IKC De Horizon

Het team van IKC De Horizon in Dordrecht

Current section: team
Singel 441
3311 Dordrecht

Zie hier hoe het team van IKC De Horizon is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Horizon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Horizon bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Horizon zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Horizon. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.4%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (21.4%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Horizon werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Horizon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op IKC De Horizon

Op IKC De Horizon zorgen we voor een naadloze voortgang van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Bij ziekte of verlof van een leerkracht zetten we primair onze eigen vervangingspool in. Dit zorgt ervoor dat we snel kunnen schakelen en de continuïteit van de lessen waarborgen. Indien er binnen onze pool geen passende leerkracht beschikbaar is, kijken we naar interne oplossingen. Denk hierbij aan het flexibel inzetten van ons toegewijde ondersteunend personeel of het slim verdelen van leerlingen over andere klassen. Zo garanderen we dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er ondanks alle inspanningen geen personele bezetting mogelijk is. In zo'n zeldzame situatie zullen wij u direct informeren en de consequenties voor de schoolgang van uw kind bespreken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school heeft op dit moment de volgende (combinatie)groepen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Uw Kind op IKC De Horizon

0

Taalontwikkeling en Rekenen met Extra Aandacht

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC De Horizon zetten we ons in voor een solide basis in taal en rekenen. Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten puur voor dit domein beschikbaar zijn, integreren we effectieve methodieken in ons dagelijks onderwijs. Onze leerkrachten zijn getraind om leerlingen met specifieke leerbehoeften in taal en rekenen te signaleren en te ondersteunen. We gebruiken diagnostische tools om individuele voortgang te monitoren en bieden gerichte oefeningen aan binnen de klas. Voor een uitgebreider beeld van onze onderwijsaanpak en de mogelijkheden voor extra ondersteuning, nodigen we u uit om contact op te nemen met de school. We bespreken graag hoe we uw kind optimaal kunnen begeleiden.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Ouder en Kind-coach (OK-coach)

Toelichting van de school:

IKC De Horizon biedt uitgebreide ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied. Een belangrijk aanspreekpunt is onze Intern Begeleider, die nauw samenwerkt met leerkrachten en ouders om de ontwikkeling van elk kind te volgen. Daarnaast beschikken we over een Remedial Teacher voor gerichte hulp bij leer- en gedragsproblemen, en een Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Een Pedagogisch Educatief Professional en een Ouder en Kind-coach (OK-coach) zijn eveneens beschikbaar om gezinnen te ondersteunen bij diverse uitdagingen. Onze schoolmaatschappelijk werker, verbonden aan het sociaal wijkteam, is wekelijks aanwezig. U kunt bij hem terecht met vragen over opvoeding, gedrag, hulpverlenende instanties of andere zaken die het welzijn van uw kind beïnvloeden, zoals echtscheiding of rouwverwerking. Hij biedt een luisterend oor en praktische ondersteuning.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Remedial Teacher
Talentbegeleider

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, heeft IKC De Horizon gespecialiseerde krachten in huis. Een van onze leerkrachten is ook opgeleid tot gedragsspecialist en heeft haar master Special Educational Needs afgerond. Deze expertise stelt ons in staat om proactief te werken aan een positieve leeromgeving en effectieve leerstrategieën. De aanwezigheid van een Remedial Teacher en een Talentbegeleider versterkt dit aanbod verder. Samen zorgen zij ervoor dat ieder kind de juiste begeleiding krijgt om succesvol te zijn in zijn of haar ontwikkeling. We geloven in een aanpak op maat, waarbij we kijken naar de unieke talenten en behoeften van elk kind.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC De Horizon hecht belang aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Hoewel er momenteel geen specifieke motorische specialisten direct aan de school verbonden zijn, integreren we beweging en sport actief in ons lesprogramma. Onze leerkrachten stimuleren de fysieke ontwikkeling door middel van gymlessen, buitenspelen en thematische activiteiten. We zorgen voor een omgeving waarin kinderen zich vrij kunnen bewegen en hun motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen. Voor specifieke vragen of zorgen over de motorische ontwikkeling van uw kind, adviseren wij u contact op te nemen met de school. Wij denken graag met u mee over mogelijke vervolgstappen en ondersteuning.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC De Horizon biedt een veilige en verzorgde omgeving voor alle leerlingen. Hoewel er geen medische professionals direct op school werkzaam zijn voor medisch handelen, werken we nauw samen met externe zorgverleners indien nodig. Voor vragen over persoonlijke verzorging of algemene gezondheid, staan onze leerkrachten en directie klaar om u te adviseren en te ondersteunen. We zorgen ervoor dat kinderen zich prettig en veilig voelen op school. Bij specifieke medische behoeften of vragen over persoonlijke verzorging, raden we aan om rechtstreeks contact op te nemen met de school. Wij kunnen u informeren over de procedures en beschikbare ondersteuning binnen ons beleid.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal

Individuele Leerlingondersteuning op IKC De Horizon

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden

IKC De Horizon, een christelijke basisschool in Dordrecht, biedt een veilige en warme omgeving voor alle kinderen. Onze school werkt met een jaarklassensysteem, wat zorgt voor een hechte gemeenschap waarin leerlingen elkaar kennen en ondersteunen. Voor onze jongste leerlingen gebruiken we de bewezen methodes Uk & Puk en Schatkist. In de hogere groepen zetten we de nieuwste lesmethodes in om uw kind optimaal voor te bereiden op de toekomst. Wij differentiëren in onze aanpak met drie niveaus: basisaanbod, verlengde instructie en verdiepte verwerking. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of juist meer uitdaging zoeken, worden individueel begeleid in ons 'Leerlab'. Een toegewijde intern begeleider (IB-er) en onderwijsassistenten staan klaar om elk kind te helpen excelleren. Ons Leerlingvolgsysteem (LVS) monitort de voortgang van elk kind, zowel op leergebied als sociaal-emotioneel vlak. Voor kleuters gebruiken we observatielijsten die aansluiten bij de Schatkist methode, en voor groepen 3-8 maken we gebruik van Cito-toetsen. Deze toetsen, inclusief vergelijking met landelijke gemiddelden, bieden waardevolle inzichten voor gepersonaliseerde begeleiding en uitdagende leertrajecten. Met de recente implementatie van 'Leerling in Beeld' brengen we naast cognitieve groei ook sociaal en emotioneel functioneren in kaart. Resultaten worden gedeeld met de intern begeleider en verwerkt in ParnasSys, ons leerlingvolg- en administratiesysteem. Dit levert cruciale informatie op voor de continue verbetering van ons onderwijs op alle niveaus. Elke leerling heeft een digitaal leerlingdossier met daarin alle relevante informatie, zoals observaties, oudergesprekken en toetsresultaten. Dit dossier is toegankelijk voor het onderwijsteam en op aanvraag ook voor ouders, wat zorgt voor transparante communicatie. Voor kwaliteitsverbetering en onderzoek naar leergroei ontvangen wij twee keer per jaar rapportages van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Uw persoonsgegevens, zoals burgerservicenummer, geslacht en geboortedatum, worden hiervoor veilig en AVG-conform gedeeld met het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Deze gegevens worden na koppeling vernietigd en uw kind blijft anoniem. Mocht u bezwaar hebben tegen gegevensdeling, mail dan naar horizon@h3o.nl vóór 7 maart. Leerlingen van groep 3 tot en met 8 ontvangen tweemaal per jaar een rapport met zowel woord- als cijferbeoordelingen. Wij houden u proactief op de hoogte van bijzondere ontwikkelingen en staan altijd open voor een gesprek. We streven ernaar dat leerlingen zoveel mogelijk binnen hun eigen jaargroep blijven, profiterend van de groepsdynamiek. Adaptief onderwijs is hierbij essentieel. In uitzonderlijke gevallen kan doubleren, versnellen of een extra kleuterjaar een passende oplossing zijn, altijd in overleg met u. Voor de overgang naar groep 3 volgen we een gedetailleerd overgangsprotocol, dat we tijdig met u bespreken. Beslissingen over doubleren in groepen 3-8 baseren we op een brede ontwikkelingsevaluatie, inclusief cognitieve en sociaal-emotionele aspecten, en werkhouding. Bij een beslissing tot doubleren informeren we u tijdig; het definitieve besluit valt een maand voor het einde van het schooljaar in overleg met de intern begeleider. Bezwaar maken tegen deze beslissingen kan via onze klachtenprocedure. Mariëlle Bijl en Annette Geluk zijn onze aandachtsfunctionarissen voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. U kunt hen bereiken via mbijl@H3O.nl en ageluk@h3o.nl. Onze ambitie is om de ondersteuning voor leerlingen verder te versterken door te investeren in de expertise van onze leerkrachten. Gerichte scholing op het gebied van gedrag, NT2-onderwijs en het herkennen van ontwikkelingspotentieel vergroten hun handelingsbekwaamheid. We zetten in op pedagogische excellentie, waarbij elke leerkracht een veilige, inclusieve en stimulerende leeromgeving creëert. Door aandacht voor culturele achtergronden en samenwerking met ouders en wijkpartners, bouwen we aan een schoolcultuur waarin elk kind wordt gezien en ondersteund, zelfs bij complexe hulpvragen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Versterk Uw Kind's Toekomst: Kwaliteitszorg & Schoolplan op IKC De Horizon

Wat zijn de onderwijndoelen van IKC De Horizon voor 2024-2028?

Op IKC De Horizon stellen we duidelijke doelen voor de periode 2024-2028 in ons schoolplan. Deze doelen bieden bestuur, team en ouders inzicht in onze onderwijsvisie en de praktische aanpak om deze te realiseren. We streven naar continue verbetering van de onderwijskwaliteit door middel van moderne lesmethodes, gerichte scholing voor ons team en planmatig werken. Ons activiteitenplan voor schooljaar 2025-2026 focust op 'Pedagogisch Vakmanschap in Verbinding'. Dit betekent dat we de pedagogische vaardigheden van onze leerkrachten versterken en bouwen aan betekenisvolle relaties met leerlingen, ouders en collega's. We kijken verder dan gedrag, zetten leerkrachten in als pedagogisch instrument en geven les met aandacht voor zowel hoofd als hart. Verbinding is hierbij essentieel: met de leerling, het gezin, het team en de samenleving, mede door ons profiel als museumschool. Veiligheid, relatie, structuur en vertrouwen vormen de basis voor duurzame leerresultaten. In 2025-2026 richten we ons specifiek op het versterken van pedagogisch en didactisch handelen, een samenhangend beleid voor burgerschap, het verbeteren van basisvaardigheden taal en rekenen, de doorgaande lijn van peuteropvang tot groep 3, en het verankeren van cultuureducatie.

Hoe realiseert IKC De Horizon de gestelde onderwijskwaliteitsdoelen?

IKC De Horizon werkt systematisch aan het maximaliseren van leerlingprestaties met een heldere visie op didactiek en pedagogiek. Elk jaarplan specificeert onderwerpen, doelen, uitvoeringsroutes, tijdslijnen en verantwoordelijkheden, met vooraf gedefinieerde meetmethoden om succes te evalueren. Ons team draagt mede verantwoordelijkheid voor het behalen van de doelen. Stuurgroepen zijn betrokken bij strategieontwikkeling en de implementatie van innovaties. Samen leren, gedeelde verantwoordelijkheid en leiderschap zijn kernprincipes gedurende het schooljaar. Ouders worden via de medezeggenschapsraad betrokken bij de beoordeling van het jaarplan en continu geïnformeerd over de voortgang. Het jaarplan wordt halfjaarlijks geëvalueerd en zo nodig bijgesteld, met transparante communicatie naar team, MR en bestuur. De jaarlijkse verantwoording over beleid en resultaten wordt opgenomen in de schoolgids. Het bestuur monitort de voortgang via kwaliteitsgesprekken en een midtermreview, waarbij de directie verslag uitbrengt van de behaalde resultaten.

Voorschoolse Educatie: De Beste Start bij IKC De Horizon

Toelichting van de school

IKC De Horizon in Dordrecht biedt een stimulerende voorschoolse educatie, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen richting het basisonderwijs. Onze peuteropvang, verbonden aan basisschool De Horizon, biedt naast reguliere opvang ook een gespecialiseerd VE-programma (Voorschoolse Educatie). Het unieke voordeel van onze peuteropvang binnen de schoolomgeving is dat we uw kind al vanaf tweejarige leeftijd kunnen volgen en ondersteunen in de ontwikkeling. Dit zorgt voor een soepele overgang naar groep 1 en 2, aangezien kinderen al vertrouwd raken met de school en onze ervaren leerkrachten. Kinderen vanaf twee jaar zijn welkom op onze peuteropvang. Elke groep telt maximaal zestien kinderen, en uw peuter kan twee dagdelen (8 uur per week) deelnemen. Voor kinderen die intensieve voorschoolse educatie nodig hebben, is deelname aan vier dagdelen (16 uur per week) ook mogelijk. Onze peuteropvang is geopend op dinsdag tot en met vrijdagochtend van 08:30 tot 12:30 uur. De ochtenden sluiten we gezellig af met een gezamenlijke lunch, waarvoor u een gezond trommeltje met eten en drinken meegeeft. Wij werken met de voorschoolse educatiemethode Uk & Puk, die de brede ontwikkeling van 0- tot 4-jarigen bevordert door middel van interactief spel. Deze methode sluit naadloos aan bij Schatkist, onze methode voor de kleuterklassen, wat zorgt voor een consistente leerlijn.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Horizon speciale programma's voor jonge kinderen?

IKC De Horizon zet vol in op de ontwikkeling van jonge kinderen met specifieke programma's. Ons VE-aanbod, de peuteropvang, bereidt kinderen optimaal voor op een succesvolle start in het basisonderwijs. Hierdoor maken kinderen een geleidelijke overgang mee, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen en leerplezier.

IKC De Horizon zet vol in op de ontwikkeling van jonge kinderen met specifieke programma's. Ons VE-aanbod, de peuteropvang, bereidt kinderen optimaal voor op een succesvolle start in het basisonderwijs. Hierdoor maken kinderen een geleidelijke overgang mee, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen en leerplezier.

Ontdek ons aanbod: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) & Peuteropvang

Met welke organisaties werkt IKC De Horizon samen voor educatie van jonge kinderen?

IKC De Horizon werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen garanderen hoogwaardige educatieve ervaringen, zoals te zien is met SDK Kinderopvang en 't Stadstuintje, die bijdragen aan een brede ontwikkeling.

IKC De Horizon werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen garanderen hoogwaardige educatieve ervaringen, zoals te zien is met SDK Kinderopvang en 't Stadstuintje, die bijdragen aan een brede ontwikkeling.

Team | IKC De Horizon in Dordrecht | [2025] Schoolregister