Basisschool Kiem in Dordrecht

Het team van Kiem in Dordrecht

Current section: team
De Sitterstraat 9
3318 Dordrecht

Zie hier hoe het team van Kiem is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kiem. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kiem bij jullie?

Ontdek hoe goed Kiem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kiem zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 79.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.8%)
Man (9.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (79.5%)
Man (20.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kiem. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (14.9%)
35-45 jaar (27%)
45-55 jaar (28.4%)
55-65 jaar (21.6%)
&ge;65 jaar (1.4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (20.4%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (24.4%)
55-65 jaar (21.6%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kiem werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (41.3%)
Direct ondersteunend personeel (56%)
Management (2.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kiem gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling: Continuïteit van Onderwijs bij Kiem

Bij Basisschool Kiem zorgen we voor een vlekkeloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van de impact op de leerlingen en het waarborgen van een stabiele leeromgeving. We hanteren een gestructureerde aanpak om de continuïteit te garanderen. Onze eerste stap is het inzetten van onze vaste, beschikbare invallers. Indien een vaste invaller niet beschikbaar is, bekijken we de mogelijkheden binnen het bestaande team. Een aanwezige leerkracht of onderwijsassistent kan, indien praktisch haalbaar, tijdelijk de groep alleen begeleiden. Daarnaast maken we gebruik van de flexibiliteit van ons team door duo-collega's in te zetten of andere collega's van Kiem te mobiliseren, mits beschikbaar en passend bij de situatie. Soms worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen om een optimale bezetting te garanderen. In uitzonderlijke gevallen kan een collega uit een andere groep tijdelijk worden overgeplaatst voor maximaal één dag. Als dit niet mogelijk is, kan een halve groep naar huis worden gestuurd, waarbij de andere helft les krijgt van één medewerker. In het zeldzame geval dat een hele groep thuis moet blijven, beperken we dit tot maximaal één dag. Bij langdurigere afwezigheid rouleren we de thuisblijvende groepen en neemt de vervangende groepsleiding de taken over. Elke groep denkt aan het begin van het schooljaar proactief na over mogelijke scenario's voor collegiale ondersteuning bij uitval. Deze scenario's worden gedocumenteerd om snel en effectief te kunnen handelen, zodat het leerproces van onze leerlingen altijd voorop staat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Overige leerjaren

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Kiem: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

2

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp van Specialisten

Beschikbare specialisten:

Onderwijsondersteunende Logopedist
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Onze onderwijsondersteunende logopedisten integreren logopedische zorg direct in het klaslokaal. Zij richten zich op de specifieke hulpvragen die in de klas ontstaan, waardoor de behandeling een natuurlijk onderdeel wordt van het leerproces. Het hoofddoel is het vergroten van de communicatieve vaardigheden en het stimuleren van de algehele ontwikkeling. Hierdoor kunnen leerlingen optimaal participeren en functioneren binnen de groep. Wij passen onze aanpak aan, met behandelingen in kleine groepjes of individueel waar nodig. Wij maken gebruik van diverse communicatiemiddelen, zoals gebaren (Nederlands met Gebaren), gesproken en geschreven taal, voorwerpen, foto's en pictogrammen. Groepsbegeleiding en coaching gebeuren altijd in afstemming met de leerkracht, gericht op het oefenen van vaardigheden en het geven van communicatie-adviezen. Leerlingen met een specifieke revalidatie-indicatie, afgegeven door een revalidatiearts, ontvangen gespecialiseerde zorg van onze logopedisten.

0

Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Jeugdhulp op School

Beschikbare specialisten:

Jeugdhulp op School (JHOS)

Toelichting van de school:

Via de Jeugdwet bieden wij op Basisschool Kiem extra ondersteuning voor leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Wij werken samen met erkende jeugdhulpaanbieders, zoals Gemiva-SVG Groep en Op Weg Jeugdhulp. Ouders kunnen direct een hulpvraag bij school indienen, zonder tussenkomst van een sociaal wijkteam of huisarts voor een beschikking. Na een gesprek met u, ouders, kiezen we samen de meest geschikte zorgaanbieder om de leerling te ondersteunen. Het doel van jeugdhulp op school is om leerlingen zelfredzaam te maken binnen de schoolse ondersteuning. Onze ervaring leert dat gerichte hulp in de vroege schooljaren een positieve impact heeft op de langetermijnontwikkeling en latere hulpvragen vermindert. De ondersteuning bedraagt maximaal 4 tot 6 uur per week, afhankelijk van de zorgvraag en de gekozen organisatie. Er is ruimte voor zowel basis- als reguliere jeugdhulp, met een maximum van 2 uur per week voor gespecialiseerde jeugdhulp.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Rijndam Revalidatie

Beschikbare specialisten:

Therapeuten van Rijndam Revalidatie

Toelichting van de school:

Naast het reguliere onderwijs bieden wij ondersteuning voor leerlingen die extra zorg nodig hebben voor hun optimale ontwikkeling, inclusief verpleegkundige begeleiding. Voor therapieën die niet binnen de school vallen, kunnen ouders terecht bij eerstelijns hulpverlening. Leerlingen met een revalidatie-indicatie werken we samen met Rijndam Revalidatie. Na een intakegesprek met een revalidatiearts wordt een behandelplan opgesteld, dat de voortgang van uw kind nauwlettend volgt. Therapieën worden indien nodig in overleg met u bijgesteld. Het 'Eén Kind, Eén Plan' (EKEP) principe waarborgt een hechte samenwerking tussen school, revalidatiecentrum en ouders. De hulpvragen van alle betrokkenen vormen de basis voor een gezamenlijk plan, dat wordt vastgesteld tijdens een EKEP-overleg.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Verpleegkundige Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Schoolverpleegkundigen

Toelichting van de school:

Basisschool Kiem biedt intensieve begeleiding en zorg, waaronder persoonlijke verzorging en medische ondersteuning, aan leerlingen die dit nodig hebben. In nauwe samenwerking met ouders en deskundigen bepalen we welke zorg het beste past bij de individuele behoeften van uw kind. Veel van deze zorg kan worden verleend door onze eigen medewerkers. Tijdens de intakegesprekken met ouders bespreken we de mogelijkheden voor zorg binnen de school. Indien nodig, kijken we ook naar externe zorgverleners en financieringsmogelijkheden, zoals een persoonsgebonden budget (PGB). Ons doel is om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, met de juiste zorg op het juiste moment.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal
Verzorgingsruimte
Lift
Slaapruimte
Snoezelruimte
Keuken

Optimale Ontwikkeling: Extra Ondersteuning op Kiem

Ons Unieke Onderwijs- en Zorgconcept

Basisschool Kiem in Dordrecht biedt een gespecialiseerd en breed onderwijsaanbod voor kinderen met een verstandelijke, lichamelijke of meervoudige beperking, en voor leerlingen die langdurig ziek zijn. Wij geloven in een totaalaanpak waarbij onderwijs en zorg naadloos op elkaar aansluiten, zodat elke leerling zijn of haar volledige potentieel kan bereiken. Veel van onze leerlingen hebben naast het reguliere lesprogramma behoefte aan gespecialiseerde zorg om hun ontwikkeling te maximaliseren. Bij Kiem ontvangen leerlingen deze noodzakelijke zorg zoveel mogelijk tijdens schooltijd, verleend door deskundigen van onze samenwerkende zorgpartners. Deze integrale benadering, waarbij onderwijs en zorg onder één dak samenkomen, vormt de kern van onze unieke identiteit. Wij werken continu aan de uitbreiding van ons ondersteuningsaanbod. Momenteel focussen we op begeleiding voor leerlingen met Nederlands als tweede taal (NT2), verzorgd door onze ervaren leerkrachten en logopedisten. Daarnaast hanteren we een specifiek dyslexieprotocol, afgestemd op de behoeften van onze leerlingen, en bieden we een programma gericht op praktisch onderwijs om praktische vaardigheden te bevorderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Strategisch Schoolplan van Kiem

Wat zijn de strategische doelen en ambities van Basisschool Kiem?

Basisschool Kiem heeft voor de periode 2023-2027 ambitieuze verbeterdoelen en strategische doelen vastgesteld. Deze vormen de basis voor onze organisatorische ontwikkeling en zijn gericht op continue groei. De kern van onze verbeterdoelen omvat het ontwikkelen en borgen van een toegankelijk en transparant kwaliteitszorgsysteem. We leggen de nadruk op een pedagogisch-didactisch beleid dat aansluit bij onze missie en visie, en op een effectief monitoringsysteem voor leerlingvoortgang. Onze ambities richten zich op het bevorderen van autonomie en eigenaarschap bij zowel leerlingen als teamleden. We streven naar een steeds inclusievere leeromgeving waar elke leerling zich welkom voelt en optimale ondersteuning krijgt. Daarnaast willen we leerlingen voorbereiden op de maatschappij door zelfredzaamheid, weerbaarheid en verantwoordelijkheidsgevoel te stimuleren. We zetten ons ook in om de maatschappij inclusiever te maken door zichtbaarheid te vergroten en fungeren als een lerende organisatie die continu streeft naar verbetering. Specifieke ontwikkelingen voor 2023-2027 omvatten het versterken van ouderpartnerschappen, het uitbreiden van onze expertise op gedragsgebied, en het intensiveren van samenwerkingen met reguliere scholen en zorginstellingen voor een optimaal inclusief onderwijs. Verder optimaliseren we ons praktijkonderwijs, brengen we de organisatiestructuur in kaart voor een betere balans, versterken we onze professionele leergemeenschap en bevorderen we de samenwerking tussen therapeuten en groepsleiding. Een onderscheidend personeelsbeleid moet zorgen voor duurzame inzetbaarheid en het binden van talent aan onze school. Met betrekking tot burgerschapsonderwijs, integreert Kiem dit op een ervaringsgerichte en betekenisvolle manier. We besteden aandacht aan culturele en levensbeschouwelijke diversiteit en benutten maatschappelijke gebeurtenissen om burgerschapsvorming te stimuleren. De schoolomgeving dient als oefenplek voor sociale en democratische vaardigheden, waarbij we aansluiten bij de kerndoelen van SLO met betrekking tot vrijheid, gelijkheid, diversiteit en solidariteit.

Hoe monitort en evalueert Basisschool Kiem haar gestelde doelen?

Het strategische schoolplan van Kiem, dat de algemene visie en lange termijn doelen bevat, wordt vertaald naar concrete en meetbare doelstellingen in de jaarplannen. Gedurende elke jaarplanperiode vindt er een continue monitoring en evaluatie plaats. Hiermee toetsen we of de gestelde doelen worden behaald. Indien nodig worden de plannen bijgesteld om ervoor te zorgen dat we effectief blijven werken aan de verbetering en ontwikkeling van onze leerlingen en de organisatie.

Ontwikkeling en Zorg voor Jonge Kinderen op Basisschool Kiem

Toelichting van de school

Sinds het schooljaar 2024-2025 biedt Basisschool Kiem een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen met 5 verticale onderbouwgroepen. In deze groepen bevinden zich leerlingen uit leerjaar 1, 2 en 3. De indeling van de kinderen binnen deze groepen is gericht op zorgzwaarte, wat betekent dat we rekening houden met de specifieke ondersteuningsbehoeften van elk kind. Deze aanpak zorgt voor een stimulerende en veilige leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, nog voordat er gekeken wordt naar het cognitieve ontwikkelingsniveau.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Kiem voor jonge kinderen?

Basisschool Kiem heeft een uniek en uitgebreid aanbod speciaal voor onze jongste leerlingen. Dit programma is ontworpen om de vroege ontwikkeling te stimuleren en een solide basis te leggen voor toekomstig schoolsucces. We focussen ons op spelend leren, sociale vaardigheden en de emotionele ontwikkeling, met aandacht voor de individuele behoeften van elk kind. Onze gespecialiseerde aanpak zorgt ervoor dat elk kind zich gezien en gehoord voelt in een beschermde omgeving.

Basisschool Kiem heeft een uniek en uitgebreid aanbod speciaal voor onze jongste leerlingen. Dit programma is ontworpen om de vroege ontwikkeling te stimuleren en een solide basis te leggen voor toekomstig schoolsucces. We focussen ons op spelend leren, sociale vaardigheden en de emotionele ontwikkeling, met aandacht voor de individuele behoeften van elk kind. Onze gespecialiseerde aanpak zorgt ervoor dat elk kind zich gezien en gehoord voelt in een beschermde omgeving.

Specialist Jonge Kind Onderbouw

Met wie werkt Basisschool Kiem samen voor het jonge kind programma?

Voor ons gespecialiseerde programma voor jonge kinderen werkt Basisschool Kiem momenteel niet samen met externe partijen. We zetten volledig in op onze eigen expertise en de kwaliteiten van ons team om de beste zorg en begeleiding te bieden.
Team | Kiem in Dordrecht | [2025] Schoolregister