John F. Kennedyschool in Dordrecht - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Kennedyschool is 36,34 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,95% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend vergeleken met de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit percentage is bovendien hoger dan bij vergelijkbare scholen (92,67%), wat wijst op effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.
Fundamenteel niveau
Score: 94.9494%
Streefniveau
Het streefniveau van de school ligt op 42,68%, wat ruim boven de signaleringswaarde van 32,8% uitkomt. Dit toont aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen het hogere onderwijsniveau bereikt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen 46,92%, wat mogelijk samenhangt met een lagere schoolweging.
Streefniveau
Score: 42.6767%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 11,36% vwo-advies (vergelijkbaar met 18,61% landelijk) en 2,27% praktijkonderwijs (iets boven het regiogemiddelde van 1,01%). Opvallend is de sterke vertegenwoordiging van gemengde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (18,18%), wat aansluit bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie. De school lijkt hiermee in te zetten op maatwerk.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
De school scoort met de LIB-toets hoger dan Amsterdamse scholen (169,2), ondanks een complexere populatie. Verticale analyses tonen een verbetering van 2,1% in begrijpend lezen tussen groep 7 en 8, wat het effect onderstreept van de ingezette taalmethodes.
Toets | Kennedyschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.06 | 169.2 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetskalender en Groepsplannen Wij volgen de toetskalender van Leerling in Beeld (LIB). De toetsgegevens worden geanalyseerd door het team onder leiding van de intern begeleider. Na elke analyse wordt er een groepsplan opgesteld waarin de aanpak voor de komende periode wordt beschreven. De intern begeleider monitort dit proces en voert samen met de leerkrachten gesprekken over de groepsplannen. Deze gesprekken zijn opgenomen in de jaarplanning van de school. Als school hebben wij een schoolambitie opgesteld, die na iedere toetsperiode gezamenlijk wordt besproken. Deze schoolambitie vormt de basis voor het lesaanbod. Minimaal twee keer per jaar worden de groepsplannen hierop aangepast, zodat het onderwijs blijft aansluiten bij de doelen die wij als school willen bereiken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
14,29% van de leerlingen presteert onder hun advies, wat hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Echter, 28,57% stroomt juist boven het advies door – een teken van zorgvuldige advisering en groeimogelijkheden. Deze uitkomsten passen bij het beschreven leerlingvolgsysteem dat vanaf groep 6 wordt ingezet.
Sociale ontwikkeling
Een goed pedagogisch klimaat is de basis om tot leren te komen. Als je je niet veilig voelt kom je niet goed tot leren. We besteden dus veel tijd aan regels, omgaan met elkaar en het creëren van een goed klimaat.
veiligheid
welbevinden
respect voor elkaar
Wat is de werkwijze van de John F. Kennedyschool voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten vullen minimaal één keer per jaar observatielijsten van Leerling in Beeld in. Deze lijsten worden besproken met de intern begeleiders, waarna er per groep een plan wordt opgesteld voor de sociale redzaamheid.
Welke registratievormen gebruikt de John F. Kennedyschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De John F. Kennedyschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Parnassys.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de John F. Kennedyschool?
De John F. Kennedyschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame School.