijke nieuwkomersplaatsingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mondriaan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.06 | 172.32 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 88,2% blijft op niveau, wat duidt op realistische advisering. 11,8% stroomt door boven advies – opmerkelijk gezien de schoolweging, en mogelijk verklaard door intensieve begeleiding van nieuwkomers.